Uutiset

Joan Lofgren: Hybridiopetuksella voimme varmistaa kurssin suorittamisen myös ilman läsnäoloa kampuksella

Akateeminen vuosi käynnistyi elokuussa hyvin poikkeavissa olosuhteissa. International Business -kandidaattiohjelman johtaja Joan Lofgren opettaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille Global Business Environment -kurssia. Tänä syksynä kurssi toteutettiin hybridiopetuksena koronatilanteen vuoksi.
Program Director Joan Lofgren with GBE course syllabus

Lofgren kertoo kokemuksistaan GBE-hybridikurssista:

 

Mitä GBE-kurssi sisältää?

Global Business Environment -kurssi on kansainvälisen liiketoiminnan alkeiskurssi,joka kuuluu pakollisena pääaineen opintoihin. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat suorittavat kurssin yleensä ensimmäisessä moduulissa. Olen opettanut kurssia vuodesta 2010 asti, eli lähes siitä saakka, kun aloitin ohjelmajohtaja. Kurssilla huomioimme monipuolisesti globaaliin liiketoimintaympäristöön vaikuttavat tekijät: niin poliittiset, kulttuuriset kuin taloudelliset seikat sekä markkinoilletulostrategioiden teoriat.Kurssin vetäminen on oiva tapa tutustua uusiin opiskelijoihin, ja tunnen voivani auttaa heitä orientoitumaan koulutusohjelmaamme myös yleisemmällä tasolla.

 

Kuinka hybridiopetus toteutetaan?

Opiskelijat voivat suorittaa hybridikurssin joko kampuksella lähiopetuksessa tai etänä. Noin 30 meidän uutta opiskelijaamme ei päässyt Mikkeliin koronatilanteen vuoksi, joten he suorittivat kurssin kokonaan etänä. Loput 50 opiskelijaa osallistuivat kurssilleni paikan päällä kampuksella. Jaoimme kampuksella olleet opiskelijat kahteen ryhmään, jotta pystyimme huolehtimaan riittävistä turvaetäisyyksistä. Yksi ryhmä seurasi luentoa ”livenä” auditoriossa ja toinen ryhmä toisessa luokkahuoneessa suoratoistona Zoomin kautta. Vuorottelimme tätä järjestelyä siten, että jokainen kampuksella oleva opiskelija oli auditoriossa puolet kurssin luennoista.

Minulla oli myös erillinen tapaaminen etäopiskelijoiden kanssa kerran viikossa, jotta pystyin erikseen keskittymään vain heihin.

Vaikka hybridiopetuksen järjestämisessä oli omat haasteensa, halusimme varmistaa, että kaikki uudet BScBA20 -opiskelijat pääsisivät aloittamaan opintonsa ajallaan. Halusimme myös järjestää Mikkeliin tuleville opiskelijoille mahdollisuuden tutustua kampukseen ja uusiin opiskelutovereihinsa sekä päästä vuorovaikuttamaan kurssin aikana.

Mitä muutoksia hybridiopetus vaati GBE-kurssiin?

Yksi merkittävimmistä muutoksista oli ryhmätöiden toteuttaminen. Aikaisemmin olen järjestänyt erilaisia aktiviteetteja auditorioon, kuten “Learning cafén” tenttiin kertaamista varten. Tänä vuonna aktiviteetit täytyi tehdä sopiviksi sekä verkossa osallistuneille- että kampuksella oleille opiskelijoille. Etäopiskelijat jaettiin Zoomin pienryhmiin, ja kampuksella olleet opiskelijat muodostivat omat ryhmänsä ja tekivät ryhmätöitä eri työskentelytiloissa.

Luentojen aikana käytävälle keskustelulle täytyi myös löytää uusi tapa. Auditoriossa paikan päällä olevien opiskelijoiden oli toki helppo esittää kysymyksiä suullisesti, mutta muut esittävät kysymyksensä Zoomin chatissa, jota minä pidin silmällä luennon ajan. Välillä saatoin pyytää verkko-opiskelijoita esittämään kommenttinsa Zoomin kautta, jolloin he näkyivät isolla näytöllä koko ryhmälle.

Yhden seikan pidin kurssillani ennallaan: ryhmäesitykset tekstikirjan esimerkkitapauksista, ja ne sujuivatkin oikein hienosti. Sekä kampuksella että ympäri maailmaa (esim. Albaniassa, Kazakstanissa ja Vietnamissa) olleet opiskelijat pitivät todella tasokkaita esityksiä. Tehtävän interaktiivisen osion toteuttaminen oli tosin paikoitellen haastavaa, kun kaikki opiskelijat eivät olleet samassa tilassa. Monet ryhmät totesivat, että Kahoot quiz -alustan käyttö oli hauska ja helppo tapaa tavoittaa kaikki opiskelijat.

 

Lue pidempi artikkeli Joan Lofgrenin hybridikurssista englannin kielellä. Saat tietää myös sen, miten opiskelijat suhtautuivat hybridiopiskeluun ja mitä kurssin uudenlainen toteuttaminen opetti Lofgrenille. Hän myös kertoo, mitä hauskaa kurssin aikana tapahtui ja mikä oli kurssin paras anti.

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi) (3+2 vuotta)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman. Jos siis tavoitteenasi on kansainvälinen tulevaisuus - esimerkiksi opiskelu tai työskentely ulkomailla - International Business -kandidaattiohjelma on juuri sinua varten.

Aalto-yliopiston Mikkelin kampuksella järjestetyn ohjelman aikana liityt globaalisti suuntautuneiden ja kunnianhimoisten suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden muodostamaan tiiviiseen ja kansainväliseen yhteisöön. Suoritettuasi intensiiviset kandidaattiopinnot, joihin sisältyy lukukausi ulkomailla jossakin ohjelman lukuisista huipputason kumppaniyliopistoista eri puolilla maailmaa, saat automaattisesti oikeuden jatkaa opintojasi yhdessä Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen maisteriohjelmista.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies huoltavat Konecranesin nosturia. Lähde: Konecranesin kuvapankki
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijakaksikko tarttui Konecranesin rekrytointihaasteisiin

”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijoille: Opi kieliä ja kulttuurienvälistä osaamista Unite!-yliopistoverkoston verkkokursseilla. Hae nyt syksyn kursseille!

Unite-yliopistoverkosto tarjoaa kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille avoimia kielen, viestinnän ja globaalin osaamisen verkkokursseja.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijoiden Robosiili nappasi ykkössijan robottikilpailussa

Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Valentin Rainio ja Sakari Harjunpää rakensivat Robosiilin suositulla Sähköpajakurssilla.
Opiskelijoita tekemässä tiimityötä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Tableau tarjosi opiskelijoille oppia data-analytiikasta

Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston opiskelijat kilpailivat toisiaan vastaan liiketoiminnan analysointihaasteen parissa.