Uutiset

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Anna Homén

Alumnimme Anna Homénin mukaan markkinointityö on todella monipuolista – markkinoijan täytyy esimerkiksi ymmärtää numeroita markkinoinnin metriikasta liiketoiminnan lukuihin. Kuitenkin parasta työssä on hänen mielestään se, että luovuutta pääsee käyttämään lähes rajattomasti.
Anna Homén
Kauppakorkeakoulun alumni Anna Homén.

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Anna Homén, ruuhkavuosia elävä markkinointi- ja asiakaskokemusammattilainen. 

Suoritin Kauppiksessa englanninkielisen kandidaatin tutkinnon International Business -kandidaattiohjelmassa ja valmistuin vuonna 1997. Jatkoin opintoja Fulbright-stipendiaattina Yhdysvalloissa, ja suoritin MBA-tutkinnon vuonna 2001. 

Miten päädyit nykyiseen työhösi Postin markkinointiin?

Koko työurani on ollut markkinoinnin parissa; Suomessa ja ulkomailla, sekä kuluttajaliiketoiminnassa että B2B-puolella. Olen muun muassa tehnyt tapahtumia New Yorkissa, pitkän pätkän matkailumarkkinointia Tallink Siljalla, ja vastannut markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta kauppakeskusliiketoiminnassa. Postin palvelukseen tulin pari vuotta sitten, kun yrityksessä oli startannut iso brändiuudistus, jossa fokusta siirrettiin perinteisistä postipalveluista hyvin vahvasti verkkokauppaliiketoimintaan.

Aloitin Postilla Parcel and eCommerce -yksikössä kuluttajamarkkinoinnissa, reilun vuoden jälkeen työnkuvaani tulivat myös B2B-kampanjat, ja tammikuusta 2022 alkaen siirryin vastaamaan koko Postin B2B-markkinoinnista. Yksi ison talon parhaita puolia on mahdollisuus edetä talon sisällä uusiin tehtäviin nopeastikin.

Mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, joita tarvitset omassa työssäsi Postilla?

Markkinointi on työnkuvana monipuolisuudessaan vailla vertaa – näin myös Postilla. Markkinoijan täytyy ymmärtää numeroita markkinoinnin metriikasta liiketoiminnan lukuihin – ja pystyä osoittamaan yhteys edellisten välillä. Moderni markkinointi on vahvasti data- ja teknologiavetoista. Vaikka ei itse operoisikaan esimerkiksi eri mainonnanhallintajärjestelmiä, niiden perusperiaatteista on oltava perillä – ja kehitystä on seurattava jatkuvasti. Mielestäni kuitenkin ihan parasta markkinoinnissa on se, että luovuutta pääsee käyttämään lähes rajattomasti.

Teknisen kompetenssin ohella [työelämässä] onnistumisen edellytys ovat yhteistyötaidot. Etenkin Postin tapaisessa isossa organisaatiossa yhteistyötahoja on lukuisia – liiketoiminta, myynti, taloushallinto, HR jne. – ja ilman positiivista kommunikaatiota asiat eivät etene, ainakaan oikeaan suuntaan. Hyvät kommunikaatiotaidot ovat välttämättömyys myös esihenkilötyössä. Itse olen toiminut esihenkilönä yli kymmenen vuoden ajan, enkä koskaan vielä ole törmännyt haasteeseen, joka ei olisi keskustelemalla selvinnyt.

Valitsemalla Aallon Kauppakorkeakoulun opinahjoksesi avaat itsellesi todella monia ovia työelämään.

Anna Homén, Kauppakorkeakoulun alumni

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Valitsisin saman opintopolun edelleen. Itselleni oli aikanaan tärkeää opintojen kansainvälisyys ja mahdollisuus opiskella osin ulkomailla, ja Aallossa tähän on erinomaiset mahdollisuudet. Uskon myös siihen, että opinnot eivät koskaan ole ”valmiit”, vaan opiskelu ja oppiminen on jatkuva osa myös työelämää.

Neuvosi opintojaan miettivälle ja vinkkejä työelämään? 

Valitsemalla Aallon Kauppakorkeakoulun opinahjoksesi avaat itsellesi todella monia ovia työelämään. Onnittelut siis erinomaisesta valinnastasi, mikäli Kauppikseen päädyt! 

Näin ei saisi varmasti kansantalouden kannalta sanoa, mutta sanon silti: ota aikaa opiskeluun. Valitse kursseja mahdollisimman laaja-alaisesti ja suuntaa opiskelijavaihtoon – niin monta kertaa kuin mahdollista. Verkostoidu, verkostoidu, verkostoidu!

