Uutiset

Koulu School jatkaa matkaansa Nepaliin

Pilotin tavoitteena on selvittää, toimiiko Burning Manissa valloittanut vertaisoppimisen konsepti myös haastavammissa ympäristöissä.

Design Factoryn aulassa istuu kaksi aaltolaista katseet  läppärien ruuduissa. Suuret linjat ovat selvillä ja lentoliputkin ostettuina, mutta säädettävää riittää, ennen kuin Anssi Laurila ja Elina Koivisto suuntaavat suomalaisen Koulu Schoolin mukana Kirkon Ulkomaanavun kohteeseen Nepalin Katmandun alueella.

Koulu School on Demos Helsingin ideoima vertaisoppimisen malli, joka tiivistyy kahteen ydinajatukseen: kuka tahansa voi opettaa, kun löytää oman juttunsa ja hyvään oppituntiin riittää viisi olennaista elementtiä. Elokuussa monialainen joukko Aallosta ja sen ulkopuolelta testasi mallia Burning Man -tapahtumassa Yhdysvalloissa ja sai siitä loistavaa palautetta. Seuraavaksi toimivuutta koetellaan aivan erilaisissa olosuhteissa.

”Kulttuuri ja yhteiskunta ovat erilaiset, eikä yhteistä kieltä ole, vaan toimimme tulkin varassa. Emme myöskään tiedä, miten koko vertaisoppimisen malliin suhtaudutaan”, Elina Koivisto kiteyttää.

Nöyränä oppimaan

Nepaliin suuntaavassa joukossa on aaltolaisten lisäksi mukana ihmisiä muun muassa Demos Helsingistä ja Kirkon Ulkomaanavusta. Viikon aikana järjestetään useita koulutuspäiviä, joihin osallistuu paikallisia opettajia, opettajaopiskelijoita, ammattikoulujen oppilaita, viranomaisia ja päättäjiä.

”Koska ajatuksena on oivalluttaa, että kenellä tahansa on jotain kiinnostavaa opetettavaa, on mahtavaa, että mukana on niin paljon eri alojen ihmisiä. Toisaalta emme juuri tunne paikallista koulutusjärjestelmää, joten menemme sinne nöyrinä oppimaan”, Elina Koivisto sanoo.

Samaa mieltä on myös Anssi Laurila.

”Burning Maniin verrattuna olen siirtynyt pois kuskin paikalta, ja pääsen tällä kertaa keskittymään tiiviin projektijohtamisen sijaan itse tekemiseen.”

Katmandusta saatavia kokemuksia käytetään Koulu-konseptin jatkokehittelyyn.

”Tavoite on saada kokemuksia, joiden pohjalta voimme kehittää Koulusta entistä entistä vaikuttavamman ja dataa, jota tarvitsemme, jos haluamme viedä Koulua eteenpäin ja hankkia sille myös kansainvälistä rahoitusta. Kirkon ulkomaanapu haluaa myös selvittää, voisiko malli tukea heidän työtään pakolaistilanteissa tai kriisien jälkeisessä työssä, kuten Education in Emergencies -operaatioissa”, Koivisto kertoo.

Lue myös: Suomalainen Koulu kohosi Nevadan autiomaahan

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuusi opiskelijaa ovat kokoontuneena ryhmätyötilaan. Yksi opiskelijoista osoittaa post-it-lapuista täytetylle valkotaululle.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä opiskelijoita suoritti ITP:n sivuaineopinnot

ITP:n monitieteelliset opiskelijatiimit työstivät onnistuneesti lähemmäs 20 digiaiheista bisnesprojektia yhteistyössä julkisten ja yksityisten organisaatioiden kanssa.
Kuva: Matti Ahlgren.
Yhteistyö Julkaistu:

Euroopan paras tekoälytutkimus yhteen – Suomen FCAI mukana 30 tutkimusyksikön verkostossa

ELLIS-verkoston tavoite on taata Euroopan kyky kilpailla maailman tekoälykeskusten kanssa ja luoda vahva perusta eurooppalaisten arvojen mukaiselle tekoälyn kehittämiselle.
kuvassa kaksi miestä, joista toinen esittelee mitali kaulassa saamaansa kunniakirjaa punaisissa kansissa
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Professori Jarmo Suomiselle Shanghain kunniapalkinto

Jarmo Suominen on saanut Shanghain kaupungin myöntämän Magnolia Award -kunniapalkinnon.
Green nudges illustration, two people walking on a dirt road in a park
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Sustainability Hub lanseeraa uuden Green Nudge Team -ohjelman opiskelijoille

Green Nudge Team -ohjelma hakee opiskelijoita, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä Aalto-yliopistossa merkityksellisen ja käytännöllisen tiimitoiminnan kautta.