Uutiset

Joan Lofgren: Hybridiopetuksella voimme varmistaa kurssin suorittamisen myös ilman läsnäoloa kampuksella

Akateeminen vuosi käynnistyi elokuussa hyvin poikkeavissa olosuhteissa. International Business -kandidaattiohjelman johtaja Joan Lofgren opettaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille Global Business Environment -kurssia. Tänä syksynä kurssi toteutettiin hybridiopetuksena koronatilanteen vuoksi.
Program Director Joan Lofgren with GBE course syllabus

Lofgren kertoo kokemuksistaan GBE-hybridikurssista:

 

Mitä GBE-kurssi sisältää?

Global Business Environment -kurssi on kansainvälisen liiketoiminnan alkeiskurssi,joka kuuluu pakollisena pääaineen opintoihin. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat suorittavat kurssin yleensä ensimmäisessä moduulissa. Olen opettanut kurssia vuodesta 2010 asti, eli lähes siitä saakka, kun aloitin ohjelmajohtaja. Kurssilla huomioimme monipuolisesti globaaliin liiketoimintaympäristöön vaikuttavat tekijät: niin poliittiset, kulttuuriset kuin taloudelliset seikat sekä markkinoilletulostrategioiden teoriat.Kurssin vetäminen on oiva tapa tutustua uusiin opiskelijoihin, ja tunnen voivani auttaa heitä orientoitumaan koulutusohjelmaamme myös yleisemmällä tasolla.

 

Kuinka hybridiopetus toteutetaan?

Opiskelijat voivat suorittaa hybridikurssin joko kampuksella lähiopetuksessa tai etänä. Noin 30 meidän uutta opiskelijaamme ei päässyt Mikkeliin koronatilanteen vuoksi, joten he suorittivat kurssin kokonaan etänä. Loput 50 opiskelijaa osallistuivat kurssilleni paikan päällä kampuksella. Jaoimme kampuksella olleet opiskelijat kahteen ryhmään, jotta pystyimme huolehtimaan riittävistä turvaetäisyyksistä. Yksi ryhmä seurasi luentoa ”livenä” auditoriossa ja toinen ryhmä toisessa luokkahuoneessa suoratoistona Zoomin kautta. Vuorottelimme tätä järjestelyä siten, että jokainen kampuksella oleva opiskelija oli auditoriossa puolet kurssin luennoista.

Minulla oli myös erillinen tapaaminen etäopiskelijoiden kanssa kerran viikossa, jotta pystyin erikseen keskittymään vain heihin.

Vaikka hybridiopetuksen järjestämisessä oli omat haasteensa, halusimme varmistaa, että kaikki uudet BScBA20 -opiskelijat pääsisivät aloittamaan opintonsa ajallaan. Halusimme myös järjestää Mikkeliin tuleville opiskelijoille mahdollisuuden tutustua kampukseen ja uusiin opiskelutovereihinsa sekä päästä vuorovaikuttamaan kurssin aikana.

Mitä muutoksia hybridiopetus vaati GBE-kurssiin?

Yksi merkittävimmistä muutoksista oli ryhmätöiden toteuttaminen. Aikaisemmin olen järjestänyt erilaisia aktiviteetteja auditorioon, kuten “Learning cafén” tenttiin kertaamista varten. Tänä vuonna aktiviteetit täytyi tehdä sopiviksi sekä verkossa osallistuneille- että kampuksella oleille opiskelijoille. Etäopiskelijat jaettiin Zoomin pienryhmiin, ja kampuksella olleet opiskelijat muodostivat omat ryhmänsä ja tekivät ryhmätöitä eri työskentelytiloissa.

Luentojen aikana käytävälle keskustelulle täytyi myös löytää uusi tapa. Auditoriossa paikan päällä olevien opiskelijoiden oli toki helppo esittää kysymyksiä suullisesti, mutta muut esittävät kysymyksensä Zoomin chatissa, jota minä pidin silmällä luennon ajan. Välillä saatoin pyytää verkko-opiskelijoita esittämään kommenttinsa Zoomin kautta, jolloin he näkyivät isolla näytöllä koko ryhmälle.

Yhden seikan pidin kurssillani ennallaan: ryhmäesitykset tekstikirjan esimerkkitapauksista, ja ne sujuivatkin oikein hienosti. Sekä kampuksella että ympäri maailmaa (esim. Albaniassa, Kazakstanissa ja Vietnamissa) olleet opiskelijat pitivät todella tasokkaita esityksiä. Tehtävän interaktiivisen osion toteuttaminen oli tosin paikoitellen haastavaa, kun kaikki opiskelijat eivät olleet samassa tilassa. Monet ryhmät totesivat, että Kahoot quiz -alustan käyttö oli hauska ja helppo tapaa tavoittaa kaikki opiskelijat.

 

Lue pidempi artikkeli Joan Lofgrenin hybridikurssista englannin kielellä. Saat tietää myös sen, miten opiskelijat suhtautuivat hybridiopiskeluun ja mitä kurssin uudenlainen toteuttaminen opetti Lofgrenille. Hän myös kertoo, mitä hauskaa kurssin aikana tapahtui ja mikä oli kurssin paras anti.

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Erika Ahlberg
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea

Alumnimme Erika Ahlberg halusi yhdistää maisteritutkinnossaan aiemmat kaupan ja design-alan opintonsa, ja International Design Business Management -ohjelma sopi tähän loistavasti. Urallaan muodin, myynnin, markkinoinnin ja brändien parissa hän on pyrkinyt rohkeasti kohti haasteita – esimerkiksi hyppäämällä 100 henkilön organisaation johtoon ilman aikaisempaa esihenkilökokemusta.
people sitting
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopistosta valmistuneet maisterit ja tohtorit ovat työllistyneet hyvin

Valtakunnallinen uraseurantakysely käynnistyy 3. lokakuuta. Kysely lähetetään vuonna 2017 maisteriksi ja vuonna 2019 tohtoriksi valmistuneille.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
Leila Arstila solving an escape game challenge together with Santtu Sievänen. Veeti Ojanperä helped to find the solution. Copyright: David Bohmann
Opinnot Julkaistu:

Linda Liukkaan tapaaminen rohkaisi Leila Arstilaa vaihtamaan tietotekniikkaan – nyt hän edusti Suomea kyberturvallisuuskilpailuissa Itävallassa

Tietotekniikan laitoksen maisteriopiskelija Leila Arstila osallistui 13.–16. syyskuuta Euroopan kyberturvallisuuskilpailuihin (European Cyber Security Challenge) Itävallassa. Kilpailu on suunnattu nuorille tietoturvaosaajille ja sen järjestäjää muun muassa Euroopan Unionin kyberturvallisuusvirasto (ENISA).