Uutiset

Kurkistus nanokoon maailmaan

Oletko miettinyt, mitä tapahtuu Micronovassa, Suomen johtavassa mikro- ja nanoteknologian tutkimuskeskuksessa? Seurasimme syksyn ajan opiskelijoita, jotka pääsivät tutustumaan yleisimpiin mikro- ja nanoteknologian menetelmiin Micronova-laboratoriokurssilla.
Aalto University / students using a microscope in the Micronova cleanroom / photo: Linda Koskinen
Micronova Laboratory -kurssi koostuu viidestä ohjatusta laboratoriotyöstä.

Maanantai 14.10.2019

Miten aurinkokenno toimii ja millaisia ongelmia on ratkaistava, jotta se toimisi mahdollisimman tehokkaasti? Näihin kysymyksiin saatiin vastauksia Micronova-laboratoriokurssin ensimmäisellä laboratoriovierailulla. Opiskelijat tutkivat piikiekkoa ja valmista aurinkokennoa, ja saivat tehtäväkseen selvittää, mikä oli aiheuttanut niiden väliset erot. Vinkkejä arvoituksen ratkaisemiseen tarjoiltiin puhdashuonekierroksella, jossa esiteltiin aurinkokennojen valmistuksessa käytettyjä menetelmiä ja laitteita.

Aalto University / Students watching a solar cell in the Micronova cleanroom / photo: Linda Koskinen
Ensimmäisen laboratoriotyön aiheena olivat aurinkokennot.
Aalto University / A solar cell / photo: Linda Koskinen
Valmis aurinkokenno.
Aalto University / wafers in the Micronova cleanroom / photo: Linda Koskinen
Opiskelijat pääsivät opastetulle puhdashuonekierrokselle, jossa esiteltiin aurinkokennojen valmistuksessa käytettyjä menetelmiä ja laitteita.

Maanantai 21.10.2019

"Nyt on siistiä!" Toisella laboratoriovierailulla opiskelijat tutustuivat pyyhkäisyelektronimikroskooppiin. He pääsivät harjoittelemaan laitteen käyttöä kuvantamalla yhdistepuolijohdenanolankoja. Näiden nanorakenteiden pituus on tyypillisesti vain joitain kymmeniä mikrometrejä – siis miljoonaosa metriä – joten ne ovat pikkuriikkisiä! Hyödyllisten optisten, sähköisten ja mekaanisten ominaisuuksiensa vuoksi niillä on useita sovelluskohteita muun muassa aurinkosähkön, optoelektroniikan, fotoniikan ja elektroniikan alueilla.

Aalto University / scanning electron microscope in the Micronova cleanroom / photo: Linda Koskinen
Opiskelijat harjoittelivat pyyhkäisyelektronimikroskoopin käyttöä.
Aalto University / students using a scanning electron microscope / photo: Linda Koskinen
Puhdastilassa on pukeuduttava suojahaalareihin, koska siellä rakennettu teknologia on niin pientä, että yksi pölyhiukkanen voi rikkoa sen - hiuksesta puhumattakaan!

Perjantai 8.11.2019

Kolmannen laboratoriovierailun aiheena oli lämmönjohtavuus. Suunnittelemalla nykyaikaisessa mikro- ja nanoelektroniikassa käytettyjen nanomateriaalien lämpöominaisuuksia voidaan saavuttaa suuria parannuksia laitteiden, kuten matkapuhelinten, virrankulutuksessa ja energiatehokkuudessa. Opiskelijat selvittivät, millaisia vaikutuksia nanorakenteella on materiaalien lämpöominaisuuksiin ja kokeilivat optisen lämpöreflektanssijärjestelmän käyttöä.

Aalto University / Micronova Laboratory course session / photo: Linda Koskinen
Kolmannen laboratoriovierailun aiheena oli lämmönjohtavuus.
Aalto University / an optical pump-probe thermoreflectance setup / photo: Linda Koskinen
Opiskelijat pääsivät kokeilemaan lämpöreflektanssijärjestelmää.

Torstai 21.11.2019

Seuraavaksi opiskelijat tutustuivat fotoniikkaan eli valotieteeseen ja kokeilivat menetelmää, jota kutsutaan kuivasiirroksi: he siirsivät atomisesti ohuen hiutaleen kaksiulotteista materiaalia, molybdeenidisulfidia, piisirulle, jotta siitä voidaan valmistaa transistoreiden kaltaisia laitteita. 2D-materiaaleilla on ainutlaatuisia mekaanisia ja optoelektronisia ominaisuuksia, jotka voidaan yhdistää yhdeksi laitteeksi, kuten joustaviksi näytöiksi.

