Uutiset

Kivijalkakaupat ja verkkokaupat taistelevat japanilaisten kuluttajien suosiosta

Professorimme toimivat suomalaisjohtajien matkaoppaina Tokiossa.
Matkalle osallistunut ryhmä vierailulla Rakutenin pääkonttorissa lokakuussa 2016.

Keskon, Postin ja Unileverin johtajat vierailivat lokakuun loppupuolella Tokiossa tutustuen paikallisiin kaupan alan liiketoimintamalleihin ja konsepteihin. Matkalle osallistui myös Tekesin edustajia. Matkan järjestelyistä vastasivat Kauppakorkeakoulun professorit Arto Lindblom ja Lasse Mitronen.

"Japani on erittäin kiinnostava ja kiehtova kohde niin kaupan alan tutkijoille kuin kaupan parissa työskenteleville yritysjohtajille. Japani tarjoaa laajan kirjon erilaisia kaupan konsepteja ja toimintamalleja, jotka kehittyvät nyt huimaa vauhtia ja joita seuraamalla voi saada hyvän kuvan kaupan alan murroksesta ja lähitulevaisuuden kehityssuunnasta", professori Arto Lindblom kertoo.

Matkan aikana käydyissä keskusteluissa kävi hyvin ilmi, että kaupan ala on Japanissakin nyt monin tavoin muutosten kourissa ja kilpailu erilaisten liiketoimintamallien ja markkinapaikkojen välillä käy kiivaana. Yhtäältä japanilaisten kuluttajien suosiosta taistelevat perinteiset kivijalkakaupat ja toisaalta modernit verkkokaupat ja sähköiset palvelualustat. Erityisesti Rakutenin ja Amazonin tyyppiset markkinapaikat ovat nousseet nopeasti japanilaisten kuluttajien suosioon.

Ryhmä vieraili viikon aikana muun muassa Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorilla Futako-Tamagawassa ja tapasi perinteikkään Matsuya-tavaratalon ylintä johtoa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen Hanedassa sijaitsevaan Yamato Transportin uuteen logistiikkakeskukseen. Lisäksi seurue tapasi Tokiossa asuvia suomalaisjohtajia ja kuuli heidän kokemuksiaan japanilaisesta yrityskulttuurista ja japanilaisista kaupankäyntitavoista.

Lisätietoja:
Professori, hankkeen vastuullinen johtaja Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Matka oli osa Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -projektia. Kyseisen projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Projektin toteutuksesta vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos. Projektia rahoittavat Tekesin ohella Kesko, Posti, Unilever ja Solteq. Projekti toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2016–31.12.2017.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

The BScBA Program alumna Tuuli Hakkarainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tuuli Hakkarainen

Toisin kuin useimmat opiskelutoverinsa Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Tuuli Hakkarainen valitsi akateemisen uran. Hän väitteli tohtoriksi joulukuussa 2020 ja tutki väitöskirjassaan asiantuntijuuden jakamista monikansallisissa yrityksissä.
Taiteellinen kuva panssaroidusta superhydrofobisesta pinnasta, joka kestää iskuja ja hylkii nesteitä tehokkaasti. Kuva: Juha Juvonen.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Vettä hylkivä panssaripinnoite voi pian tehostaa aurinkopaneeleja ja tuoda suksiin lisäluistoa

Kesäkuussa Aalto-yliopiston tutkijat kertoivat kehittämästään pinnoitteesta Nature-lehdessä. Nyt pinnoitteesta aletaan kehittää lukuisia kaupallisia sovelluksia muun muassa rakennus- ja elektroniikkateollisuuden kanssa.
BScBA Program alumni Elina Lamponen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Elina Lamponen

Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Elina Lamposella on arvokas neuvo nykyisille opiskelijoille opintojen aikana työskentelystä: ”Yritä saada työ hieman pienemmästä yrityksestä. Se ei ehkä tunnu yhtä hohdokkaalta kuin suuremmat yritykset, mutta työtehtävät ovat yleensä monipuolisempia ja sinulla on mahdollisuus oppia erilaisia asioita ja saada vastuuta jo aikaisessa vaiheessa.”
Kauppakorkeakoulun alumni Tiina Palmunen
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tiina Palmunen

Alumnimme Tiina Palmunen kiinnostui Keskon harjoitteluohjelmasta tavattuaan yrityksen HR-edustajan Aalto Summer Job Dayssa. Nykyisessä työssään Keskon henkilöstövastuullisuuden asiantuntijana hän työskentelee muun muassa monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden edistämisen parissa.