Kalliotekniikan kansainvälinen palkinto Aalto-yliopiston tutkijalle

Kivien putoaminen tai kallion sortuminen liikenneväylille on maailmanlaajuinen ongelma. Aalto-yliopiston kalliotekniikan tutkija TkT Lauri Uotinen on saanut vuoden 2021 Young Rock Engineer Award -palkinnon tunnustuksena huippuosaamisesta kalliotekniikan alalla.
TkT Lauri Uotinen

Lauri Uotinen tutkii ongelmia, jotka liittyvät kivien putoamisen arviointiin muun muassa liikenneväylien kallioleikkauksissa, kaivostoiminnan aiheuttamaan jännitykseen kalliossa, sekä kallion rakojen mekaniikkaan.

Kansainvälisen kalliomekaniikkajärjestö ISRM:n (International Society for Rock Mechanics and Rock Engineering) myöntämä palkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

”Otan ilolla ja kiitollisuudella vastaan tunnustuspalkinnon. Se myönnettiin vuosien työstä kalliorakentamiseen liittyvien uusien menetelmien ja alan opetuksen kehittämisessä”, Lauri Uotinen tiivistää.

”Kivien putoaminen tai kallion sortuminen liikenneväylille on maailmanlaajuinen ongelma. Olemme kehittäneet uuden tutkimusmenetelmän, jonka avulla voidaan tehokkaasti määrittää putoamisriski laajoilta alueilta. Menetelmää on testattu 300 kilometrin pituisella tieosuudella välillä Helsinki-Turku-Pori”, tutkija lisää.

Väylävirasto hyödyntää menetelmää arvioidessaan vaadittavia korjaustoimia, kohdentaakseen kunnossapitotoimia ja vähentääkseen putoamisen aiheuttamaa vaaraa tienvarsilla.

”Menetelmä antaa mahdollisuuden tehokkaaseen omaisuudenhallintaan. Nopean menetelmän avulla voidaan kiinnittää huomio oikeisiin kohtiin ja ottaa riskialttiit kohteet tarkempaan tarkasteluun”, kertoo taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä Väylävirastosta.

Uotinen tutkii myös kallion jännitystilan kasvua syvissä kaivoksissa, joissa louhinta lisää jännitystä paikallisesti.

”Tutkimuksen tuloksena syntyneessä menetelmässä hyödynnetään kalliomassan liikettä ja seurataan jännitystilan kasvua reaaliaikaisesti”, Uotinen kertoo.

Menetelmää on testattu Aalto-yliopiston maanalaisessa tutkimuslaboratoriossa ja syvässä maanalaisessa kaivoksessa.

Kolmas Uotisen tutkimusalue on kallion rakojen mekaanisten ja vedenvirtausominaisuuksien testaaminen. Hän on kehittänyt uusia menetelmiä kalliosaumojen pinnan karkeuden mittaamiseksi sekä suuren koon laboratoriotestin rakojen leikkauslujuuden ja nestevirtausominaisuuksien arvioimiseksi.

Uotinen on tehnyt uraauurtavaa tutkimusta kalliomekaniikan alalla jo pitkään. Hän oli ensimmäisiä, jotka hyödynsivät 3D-tulostusta kallion rakomekaniikassa. Vuonna 2017 Uotinen kehitti uuden menetelmän kallion raon muodon toistamiseksi käyttämällä 3D-tulostettuja muotteja ja laastista valettuja rakojäljenteitä. Uotinen kehitti uuden menetelmään kallion rakojen leikkauslujuuden ennustamiseksi ja nesteen virtauksen ennustamiseksi fotogrammetrian avulla.

Uotisen tutkimuksen pohjalta on syntynyt kaksi startup-yritystä: Fractuscan Oy (https://www.fractuscan.fi/) ja AMS Solutions Oy (https://www.remos.fi/).

Aalto-yliopisto
TkT Lauri Uotinen, Staff Scientist
puh.  050 464 2970
Rakennustekniikan laitos, geotekniikka

Väylävirasto
Taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.