Kestäviä ratkaisuja tarjoava yritys menestyy kilpailijoitaan paremmin
Aalto-yliopiston, Rautaruukin (nykyisin SSAB) ja Metso Mineralsin toteuttamassa oppaassa esitetyt mallit tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tehdä asioita eri tavalla ja näin erottua kilpailijoista. Elinkaariarviointi voi tuoda kilpailuetua tai sitä voidaan tarvita, jotta pysytään mukana kilpailussa. Elinkaaren kestävyyden arvioinnissa tarkastellaan tuotteen tai palvelun koko elinkaaren tai sen tietyn osan aikana syntyneitä ekologisia, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia.
Metso ja SSAB käyttävät arviointeja osana liiketoimintaansa
Tutkimusprojektissa mukana olleissa yrityksissä Metsossa ja SSAB:ssa (aikaisemmin Ruukki) uskotaan, että asiakkailleen kestäviä ratkaisuja tarjoava yritys menestyy kilpailijoitaan paremmin sekä säilyttää kannattavuutensa ja kilpailukykynsä myös tulevaisuudessa.
‒ Metsolla elinkaariarviointien tekemisen perustana on halu oppia lisää omista tuotteista, prosesseista ja palveluista kilpailukyvyn parantamiseksi, toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja kehittää asiakkaille entistä ympäristöystävällisempiä tuotteita, kertoo Marke Kallio.
Metso hyödyntää liiketoiminnassaan elinkaariarviointeja sekä yrityksen sisällä että viestittäessä ulospäin.
SSAB ja sen tytäryhtiö Ruukki Construction haluavat tarjota asiakkailleen energiatehokkaita ratkaisuja sekä vähentää tuotteiden elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia. Myös asiakkaiden ja muiden sidosryhmien lisääntynyt ympäristö- ja elinkaaritietoisuus on synnyttänyt tarpeita oppia enemmän omista tuotteista ja prosesseista.
‒ Elinkaariarviointeja voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä monin tavoin. Arvioinnin tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi perustellessa tuotteen tai palvelun etuja kilpailijoihin verrattuna tai kerrottaessa niiden tuottamasta lisäarvosta, tai torjuessa omiin tai asiakkaan tuotteisiin tai palveluun liittyvää kritiikkiä, listaa Sami Nummela SSAB:sta elinkaariajattelun hyötyjä.
Elinkaariajattelussa on aina kyse useasta yrityksestä ja yritysten ketjusta, jotka kaikki vaikuttavat tuotteen, sekä valmistuksen aikaisiin että käytön aikaisiin, ympäristövaikutuksiin. Sosiaalisten ja taloudellisten asioiden sekä ympäristönäkökulman esiin nostaminen voi olla suuri mahdollisuus kaikille toimijoille elinkaariketjussa materiaali- ja energiatehokkuuden kasvattamisen, jätteensynnyn vähentämisen sekä materiaalin uudelleenkäytön kautta.
‒ Kestävät ratkaisut voivat parhaimmillaan tuoda uutta liiketoimintaa yrityksille. Oppaan perustana olleen tutkimushankkeen keskeisenä osana onkin ollut yrityksen kannattavuus, miten ympäristömyötäisellä tuotesuunnittelulla ja ajattelulla voidaan parantaa yritysten kilpailukykyä, kertoo tutkija Nani Pajunen.
Elinkaariarviointien tekeminen mielletään yleisesti raskaaksi ja aikaa vieväksi prosessiksi, mutta arviointeja voidaan tehdä hyvin erilaisin tavoittein. Tarkastelun laajuus sekä arviointimenetelmät voidaan valita tarpeen mukaan. Pääasia on, että elinkaariajattelu otetaan osaksi yrityksen normaalia toimintaa.
‒ Maailman luonnonvarat ehtyvät ja ilmastonmuutos on arkipäivää. Ennemmin tai myöhemmin kaikissa teollisuusyrityksissä pitää tehdä näihin asioihin liittyviä päätöksiä, toteaa Nani Pajunen.
Opas on toteutettu Aalto-yliopiston, Rautaruukin (nykyisin SSAB) ja Metso Mineralsin yhteistyönä Environmental footprint -hankkeessa, joka on osa metallituote- ja koneenrakennusalan strategisen huippuosaamisen keskittymän FIMECCin Light and Efficient Solution (LIGHT) -tutkimusohjelmaa.
Lisätietoja:
Director Ilkka Sorsa, Ruukki Construction Oy, 040 557 8778, [email protected]
Application Manager Sami Nummela, SSAB Europe Oy, 050 315 8703, [email protected]
Material Specialist Marke Kallio, Metso Minerals Oy, 050 317 1381, [email protected]
Teknologiajohtaja Kalle Kantola, FIMECC Oy, 040 840 6427, [email protected]
Nani Pajunen, Aalto-yliopisto, 050 3010 742, [email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty: