Uutiset

Ilmiöpohjaisuutta tukeva suunnittelujärjestelmä

Työpajatyöskentelyä

Työpaja haastoi 45 maankäytön ja liikenteen asiantuntijaa pohtimaan millainen alueidenkäytön suunnittelujärjestelmä tukisi ilmiöpohjaisuutta maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteensovittamisessa. Ilmiöpohjaisuus viittaa yhteensovittamisen tapaan, jossa suunnittelukohteita lähestytään suunnittelun tasoja ja sektoreita läpäisevien yhteiskunnallisten ilmiöiden kautta. Pohdinta ilmiöpohjaisuuden tukemisesta nousee ajankohtaiseksi etenkin, kun alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää ollaan parhaillaan uudistamassa Maankäyttö ja rakennuslain (MRL) uudistamistyön yhteydessä.

Työpajan ohjelma

Tilaisuudessa alustajina toimivat ympäristöneuvos Antti Irjala (ympäristöministeriö), joka esitteli uudistuvaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää, sekä Turun kaupungin kehittämispäällikkö Timo Hintsanen, suunnittelujohtaja Heikki Saarento (Varsinais-Suomen liitto) ja liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholm (Varsinais-Suomen ELY-keskus). Alustuksessaan Timo Hintsanen esitteli, kuinka Turku pyrkii vastaamaan kaupungistumisen ilmiöön strategisen kaupunkikehittämisen keinoin. Heikki Saarento ja Hanna Lindholm puolestaan Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmän ja alueidenkäytön suunnittelua.

Millainen sitten on ilmiölähtöisyyttä tukeva suunnittelujärjestelmä?

Työpajan perusteella voidaan todeta ainakin, että ilmiöpohjaisuus vaatii tuekseen strategista suunnittelua ja uudenlaisia yhteistyö- ja kumppanuusfoorumeja. Tällaisiksi uudenlaisiksi foorumeiksi työpajassa hahmoteltiin esimerkiksi, tilannehuonetta aluerakenteen kehittymisestä sekä kaupunkiseutukaavaa, joka voisi toimia eräänlaisena seudullisen tavoitelaboratoriona. Näissä ehdotuksissa korostui tarve ajantasaisiin tilannekuviin ja ennakointityöhön, jossa rakennetaan yhteistä ymmärrystä sekä tietopohjaa toimijoiden välille ja sovitettaan näiden tavoitteita yhteen. Ilmiöpohjaiselta suunnittelujärjestelmältä vaaditaan myös joustavuutta, niin että tavoitteiden ohjaavuus voidaan määrittää erilaisille alueille ja ilmiöille sopivaksi. Joustavuus on tärkeää erityisesti aluerakenteen eriytyessä. Joustavuudesta huolimatta järjestelmässä olisi tärkeä ratkaista vallan ja vastuunjaon kysymykset, sillä eri suunnittelun tasoilla käytävien keskustelujen oikea-aikaisuus on ratkaisevaa sekä liikenne- että aluerakennekysymyksissä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuvassa näkyvät rahoituksen opiskelijat Omar Khary ja Valtteri Heikkala. Kuva on saatu opiskelijoilta.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Vaihto-opiskelu vaihtui Case korona -raportin laatimiseen

Oma aktiivisuus ja opiskelijoiden osaamiseen luottava professori tekivät kolmannen vuoden rahoituksen opiskelijoista yhteiskunnallisesti merkittävän raportin kirjoittajia.
teleconferencing study. Image Aalto university / Aino Huovio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten etäkokoukset sujuvat? Osallistu tutkimukseen kertomalla kokemuksesi Twitterissä!

Aalto-yliopiston puheenkäsittelyn tutkijat haluavat auttaa parantamaan viestintätyökaluja käyttäjien kokemusten perusteella.
Marko Nieminen vaakakuva
Tutkimus ja taide Julkaistu:

”Saimme käännetyksi suuren riskin suureksi mahdollisuudeksi”

Koronavirus sotki Fusion Grid -hankkeen tutkijoiden suunnitelmat. Jotta projekti voisi jatkua, Marko Nieminen matkusti Namibiaan ja ajoi vuorokaudessa 1400 kilometriä kuljettaakseen tarvittavan välineistön Oniipan kylään sekä ehtiäkseen KLM:n viimeiselle lennolle Eurooppaan.
Katri Kauppi, Associate Professor of Logistics. Photo: Mortti Saarnia / Aalto University
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koronavirus aiheuttaa merkittäviä tuotanto- ja toimitusvaikeuksia

Epidemian jälkeen voimme nähdä nykyistä enemmän sekä varmuusvarastointia että hankintojen jakamista useamman toimittajan kesken.