Uutiset

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Iida Valin

”Poikkitieteellisyys ja mahdollisuudet muokata omaa opintopolkua olivat ehdoton rikkaus Aallossa. Uskon vahvasti, että toisistaan hyvin paljon poikkeavien aineiden opiskelu on auttanut työuralla, erityisesti muutostilanteissa, kun oman näkökulman muuttaminen on ollut helpompaa”, kertoo alumnimme Iida Valin, joka työskentelee Kauppakorkeakoulun partneriyrityksessä Postilla konserniviestinnässä.
Kauppakorkeakoulun alumni Iida Valin.
Kauppakorkeakoulun alumni Iida Valin.

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Iida Valin, viestintäpäällikkö, joka rakastaa taidetta, kokkailua ja brittidekkareita, ja yrittää olla tappamatta parvekekasvejaan.

Opiskelin kandidaattiopinnoissani markkinointia ja yritysjuridiikkaa, ja kävin vaihdossa Hollannissa. Maisterivaiheessa pääaineeksi vaihtui Helsingin yliopiston kanssa yhteistyössä toteutettu Art Theory, Critisism and Management (ATCM) -ohjelma, jonka ideana oli yhdistää kaupallinen ajattelu ja taiteiden opiskelu. Ohjelman kautta pääsin myös toteuttamaan haaveeni taidehistorian opiskelusta. Suoritin lisäksi ylimääräisen sivuaineen International Design Business Management -ohjelmassa. Viimeiset Kauppis-vuodet tein töitä opiskelujen ohella ja valmistuin 2012.

Miten päädyit nykyiseen työhösi Postin viestintään?

En ole ikinä kovinkaan tietoisesti suunnitellut urapolkuani. Olen ollut kiinnostunut monista asioista ja uteliaisuus on vienyt paikasta toiseen. Taidealan sijaan päädyin opintojen loppupuolella sattumien kautta Nordea Henkivakuutuksen taloushallintoon tekemään kirjanpitoa.

Muutaman vuoden päästä kaipasin kuitenkin jotain luovempaa, hain Milttonille trainee-ohjelmaan ja jäin sille tielle yli yhdeksäksi vuodeksi. Ensimmäiset viisi vuotta tein töitä markkinointiviestinnän parissa ja työ piti sisällään kaikkea kontin lattioiden asentamisesta viestintästrategioiden luomiseen. Miltton kasvoi vauhdilla ja monessa sai olla mukana. Kun Milttonille perustettiin pääomamarkkinoiden viestintään keskittyvä tytäryhtiö, päädyin vaihtamaan tiimiä. Työhön kuuluivat muun muassa erilaiset yrityskauppojen ja listautumisten viestintäprojektit. Kollegani olivat pitkän uran pääomamarkkinoilla tehneitä henkilöitä, joilta oppi aivan valtavasti ja oli hienoa huomata, miten erilaiset taustat täydensivät toisiaan.

Vuosien konsultoinnin jälkeen asiakkaan puoli alkoi kiinnostaa ja päädyin hakemaan Postille, joka elää erittäin mielenkiintoista murrosvaihetta. Halusin uuden työpaikkani olevan jonkinlaisessa muutosvaiheessa tai olevan valmis ottamaan rohkeitakin askelia uudistuakseen. Postissa yhdistyvät molemmat asiat.  Rekrytointiprosessissa haastattelijoiden energia, into omaan työhönsä ja halu saada konkreettisia asioita aikaan vaikuttivat. Olen osa Postin konserniviestinnän tiimiä ja vastuualueenani ovat talousviestintä, isompien projektien viestintä sekä kaikenlainen konserniviestinnän kehittäminen.

Valmius tarttua asioihin nopealla aikataululla sekä jatkuvaan muutokseen tottuminen ovat ominaisuuksia, joita työssäni tarvitaan.

Iida Valin, Kauppakorkeakoulun alumni ja Postin konserniviestinnän viestintäpäällikkö.

Mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, joita tarvitset omassa työssäsi Postilla? 

