Uutiset

Koulu School jatkaa matkaansa Nepaliin

Pilotin tavoitteena on selvittää, toimiiko Burning Manissa valloittanut vertaisoppimisen konsepti myös haastavammissa ympäristöissä.

Design Factoryn aulassa istuu kaksi aaltolaista katseet  läppärien ruuduissa. Suuret linjat ovat selvillä ja lentoliputkin ostettuina, mutta säädettävää riittää, ennen kuin Anssi Laurila ja Elina Koivisto suuntaavat suomalaisen Koulu Schoolin mukana Kirkon Ulkomaanavun kohteeseen Nepalin Katmandun alueella.

Koulu School on Demos Helsingin ideoima vertaisoppimisen malli, joka tiivistyy kahteen ydinajatukseen: kuka tahansa voi opettaa, kun löytää oman juttunsa ja hyvään oppituntiin riittää viisi olennaista elementtiä. Elokuussa monialainen joukko Aallosta ja sen ulkopuolelta testasi mallia Burning Man -tapahtumassa Yhdysvalloissa ja sai siitä loistavaa palautetta. Seuraavaksi toimivuutta koetellaan aivan erilaisissa olosuhteissa.

”Kulttuuri ja yhteiskunta ovat erilaiset, eikä yhteistä kieltä ole, vaan toimimme tulkin varassa. Emme myöskään tiedä, miten koko vertaisoppimisen malliin suhtaudutaan”, Elina Koivisto kiteyttää.

Nöyränä oppimaan

Nepaliin suuntaavassa joukossa on aaltolaisten lisäksi mukana ihmisiä muun muassa Demos Helsingistä ja Kirkon Ulkomaanavusta. Viikon aikana järjestetään useita koulutuspäiviä, joihin osallistuu paikallisia opettajia, opettajaopiskelijoita, ammattikoulujen oppilaita, viranomaisia ja päättäjiä.

”Koska ajatuksena on oivalluttaa, että kenellä tahansa on jotain kiinnostavaa opetettavaa, on mahtavaa, että mukana on niin paljon eri alojen ihmisiä. Toisaalta emme juuri tunne paikallista koulutusjärjestelmää, joten menemme sinne nöyrinä oppimaan”, Elina Koivisto sanoo.

Samaa mieltä on myös Anssi Laurila.

”Burning Maniin verrattuna olen siirtynyt pois kuskin paikalta, ja pääsen tällä kertaa keskittymään tiiviin projektijohtamisen sijaan itse tekemiseen.”

Katmandusta saatavia kokemuksia käytetään Koulu-konseptin jatkokehittelyyn.

”Tavoite on saada kokemuksia, joiden pohjalta voimme kehittää Koulusta entistä entistä vaikuttavamman ja dataa, jota tarvitsemme, jos haluamme viedä Koulua eteenpäin ja hankkia sille myös kansainvälistä rahoitusta. Kirkon ulkomaanapu haluaa myös selvittää, voisiko malli tukea heidän työtään pakolaistilanteissa tai kriisien jälkeisessä työssä, kuten Education in Emergencies -operaatioissa”, Koivisto kertoo.

Lue myös: Suomalainen Koulu kohosi Nevadan autiomaahan

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Räätälöity projekti Hiltille, työryhmä
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Kemian tekniikan tutkija / Chemical engineering researcher
Yhteistyö Julkaistu:

Metallien jalostuksesta akkujen kierrätykseen – Aalto-yliopiston ja Bolidenin yhteistyö vahvistaa metallurgian huippuosaamista

Metallurgian osaamista tarvitaan nyt kipeästi, kun energiamurros lisää metallien kysyntää ja materiaalien uusiokäyttö vaatii uutta osaamista.
Espoo Ambassador 2022, prof. Rebecca Piekkari
Nimitykset, Yhteistyö Julkaistu:

Professori Rebecca Piekkari on valittu vuoden 2022 Espoo Ambassadoriksi

Espoo Ambassadorina Piekkari edustaa espoolaista tieteellistä osaamista maailmalla liikkuessaan.
Mikko Jääskeläinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Mikko Jääskeläinen: Opiskelu Kauppiksessa on avannut työuran kannalta monia ovia

Rahoitusta ja Creative Sustainability -pääainetta opiskellut alumnimme Mikko Jääskeläinen päätyi valmistumisen jälkeen töihin liikkeenjohdon konsultointiin. Siellä hän innostui liikenne- ja kiinteistöinfrastruktuurihankkeista, jonka myötä hän hakeutui kaupunkitalouden ja maankäytön yleissuunnittelun tehtäviin Helsingin kaupungille, ja sieltä liikenne- ja viestintäministeriöön. Parasta hänen työssään on mielenkiintoiset tehtävät sekä asiantuntevat kollegat.