Uutiset

Kivijalkakaupat ja verkkokaupat taistelevat japanilaisten kuluttajien suosiosta

Professorimme toimivat suomalaisjohtajien matkaoppaina Tokiossa.
Matkalle osallistunut ryhmä vierailulla Rakutenin pääkonttorissa lokakuussa 2016.

Keskon, Postin ja Unileverin johtajat vierailivat lokakuun loppupuolella Tokiossa tutustuen paikallisiin kaupan alan liiketoimintamalleihin ja konsepteihin. Matkalle osallistui myös Tekesin edustajia. Matkan järjestelyistä vastasivat Kauppakorkeakoulun professorit Arto Lindblom ja Lasse Mitronen.

"Japani on erittäin kiinnostava ja kiehtova kohde niin kaupan alan tutkijoille kuin kaupan parissa työskenteleville yritysjohtajille. Japani tarjoaa laajan kirjon erilaisia kaupan konsepteja ja toimintamalleja, jotka kehittyvät nyt huimaa vauhtia ja joita seuraamalla voi saada hyvän kuvan kaupan alan murroksesta ja lähitulevaisuuden kehityssuunnasta", professori Arto Lindblom kertoo.

Matkan aikana käydyissä keskusteluissa kävi hyvin ilmi, että kaupan ala on Japanissakin nyt monin tavoin muutosten kourissa ja kilpailu erilaisten liiketoimintamallien ja markkinapaikkojen välillä käy kiivaana. Yhtäältä japanilaisten kuluttajien suosiosta taistelevat perinteiset kivijalkakaupat ja toisaalta modernit verkkokaupat ja sähköiset palvelualustat. Erityisesti Rakutenin ja Amazonin tyyppiset markkinapaikat ovat nousseet nopeasti japanilaisten kuluttajien suosioon.

Ryhmä vieraili viikon aikana muun muassa Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorilla Futako-Tamagawassa ja tapasi perinteikkään Matsuya-tavaratalon ylintä johtoa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen Hanedassa sijaitsevaan Yamato Transportin uuteen logistiikkakeskukseen. Lisäksi seurue tapasi Tokiossa asuvia suomalaisjohtajia ja kuuli heidän kokemuksiaan japanilaisesta yrityskulttuurista ja japanilaisista kaupankäyntitavoista.

Lisätietoja:
Professori, hankkeen vastuullinen johtaja Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Matka oli osa Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -projektia. Kyseisen projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Projektin toteutuksesta vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos. Projektia rahoittavat Tekesin ohella Kesko, Posti, Unilever ja Solteq. Projekti toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2016–31.12.2017.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Hands touching the surface of the rippling water.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Sustainability Science Days 2023: Esitelmäkutsu

Esitelmäkutsu SSD 2023 konferenssiin on nyt avoinna!
Risteilyalus Meyer Turun telakan edustalla.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

FITechin Turku-hanke päättyi – osaamisen taso nousi ja yliopistojen välinen yhteistyö lisääntyi

Hankkeessa järjestettiin 609 kurssia ja rekisteröitiin yli 20 200 kurssiosallistumista.
SemiSummer2023 Kampanja banneri
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Puolijohdealan kesätyöpaikkoja avoinna tutkimusryhmissä

Puolijohdealan kasvu ja sen investoinnit Suomessa lisäävät myös osaajien tarvetta. Neljän puolijohdealan yrityksen Picosun, an Applied Materials Companyn, Okmeticin, Muratan ja KYOCERA Tikitin lahjoituksen turvin Aalto-yliopisto tarjoaa mielenkiintoisia kesätyöpaikkoja Sähkötekniikan ja Kemian tekniikan korkeakouluissa kesällä 2023. Semi-Summer 2023 -ohjelman kesätyöpaikat tarjoavat mahdollisuuden kartuttaa osaamista, jota tarvitaan kasvavalla ja kansainvälisellä alalla.
Cover for workshops within LuoTo -project.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Millainen on luovien alojen kestävä tulevaisuus? Osallistu työpajoihin ja vaikuta!

Osallistu LuoTo-hankkeen työpajoihin keväällä 2023 ja tule pohtimaan ja ideoimaan yhdessä, miltä luovien alojen kestävä tulevaisuus näyttää ja millaisin askelin sitä kohti kuljetaan.