Olen vielä aika tuore postilainen, sillä aloitin vasta huhtikuussa. Katselen työtä siis vielä uusin silmin ja paljon on opittavaa. Valmius tarttua asioihin nopealla aikataululla sekä jatkuvaan muutokseen tottuminen ovat kuitenkin varmasti ominaisuuksia, joita työssäni tarvitaan. Postin strategiaa uudistettiin alkuvuodesta ja montaa asiaa on lähdetty kehittämään vauhdilla eteenpäin. Myös konsulttina oli pakko omaksua jatkuvasti uutta: toimialoja, yrityksiä ja erilaisia projektikokonaisuuksia. Yksi konsultoinnin parhaista puolista oli ehdottomasti uuden oppiminen ja vaihtelevuus, mutta on myös hienoa, että nykyisessä työssä uusien asioiden lisäksi, pääsee kehittämään asioita pitkäjänteisemmin.

Yleisesti viestinnän alalla kaikissa tehtävissä kiinnostus ympäröivään maailmaan on oleellista. Viestinnän on ymmärrettävä organisaation toimintaympäristön ilmiöitä, sidosryhmiä sekä laajempia asiayhteyksiä. Asioiden esitystapaan kiinnitetään yhtiöissä entistä enemmän huomiota, jolloin asioiden kiteyttäminen ymmärrettävästi ja visualisointi ovat yhä tärkeämpiä taitoja.

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Moni asia kiinnostaa edelleen, mutta muutama laskentatoimen tai rahoituksen lisäkurssi ei olisi ollut haitaksi. Ihan kaikkea ei kuitenkaan voi lukea, ja onneksi valmistumisen jälkeenkin oppimiselle löytyy useita mahdollisuuksia. Kesätöistä sai myös uudenlaista syvyyttä opinnoille, kun teorioille sai konkreettisen kontekstin. Olisi ollut hienoa, jos jo opintojen alussa olisi päässyt markkinoinnin töihin, sillä tämä olisi varmasti auttanut saamaan opinnoista vielä enemmän irti.

Neuvosi opintojaan miettivälle ja vinkkejä työelämään?

Nauttikaa opiskeluajasta, lukekaan mahdollisimman laajasti eri aineita ja käykää vaihdossa. Luottakaa omaan näkemykseenne ja teille tärkeisiin asioihin, vaikka nämä poikkeaisivat valtavirrasta. Olkaa myös nöyriä, sillä useimmiten vain tekemällä ja muita kuuntelemalla oppii oikeasti uusia taitoja. 

Omat opintoni eri kouluissa ja erilaisten ihmisten kanssa on ollut ehdoton rikkaus. Opinnot muokkaavat omia ajattelumalleja, ja mitä laajemmin oppii ymmärtämään useita näkökulmia ja lähtökohtia, sitä paremmin pystyy myös sopeutumaan muutokseen ja tuomaan todennäköisemmin uudenlaisia näkökulmia työhön.

Usein ensimmäisiä työpaikkoja hakiessaan monet opiskelijat suuntaavat katseensa isoihin kansainvälisiin firmoihin tai kiinnostaville brändeille. Suosittelen kuitenkin tutustumaan yhtiöihin laajasti ja kyselemään ihmisiltä kokemuksistaan eri paikoissa, sillä monet paikat saattavat osoittautua erittäin varteenotettaviksi työpaikoiksi. Hakiessani aikoinaan Milttonille yhtiö oli vielä pieni, ja kauppislaisille tuntematon, mutta hyppy tuntemattomaan kannatti. Nyt olen puolestaan ollut positiivisesti yllättynyt, kuinka dynaaminen ja muuntautumiskykyinen organisaatio Posti on, vaikka monelle mielikuva saattaa olla kovinkin erilainen. Olkaa siis avoimia mahdollisuuksille, sillä ikinä ei tiedä, mitä kulman takaa voi tulla vastaan.

Voit tutustua Iidan uraan tarkemmin LinkedInissä: Iida Valin - Senior Communications Manager - Posti Group Oyj | LinkedIn

Aaltoy-yliopisto / Unto Rautio

Kauppakorkeakoulun alumnitarinoita

Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.

