Kestävä kehitys tärkeää ja haasteellista tämän päivän puurakentamisessa

Kansainvälinen konferenssi mahdollistaa keskinäisen, kokemusperustaisen oppimisen.
Forum Wood Building Nordic 2016:n teemana on Yhteistyöllä eteenpäin – Progress through collaboration.

– Puusta on rakennettu tuhansien vuosien ajan, joten puun mahdollisuudet, rajoitukset ja vaatimukset tunnetaan hyvin. Puuta ei ole pidetty modernina materiaalina, minkä takia sitä on käytetty vähän kaupunkiympäristöjen rakentamisessa. Rakentamisen käytännöt ovat nyt kuitenkin muuttumassa. Tämä näkyy siinä, että esimerkiksi ympäristötehokkuuteen, kierrätykseen ja materiaalien lämpöteknisiin ominaisuuksiin liittyvät ratkaisut ovat tänä päivänä keskeisellä sijalla rakentamisessa. Vielä muutama vuosikymmen sitten näitä ei pidetty kovinkaan merkityksellisinä asioina, Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen opettaja Philip Tidwell kertoo.

Kansainvälisen puurakentamisen konferenssin, Forum Wood Building Nordic 2016, teemana on Yhteistyöllä eteenpäin (Progress through collaboration).
– Suomessa on paljon tietoa puurakentamisesta ja konferenssi on erinomainen mahdollisuus jakaa osaamista ja oppia kokemuksista eri puolilta maailmaa. Ohjelmassa on lähes 50 esitystä eri puolilta maailmaa. Kiinnostava, kotimainen poiminta kaksipäiväisestä ohjelmasta on Pudasjärven kaupunginjohtajan Tomi Timosen perjantaiaamupäivän esitys. Pudasjärvi kulkee omia polkujaan puun käytössä julkisessa rakentamisessa. Kunta halusi eroon vanhojen koulujen toistuvista sisäilmaongelmista ja päätti rakentaa uuden päiväkodin ja koulun perinteisesti massiivihirrestä. Timonen kertoo, miten julkisilla hankinnoilla voidaan edistää paikallistaloutta ja uusituvan rakennusmateriaalin käyttöä, Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen johtaja Pekka Heikkinen valottaa konferenssin ohjelmaa.

Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella 15.–17.6. pidettävän konferenssin järjestävät yhteistyössä Aalto-yliopisto, Espoon kaupunki sekä Puuinfo Oy ja Puutuoteteollisuus ry. Konferenssi on puurakentamisen päätapahtuma Euroopassa. Alun perin saksalaisen International Forum Holzbau -konferenssin pohjoismainen versio on aiemmin järjestetty Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Lisätietoja:
Professori Pekka Heikkinen
p. 050 377 3786

Twitter: #woodforum

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.