Kiertotalous, metallit ja yrittäjyys yhdistettiin ensimmäistä kertaa jatko-opintokurssiksi

Monelle osallistujalle kurssin kohokohta oli pitching-koulutus ja -kilpailu.
Circular Economy Entrepreneurship in System Integrated Metals Processing

Juhannuksen jälkeen Otaniemen auringon alla hymyili tyytyväinen jatko-opiskelijoiden ryhmä. Kemisteistä, metallurgeista ja ympäristötietelijöistä koostuvat joukko oli tullut eri Euroopan maista jatko-opiskelukurssin viimeiseen vaiheeseen. Kolmepäiväisen Summer ja Idea Camp -osuuden aikana he viimeistelivät yrityksille tekemänsä projektinsa, kuulivat asiantuntijaluentoja ja saivat oppia pitchauksessa.

Circular Economy Entrepreneurship in System Integrated Metals Processing (CEE SIMP) järjestettiin ensimmäistä kertaa viime keväänä. Aikaisemmin jatko-opiskelijoille ei ole ollut tarjolla kurssia, jossa yhdistetään sekä kiertotalouden, metallien prosessoinnin että yrittäjyyden teemoja. Kurssille valittiin kaksikymmentä opiskelijaa kymmenestä eri Euroopan maasta. Aluksi he työskentelivät yhdessä virtuaalisina tiimeinä ja kesäkuussa tapasivat vihdoin toisensa muutenkin kuin verkon välityksellä. Yhteisten päivien aikana kurssilaiset oppivat ymmärtämään, miten materiaalien käytöllä on isoja taloudellisia, poliittisia, sosiaalisia ja ympäristöön liittyviä vaikutuksia tämän päivän globaaleilla markkinoilla.

Pitchaus oli uutta

Opiskelijat saivat yrityksiltä toimeksiannon pohtia liikeideoita, jotka liittyvät metallin prosessoinnissa syntyviin sivuvirtoihin. Nämä liikeideat piti esittää lyhyesti ja vakuuttavasti pitchaus-kilpailussa yrityspartnereista koostuvan kokeneen tuomariston edessä. Kilpailun voittajajoukkueen työ liittyi teräksen valmistuksessa syntyvään jätteeseen, joka nykyisin viedään kaatopaikalle. Tämä jäte sisältää hiiltä, rautaa ja sinkkiä, eikä sitä voi hyödyntää sellaisenaan. Ratkaisuksi ryhmä keksi käyttää menetelmää, jolla sinkki saadaan uutettua pois lietteestä. Käytetyt kemikaalit voidaan kierrättää, joten lähes mitään ei mene hukkaan. Näin jäljelle jäävää hiilen ja raudan seosta voidaan käyttää uudelleen teräksen raaka-aineena.

Voittajajoukkueen jäsenen Antti Pietiläisenkin mielestä pitchaus oli yksi kurssin parhaimmasta annista. ”Muuta hyvää kurssissa oli se, että pääsimme pohtimaan yritysten oikeita ongelmia monialaisessa ryhmässä. Oma ajattelu tulee helposti tunkkaiseksi, kun katsoo asioita aina samasta näkökulmasta. Nyt pääsin keskustelemaan ajatuksistani muiden alojen edustajien kanssa. Kurssi oli piristysruiske omalle ajattelulle.”

Voittajajoukkue saa syksyllä yritysvalmennusta EIT RawMaterials-partnereilta, ja joukkueen jäsenet pääsevät kehittämään mahdollisia liikeideoitaan eteenpäin.

Jatkoa luvassa

Kurssilla käytettiin useita opiskelutekniikoita ja -ympäristöjä. Virtuaalitiimien työskentely lähti hyvin käyntiin, ja kurssilla käytiin monipuolista keskustelua eritaustaisten opiskelijoiden välillä. Kurssin johtaja professori Ainomaija Haarlasta oli mahtavaa nähdä, miten ryhmistä muodostui tiimejä todella nopeasti, vaikka he tapasivat varsinaisesti ensimmäisen kerran vasta kesäkuussa.

”Olen todella tyytyväinen pilottikurssin tuloksiin. Pitchaus-kilpailussa yrittäjähenkisyys oli selvästi läsnä, kun tiimit vakuuttivat puheellaan asiantuntijaraatia. Suoritus oli loistava, varsinkin kun monelle tämä oli ensimmäinen pitchaus-kerta ja pitching-koulutus oli pidetty vain edellisenä päivänä”, Ainomaija Haarla innostuu.

Kurssin rahoitti EIT RawMaterials, joka on EU:n alaisen Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti EIT:n rahoittama mineraalialan innovaatiokeskittymä. Kurssi sai rahoitusta kahdeksi vuodeksi ja ensi kevääksi rahoitusta vielä kasvatettiin, jotta kurssille voidaan valita 30 opiskelijaa.

”Ulkopuolista rahaa on saatavissa myös opetukseen ja vieläpä onnistumisen jälkeen lisää rahaa sisäänoton kasvattamiseen. Voin olla tästä hyvin ylpeä aaltolaisten puolesta”, Ainomaija Haarla toteaa tyytyväisenä.

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.