Kauppakorkeakoulu
Two pairs of Business students talking to each other by tables at a window

Master's Programme in Marketing

Organisaatiot etsivät nykyään lahjakkaita työntekijöitä, jotka ymmärtävät, miten digitalisaation, globalisaation ja kiertotalouden kaltaiset globaalit kehityssuuntaukset vaikuttavat organisaatioiden ydinliiketoimintaan, strategiaan ja brändiin. Marketing-maisteriohjelma antaa opiskelijoille valmiudet kohdata nämä haasteet ja tarjoaa heille taidot ja tietämyksen globaalien markkina- ja asiakasstrategioiden edistämiseksi. Sen ansiosta Marketing-maisteriohjelmasta valmistuneet osaavat hyödyntää asiakas- ja markkinanäkökulmia globaaleilla markkinoilla kilpailevien yritysten strategisessa päätöksenteossa.

Koulutustarjonta
Aalto University IDBM master's programme students explaining a concept to a spectator

Master's Programme in International Design Business Management - MSc in Economics and Business Administration

IDBM-maisteriohjelma on uraauurtava ja tunnettu koulutusohjelma, joka on malliesimerkki Aalto-yliopiston visiosta, sillä se yhdistää muotoilun ja tekniikan globaalin liiketoiminnan kehittämiseen. IDBM-maisteriohjelmassa opiskelijoista koulutetaan seuraavan sukupolven luovia ammattilaisia monialaisen tiimityön ja alan merkittävien kumppaneidemme tarjoamien todellisten liiketoimintahaasteiden avulla. Ainutlaatuinen IDBM-maisteriohjelma on tarjolla kaikissa kuudessa Aalto-yliopiston korkeakoulussa, minkä ansiosta ohjelmassa voi suorittaa joko kauppatieteiden, taiteen tai tekniikan maisterin tutkinnon.

Koulutustarjonta
Partnership Program

Partneriohjelma pitkäjänteiseen kumppanuuteen

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla on oma partneriohjelma, joka rakentaa ja ylläpitää tiiviitä, pitkäaikaisia suhteita korkeakoulun ja yritysten välillä. Se on lajissaan ainutlaatuinen Suomen korkeakouluissa ja avaa yhteyksiä myös Aalto-yliopiston muihin kouluihin.

Kauppakorkeakoulu
Tee yhteistyötä Kauppakorkeakoulun kanssa
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

kuule minä sävellän_työpaja_arkkitehtuurin laitos
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Arkkitehtuuri innosti nuoria säveltäjiä

Musiikkitoimijoiden kanssa toteutettu yhteistyöhanke yhdistää arkkitehtuuria ja musiikkia.
Skyscrapers by the water. Text: Urban GoodCamp, Tackling urban challenges.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto ratkoo urbaaneja haasteita osana Urban GoodCamp -projektia

The Erasmus+ project Urban GoodCamp aims to empower Higher Education Institutions and their urban stakeholders to tackle pressing urban challenges.
Lithium ion battery electrodes and cells, researcher Taina Rauhala, photo Valeria Azovskaya, 2017
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Turvallisempia ja tehokkaampia litiumakkuja – Aalto on mukana uusissa yritysyhteistyöhankkeissa

Kansainvälisissä tutkimushankkeissa kehitetään uusia ympäristöystävällisempiä litiumakkujen materiaaleja ja valmistusmenetelmiä yhteistyössä yritysten kanssa.
UX_management_illustration_Matti_Ahlgren-01
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Urakurssi toi rikkaasti yhteen käyttäjäkokemuksen eri näkökulmia, alumneja ja opiskelijoita

Tietotekniikan laitoksen urakurssi käyttäjäkokemuksesta tarjosi täyden kattauksen alan huippuyrityksissä työskentelevien uratarinoita ja laittoi opiskelijat miettimään, mikä on oikeasti tärkeää opinnoissa ja tulevaisuuden työelämässä.