Kuluttajatutkimuksen professuuri A I. Virtanen -professuuriksi

Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professuuri on nimetty Nobel-voittaja A. I. Virtasen mukaan.

Artturi Ilmari Virtanen toimi professorina ensin Teknillisessä korkeakoulussa ja sittemmin Helsingin yliopistossa. Hän oli Nobelin kemianpalkinnon voittaja, akateemikko ja Suomen Akatemian ensimmäinen esimies. Lisäksi hän johti Valion tutkimustoimintaa puoli vuosisataa.

Artturi Ilmari Virtasen Nobel-palkinnosta tulee tänä vuonna kuluneeksi 70 vuotta ja hänen syntymästään 120 vuotta.

A. I. Virtasen elämäntyössä yhdistyivät tieteellinen menestys ja käytännön sovellukset sekä menestykselliset uudet tuotteet, joista kuuluisimpina on AIV-rehu.

Aalto-yliopisto perusti A. I. Virtanen -professuurin huomioidakseen Valion tuen Kauppakorkeakoulun tieteellisen tutkimustyön edistämiseksi. Professuuri symboloi Valion ja Aalto-yliopiston pitkäaikaista yhteistyötä sekä jaettuja tavoitteita kuluttajatutkimuksen ja koulutuksen edistämiseksi. Valion tutkimuksen ja tuotekehityksen tieteeseen nojautuva tutkimusperinne pohjautuu A. I. Virtasen työhön.

A. I. Virtanen -professuuria hoitaa tällä hetkellä professori John W. Schouten. Professori Schoutenin tutkimustyö ulottuu aina kuluttajaidentiteetistä kulutusyhteisöihin sekä ympäristölliseen ja sosiaaliseen kestävyyteen. Schoutenin julkaisuja on ilmestynyt alan johtavissa aikakauskirjoissa, kuten Journal of Marketing ja Journal of Consumer Research. Hän on myös kirjoittanut ja toimittanut useita kirjoja markkinoinnista ja kuluttamisesta.

Ennen nimitystään Aalto-yliopistoon John W. Schouten työskenteli apulaisprofessorina Yhdysvalloissa Iowan osavaltion yliopistossa sekä Portlandin yliopistossa, jossa hän toimi myös associate-tason professorina.

Professori John Schouten

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: