Uutiset

Kivijalkakaupat ja verkkokaupat taistelevat japanilaisten kuluttajien suosiosta

Professorimme toimivat suomalaisjohtajien matkaoppaina Tokiossa.
Matkalle osallistunut ryhmä vierailulla Rakutenin pääkonttorissa lokakuussa 2016.

Keskon, Postin ja Unileverin johtajat vierailivat lokakuun loppupuolella Tokiossa tutustuen paikallisiin kaupan alan liiketoimintamalleihin ja konsepteihin. Matkalle osallistui myös Tekesin edustajia. Matkan järjestelyistä vastasivat Kauppakorkeakoulun professorit Arto Lindblom ja Lasse Mitronen.

"Japani on erittäin kiinnostava ja kiehtova kohde niin kaupan alan tutkijoille kuin kaupan parissa työskenteleville yritysjohtajille. Japani tarjoaa laajan kirjon erilaisia kaupan konsepteja ja toimintamalleja, jotka kehittyvät nyt huimaa vauhtia ja joita seuraamalla voi saada hyvän kuvan kaupan alan murroksesta ja lähitulevaisuuden kehityssuunnasta", professori Arto Lindblom kertoo.

Matkan aikana käydyissä keskusteluissa kävi hyvin ilmi, että kaupan ala on Japanissakin nyt monin tavoin muutosten kourissa ja kilpailu erilaisten liiketoimintamallien ja markkinapaikkojen välillä käy kiivaana. Yhtäältä japanilaisten kuluttajien suosiosta taistelevat perinteiset kivijalkakaupat ja toisaalta modernit verkkokaupat ja sähköiset palvelualustat. Erityisesti Rakutenin ja Amazonin tyyppiset markkinapaikat ovat nousseet nopeasti japanilaisten kuluttajien suosioon.

Ryhmä vieraili viikon aikana muun muassa Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorilla Futako-Tamagawassa ja tapasi perinteikkään Matsuya-tavaratalon ylintä johtoa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen Hanedassa sijaitsevaan Yamato Transportin uuteen logistiikkakeskukseen. Lisäksi seurue tapasi Tokiossa asuvia suomalaisjohtajia ja kuuli heidän kokemuksiaan japanilaisesta yrityskulttuurista ja japanilaisista kaupankäyntitavoista.

Lisätietoja:
Professori, hankkeen vastuullinen johtaja Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Matka oli osa Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -projektia. Kyseisen projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Projektin toteutuksesta vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos. Projektia rahoittavat Tekesin ohella Kesko, Posti, Unilever ja Solteq. Projekti toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2016–31.12.2017.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.