Kansainvälinen yhteistyö tekee puurakentamisesta entistäkin houkuttelevampaa

Tutkijat, rakentajat ja päättäjät kohtaavat kesäkuussa Aalto-yliopistossa alan eurooppalaisessa pääkonferenssissa.
Wood Program -näyttely Tokiossa 5.6.2015-5.8.2016. Kuva: A4 gallery / Takenaka Corporation, Tokyo

Kansainvälinen puurakentamisen konferenssi Forum Wood Building Nordic järjestetään Aalto-yliopistossa Otaniemessä 15.–17.6.2016.  Tapahtuman teemana on Yhteistyöllä eteenpäin (Progress through collaboration). Monitieteellisessä konferenssissa kohtaavat puuarkkitehtuuri ja -rakennetekniikka sekä puunjalostustekniikka ja markkinointi. Konferenssi tuo yhteen sekä akateemiset huiput että käytännön osaajat puurakentamisen eri aloilta.

– Tavoitteena on oppia kokemuksista eri puolilta maailmaa ja kehittää puurakentamista entistä kansainvälisemmäksi ja houkuttelevammaksi, Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen johtaja Pekka Heikkinen kertoo.

Monialaisten luentojen lisäksi konferenssi koostuu näyttelystä ja ekskursiosta. Tapahtumassa kohtaavat puualan tutkijat, rakennussuunnittelijat, rakennuttajat, rakentajat, yhteiskunnan päättäjät ja viranomaiset sekä teollisuus ja kauppa. Yritykset esittelevät konferenssissa ratkaisujaan ja tapaavat asiakkaitaan.

Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella pidettävän konferenssin järjestävät yhteistyössä Aalto-yliopisto, Espoon kaupunki sekä Puuinfo Oy ja Puutuoteteollisuus ry. Konferenssi on puurakentamisen päätapahtuma Euroopassa. Alun perin saksalaisen International Forum Holzbau konferenssin pohjoismainen versio on aiemmin järjestetty Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Lisätietoja:

Professori Pekka Heikkinen
p. 050 377 3786

Twitter: #woodforum

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.