Mitä tulee harjoittelu- ja työpaikkoihin, niin pyri sellaisiin, joissa pääset tutustumaan mahdollisimman moniin eri organisaatioihin. Esimerkiksi mainos-, media- ja tapahtumatoimistot tarjoavat ikkunan eri yritysten markkinointiosastoihin. Jos sinulla on mahdollisuus työskennellä start-upissa, pääset tekemään töitä laidasta laitaan. Isossa yrityksessä puolestaan pääset työskentelemään eri osa-alueiden syväosaajien kanssa. Molemmista kokemuksista opit valtavasti! Ole utelias – se on paras tapa löytää itselle sopiva urapolku.

Aaltoy-yliopisto / Unto Rautio

Kauppakorkeakoulun alumnitarinoita

Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.

Kauppakorkeakoulu
Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi) (3+2 vuotta)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman. Jos siis tavoitteenasi on kansainvälinen tulevaisuus - esimerkiksi opiskelu tai työskentely ulkomailla - International Business -kandidaattiohjelma on juuri sinua varten.

Aalto-yliopiston Mikkelin kampuksella järjestetyn ohjelman aikana liityt globaalisti suuntautuneiden ja kunnianhimoisten suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden muodostamaan tiiviiseen ja kansainväliseen yhteisöön. Suoritettuasi intensiiviset kandidaattiopinnot, joihin sisältyy lukukausi ulkomailla jossakin ohjelman lukuisista huipputason kumppaniyliopistoista eri puolilla maailmaa, saat automaattisesti oikeuden jatkaa opintojasi yhdessä Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen maisteriohjelmista.

Koulutustarjonta
Two pairs of Business students talking to each other by tables at a window

Master's Programme in Marketing

Organisaatiot etsivät nykyään lahjakkaita työntekijöitä, jotka ymmärtävät, miten digitalisaation, globalisaation ja kiertotalouden kaltaiset globaalit kehityssuuntaukset vaikuttavat organisaatioiden ydinliiketoimintaan, strategiaan ja brändiin. Marketing-maisteriohjelma antaa opiskelijoille valmiudet kohdata nämä haasteet ja tarjoaa heille taidot ja tietämyksen globaalien markkina- ja asiakasstrategioiden edistämiseksi. Sen ansiosta Marketing-maisteriohjelmasta valmistuneet osaavat hyödyntää asiakas- ja markkinanäkökulmia globaaleilla markkinoilla kilpailevien yritysten strategisessa päätöksenteossa.

Koulutustarjonta
Jaakko Honko lecture 6.6.2019, a question from the audience to the keynote speaker Risto Siilasmaa

Tee yhteistyötä Kauppakorkeakoulun kanssa

Meillä on pitkät yhteistyöperinteet alumniemme ja yritysmaailman kanssa. Tarjoamme monipuolisia yhteistyömahdollisuuksia alumneillemme, yrityksille, organisaatioille ja julkisen sektorin toimijoille.

Kauppakorkeakoulu
Kauppakorkeakoulun alumneille
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

5G-kesäkoulu 2022
Yhteistyö Julkaistu:

5G Hack the Mall -kesäkoulu tarjoaa yrityksille ja alueille kustannustehokkaan tavan oppia 5G-teknologiasta

Se tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden käynnistää yrityksiä ja aluetta palvelevia uusinta teknologiaa soveltavia kehitysprojekteja.
Design by Sushant Passi
Yhteistyö Julkaistu:

Fiskars Group lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoitus on osa Fiskars Groupin ja Aallon pitkäaikaista yhteistyötä, joka on sisältänyt muun muassa vastuulliseen muotoiluun ja tulevaisuuden materiaaleihin keskittyviä kursseja.
Porthania
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Matematiikan alan naisten kansainvälinen konferenssi ja Ladyženskaja-palkinnon julkistus 1.-2.7.2022

International Mathematical Union -järjestön matematiikan alan naisten valiokunta järjestää kautta aikojen toisen (WM2)- eli World Meeting for Women in Mathematics -konferenssin 1.–2.7.2022. Sen yhteydessä jaetaan matemaattisen fysiikan palkinto, joka on nimetty Olga Aleksandrovna Ladyženskajan mukaan.
Mirko Varano is the Unite! Key Liaison Officer at KTH.
Yhteistyö Julkaistu:

Yli 200 Unite-yliopistoverkoston jäsentä kokoontui Tukholmassa

Aurinkoinen Tukholma toivotti tervetulleeksi yli 200 Unite-yliopistoverkoston työntekijää ja opiskelijaa kesäiseen yhteisötapahtumaan 13.-15.6.2022 KTHlle.