Uutiset

Koulu School jatkaa matkaansa Nepaliin

Pilotin tavoitteena on selvittää, toimiiko Burning Manissa valloittanut vertaisoppimisen konsepti myös haastavammissa ympäristöissä.

Design Factoryn aulassa istuu kaksi aaltolaista katseet  läppärien ruuduissa. Suuret linjat ovat selvillä ja lentoliputkin ostettuina, mutta säädettävää riittää, ennen kuin Anssi Laurila ja Elina Koivisto suuntaavat suomalaisen Koulu Schoolin mukana Kirkon Ulkomaanavun kohteeseen Nepalin Katmandun alueella.

Koulu School on Demos Helsingin ideoima vertaisoppimisen malli, joka tiivistyy kahteen ydinajatukseen: kuka tahansa voi opettaa, kun löytää oman juttunsa ja hyvään oppituntiin riittää viisi olennaista elementtiä. Elokuussa monialainen joukko Aallosta ja sen ulkopuolelta testasi mallia Burning Man -tapahtumassa Yhdysvalloissa ja sai siitä loistavaa palautetta. Seuraavaksi toimivuutta koetellaan aivan erilaisissa olosuhteissa.

”Kulttuuri ja yhteiskunta ovat erilaiset, eikä yhteistä kieltä ole, vaan toimimme tulkin varassa. Emme myöskään tiedä, miten koko vertaisoppimisen malliin suhtaudutaan”, Elina Koivisto kiteyttää.

Nöyränä oppimaan

Nepaliin suuntaavassa joukossa on aaltolaisten lisäksi mukana ihmisiä muun muassa Demos Helsingistä ja Kirkon Ulkomaanavusta. Viikon aikana järjestetään useita koulutuspäiviä, joihin osallistuu paikallisia opettajia, opettajaopiskelijoita, ammattikoulujen oppilaita, viranomaisia ja päättäjiä.

”Koska ajatuksena on oivalluttaa, että kenellä tahansa on jotain kiinnostavaa opetettavaa, on mahtavaa, että mukana on niin paljon eri alojen ihmisiä. Toisaalta emme juuri tunne paikallista koulutusjärjestelmää, joten menemme sinne nöyrinä oppimaan”, Elina Koivisto sanoo.

Samaa mieltä on myös Anssi Laurila.

”Burning Maniin verrattuna olen siirtynyt pois kuskin paikalta, ja pääsen tällä kertaa keskittymään tiiviin projektijohtamisen sijaan itse tekemiseen.”

Katmandusta saatavia kokemuksia käytetään Koulu-konseptin jatkokehittelyyn.

”Tavoite on saada kokemuksia, joiden pohjalta voimme kehittää Koulusta entistä entistä vaikuttavamman ja dataa, jota tarvitsemme, jos haluamme viedä Koulua eteenpäin ja hankkia sille myös kansainvälistä rahoitusta. Kirkon ulkomaanapu haluaa myös selvittää, voisiko malli tukea heidän työtään pakolaistilanteissa tai kriisien jälkeisessä työssä, kuten Education in Emergencies -operaatioissa”, Koivisto kertoo.

Lue myös: Suomalainen Koulu kohosi Nevadan autiomaahan

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Henry Tirri. Kuva: Terhi Ollikainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Henry Tirri: Teknologialiiketoiminnan skaalaaminen vaatii vahvaa strategista ja psykologista osaamista

Hyvä professori tai liiketoimintajohtaja jakaa viisautta, joka karttuu vain vuosien myötä.
Aallon osasto Slushissa
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Viisi asiaa, jotka päättäjien tulisi tietää yliopistojen vaikuttavuudesta

Yliopistot unohtuvat usein, kun puhutaan taloudellisesta kilpailukyvystä. Ei kannattaisi – me kerromme miksi.
Maria Lehto graduation photo
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Maria Lehto: Harrastuksillani oli iso vaikutus uraan ja sen kautta sain ensimmäiset johtamiskokemukseni

Maria Lehdon polku nykyisiin tehtäviin Engagement Specialistiksi Kauppakorkeakoulun partneriyritys Konecranesille ei ole ollut täysin suoraviivainen, mutta kokemuksilla on kuitenkin ollut paikkansa ammatillisessa kehityksessä. Hän haluaakin kehottaa opiskelijoita rohkeasti seuraamaan omia kiinnostuksen kohteitaan ja luottamaan siihen, että ne kyllä johtavat lopulta oikeaan suuntaan.
Aerial shot of the Korkeakoulunaukio square. There are solar panels on the Väre roof and trees on the square.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaupunkialueiden kestävän maankäytön ja liikkuvuuden käytäntöjä sekä päätöksentekoa parannetaan Unite!-siemenrahoituksella

Hankkeessa pyritään löytämään innovatiivisia lähestymistapoja päätöksenteon lähentämiseksi maankäyttö- ja liikkuvuuspolitiikassa ja -käytännöissä.