Uutiset

Arkkitehti ja muotoilija Talisa Dwiyani yhdistää työssään intohimon, materiaalit ja yhteistyön

Indonesiasta kotoisin oleva Talisa valmistui Aalto-yliopistosta Creative Sustainability -pääaineen maisteriksi vuonna 2020. Opiskeluaikanaan Aallossa hän oppi monialaisen työskentelytavan.
Henkilö mustassa paidassa ja sinisessä hameessa pitää kahta teksturoitua materiaalia käsissään, taustalla harmaa seinä.

”Yhteistyö eri alojen asiantuntijoiden ja monialaisten taustojen omaavien ihmisten kanssa on tehokkain tapa työskennellä yhdessä. Emme ole rajoittuneita yhteen näkemykseen tai alueeseen, mikä auttaa ruokkimaan kaikkien luovuutta.

Opintojensa aikana hän osallistui Design Meets Biomaterials -kurssille ja CHEMARTS-kesäkouluun. Talisalle CHEMARTS tarkoitti rajatonta luovuutta ja hauskuutta.

”Muotoilun opiskelijana kemianlaboratoriossa työskentely oli todella siistiä, koska projekti perustui omiin kiinnostuksen kohteisiini. Yhdistämällä tiedettä, kemiaa ja design-ajattelua pystyin viemään ajatteluani eteenpäin.”

Hän kuvailee opiskelijoiden, ohjaajien ja opettajien välistä yhteistyötä yhdeksi CHEMARTSin parhaista puolista, koska kaikki tukivat toistensa ajatuksia ja auttoivat ideoimaan yhdessä enemmän.

”Nauti opiskelusta, koska se on paras aika antaa ideoillesi vapaat kädet. Olet myös yliopistossa, jossa on käytettävissäsi kaikkein kattavimmat laboratoriot ja laitteet. Käytä aikasi täällä viisaasti!”

Käsi, jossa on läpinäkyvistä, meripihkanvärisistä rakenteista tehty rannekoru, lepää halkeilevaa seinää vasten.
Talisa Dwiyanin työ on valmistettu luonnollisilla väriaineilla värjätystä kompostoitavasta merileväbiomuovista. Kuva: CHEMARTS

Nykyään Talisa työskentelee arkkitehtina ADA Studiossa ja materiaalisuunnittelijana omassa studiossaan, Sabin Collectivessa. 

Talisa myöntää, että uran luominen valmistumisen jälkeen ei ollut aluksi helppoa.

”Jos seuraat kärsivällisesti intohimoasi, sinulle avautuu useita ovia, ei vain yksi. Aloitin tutkimusassistenttina, hain sitten rahoitusta professoreiltani ja myöhemmin itsenäisesti. Kovan työn jälkeen minulla on nyt oma studio ja asiakkaita.”

”Esittelen asiakkailleni eettisempiä vaihtoehtoisia materiaaleja ja kasvatan heidän tietoisuuttaan niistä. Uskon, että mitä paremmin ymmärrämme materiaaleja, sitä paremmin osaamme soveltaa niitä projekteissamme.”

Tulevaisuudessa Talisa aikoo keskittyä edelleen yhteistyöhön ja julkisten työpajojen järjestämiseen.

”Materiaalit ja muotoilu ovat edelleen intohimoni ja pakkomielteeni. Haluan viettää aikaa niiden parissa vieläkin enemmän.”

Juttu on alunperin julkaistu CHEMARTSin verkkosivuilla.

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Pitkähiuksinen henkilö, jolla on vaaleanpunainen neulepaita, seisoo metsässä vihreän kasvillisuuden keskellä.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Palkitusta elintarvikepakkauksesta biodesign-tilojen tutkimiseen

Ena Naito oli jo nuorena kiinnostunut sekä tieteistä että muotoilusta. Hän löysi täydellisen paikan yhdistää nämä kaksi maailmaa.
Väitöskirjatutkija Giiguulen Enkhsaikhan laboratorioympäristössä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Giiguulen Enkhsaikhan: Ympäristöystävällisempiä tekstiilejä hemiselluloosan avulla

Aalto-yliopiston väitöskirjatutkijan esitys hemiselluloosasta sai kolmannen palkinnon Marcus Wallenbergin säätiön nuorten tutkijoiden tapahtumassa marraskuussa.
Kaksi maailmankarttaa, jotka näyttävät tuloerojen muutokset vuosina 1990-2023, eri värit edustavat eri muutostasoja.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuloerot kasvaneet lähes puolella maailman väestöstä – aiempaa tarkempi aineisto paljastaa myös alueellisia onnistumisia

Taloudellisen eriarvoisuuden mittaamisessa on vakavia puutteita eri puolilla maailmaa.
Kaksi ihmistä seisoo suurten näyttöjen edessä, joissa näkyy ilmakuva karttoja. Toinen osoittaa karttaa.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Ehdota Vuoden opetusteko 2025 -palkinnon saajaa Insinööritieteiden korkeakoulussa

Insinööritieteiden korkeakoulun henkilökuntaa ja opiskelijoita pyydetään ehdottamaan Vuoden opetusteko 2025 -palkinnon saajaa. Palkinto myönnetään erityisen ansiokkaasta yksittäisestä opetusteosta tai opetuksen pitkäjänteisestä kehittämisestä.