Uutiset

Kivijalkakaupat ja verkkokaupat taistelevat japanilaisten kuluttajien suosiosta

Professorimme toimivat suomalaisjohtajien matkaoppaina Tokiossa.
Matkalle osallistunut ryhmä vierailulla Rakutenin pääkonttorissa lokakuussa 2016.

Keskon, Postin ja Unileverin johtajat vierailivat lokakuun loppupuolella Tokiossa tutustuen paikallisiin kaupan alan liiketoimintamalleihin ja konsepteihin. Matkalle osallistui myös Tekesin edustajia. Matkan järjestelyistä vastasivat Kauppakorkeakoulun professorit Arto Lindblom ja Lasse Mitronen.

"Japani on erittäin kiinnostava ja kiehtova kohde niin kaupan alan tutkijoille kuin kaupan parissa työskenteleville yritysjohtajille. Japani tarjoaa laajan kirjon erilaisia kaupan konsepteja ja toimintamalleja, jotka kehittyvät nyt huimaa vauhtia ja joita seuraamalla voi saada hyvän kuvan kaupan alan murroksesta ja lähitulevaisuuden kehityssuunnasta", professori Arto Lindblom kertoo.

Matkan aikana käydyissä keskusteluissa kävi hyvin ilmi, että kaupan ala on Japanissakin nyt monin tavoin muutosten kourissa ja kilpailu erilaisten liiketoimintamallien ja markkinapaikkojen välillä käy kiivaana. Yhtäältä japanilaisten kuluttajien suosiosta taistelevat perinteiset kivijalkakaupat ja toisaalta modernit verkkokaupat ja sähköiset palvelualustat. Erityisesti Rakutenin ja Amazonin tyyppiset markkinapaikat ovat nousseet nopeasti japanilaisten kuluttajien suosioon.

Ryhmä vieraili viikon aikana muun muassa Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorilla Futako-Tamagawassa ja tapasi perinteikkään Matsuya-tavaratalon ylintä johtoa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen Hanedassa sijaitsevaan Yamato Transportin uuteen logistiikkakeskukseen. Lisäksi seurue tapasi Tokiossa asuvia suomalaisjohtajia ja kuuli heidän kokemuksiaan japanilaisesta yrityskulttuurista ja japanilaisista kaupankäyntitavoista.

Lisätietoja:
Professori, hankkeen vastuullinen johtaja Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Matka oli osa Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -projektia. Kyseisen projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Projektin toteutuksesta vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos. Projektia rahoittavat Tekesin ohella Kesko, Posti, Unilever ja Solteq. Projekti toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2016–31.12.2017.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

award
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Paavo Penttilälle myönnetty vuoden 2022 Hayashi Jisuke -palkinto

The Cellulose Society of Japan on myöntänyt Paavo Penttilälle Hayashi Jisuke -palkinnon merkittävistä kansainvälisistä saavutuksista selluloosatutkimuksen alalla. Palkinto luovutettiin virallisesti erityisessä seremoniassa, joka järjestettiin kansainvälisen selluloosakonferenssin yhteydessä Hiroshimassa Japanissa viime viikolla.
Shcool of Business alumna Riikka Davidkin
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Riikka Davidkin: Vaikuttavuus on työni keskiössä – emme tee mitään, jos sillä ei ole mahdollista ensisijaisesti saada aikaan positiivista vaikutusta yhteiskunnassa

Alumnimme Riikka Davidkin haaveili jo lapsena kansainvälisestä urasta. Nyt New Yorkissa Social Financella impact-rahastoihin sijoittavan tiimin vetäjänä hän kokee suurta merkityksellisyyttä työssään, sillä kokee, että juuri rahoitussektori on parhaiten asemoitunut vaikuttamaan aikamme isojen ongelmien ratkaisemiseen.
Students sitting at Aalto University School of Business
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Welcome Evenig 2023 panel discussion.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Uudet Kauppiksen opiskelijat tapasivat alumneja Welcome Evening -tapahtumassa

Uudet Kauppiksen opiskelijat saivat tietoa työelämästä alumneilta Welcome Evening -tapahtumassa.