Aalto University / students learning about dry-transfer / photo: Linda Koskinen
Opiskelijat kokeilivat menetelmää, jota kutsutaan kuivasiirroksi.
Aalto University / A Micronova laboratory course session / photo: Linda Koskinen
Ohut hiutale molybdeenidisulfidia siirrettiin piisirulle, jotta siitä voisi valmistaa transistorien kaltaisia laitteita.

Torstai 12.12.2019

Ihmisen hius on noin 50 000 nanometriä paksu. Mutta kuinka määrittää tarkasti ohutkalvon paksuus, joka on jotain 10 ja 1000 nanometrin välillä? Viimeisellä laboratoriovierailulla opiskelijat oppivat röntgenheijastusmittauksesta – analyyttisestä tekniikasta ohutkerrosrakenteiden, -pintojen ja -rajapintojen tutkimiseksi käyttämällä röntgensäteiden kokonaisheijastusta. Hafniumoksidipinnoite kasvatettiin piisubstraattiohutkalvolle käyttämällä atomikerroskasvatusta. Koska ohutkalvon ja substraatin tiheysero aiheuttaa häiriöitä matalan kulman röntgensäteilyheijastukseen, opiskelijat pystyivät määrittämään kalvon paksuuden, tiheyden ja karheuden.

Aalto University / Students explaining X-ray reflectometry using pens / photo: Linda Koskinen
Opiskelijat selittivät röntgenheijastusmittauksen toimintaa kynien avulla.
Aalto University / A student on the Micronova Laboratory Course / photo: Linda Koskinen
Ohutkalvon paksuus määritettiin röntgenheijastusmittauksella.

Kiinnostuitko?

Micronova Laboratory -kurssi on osa Electronics and Nanotechnology -maisteriohjelman opintoja.

Aalto electronics-ICT anechoic chamber for 2-60 GHz and two near-field scanners

Electronics and Nanotechnology, Master of Science (Technology)

Electronics and Nanotechnology -maisteriohjelma tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden opiskella tekniikkaa voimakkaasti kehittyvillä aloilla. Mobiililaitteiden lisääntymisen myötä langatonta tekniikkaa käytetään nykyään kaikkialla, avaruustekniikan merkitys kasvaa huimasti pienten satelliittien kehityksen myötä, ja nanotekniikka mahdollistaa merkittäviä läpimurtoja monilla aloilla, kuten aurinkoenergian keräämisessä. Ohjelma keskittyy erityisesti näihin tekniikoihin liittyvien laitteistojen kehittämiseen ja rakentamiseen. Ohjelma antaa valmiudet tulevaisuuden teknologioiden kehittämiseen yrityksissä tai osaamisen syventämiseen akateemisissa jatko-opinnoissa.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

people sitting
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopistosta valmistuneet maisterit ja tohtorit ovat työllistyneet hyvin

Valtakunnallinen uraseurantakysely käynnistyy 3. lokakuuta. Kysely lähetetään vuonna 2017 maisteriksi ja vuonna 2019 tohtoriksi valmistuneille.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
Leila Arstila solving an escape game challenge together with Santtu Sievänen. Veeti Ojanperä helped to find the solution. Copyright: David Bohmann
Opinnot Julkaistu:

Linda Liukkaan tapaaminen rohkaisi Leila Arstilaa vaihtamaan tietotekniikkaan – nyt hän edusti Suomea kyberturvallisuuskilpailuissa Itävallassa

Tietotekniikan laitoksen maisteriopiskelija Leila Arstila osallistui 13.–16. syyskuuta Euroopan kyberturvallisuuskilpailuihin (European Cyber Security Challenge) Itävallassa. Kilpailu on suunnattu nuorille tietoturvaosaajille ja sen järjestäjää muun muassa Euroopan Unionin kyberturvallisuusvirasto (ENISA).
Teachers handbook icons
Opinnot Julkaistu:

Käsikirja opettamiseen Aalto-yliopistossa on julkaistu!

Opettajan käsikirjan ensimmäiset osat on julkaistu englanniksi. Suomenkielinen käännös tehdään syksyn aikana.