Hyères Fashion Festivalin finaalissa kolme mallistoa Aallosta

Elina Määttänen, Sophie Sälekari sekä yhteistyössä Elina Äärelä ja Heini-Maria Hynynen on valittu kilpailun kymmenen finalistin joukkoon.

Tänä keväänä 30 vuotta täyttävä kilpailu Festival International de Mode & de Photographie Hyères järjestetään 23.–27. huhtikuuta Villa Noailles'ssa, Ranskassa.

Kilpailun tuomaristot koostuvat joka vuosi muotialan suurimmista kansainvälisistä vaikuttajista. Tänä vuonna tuomariston puheenjohtaja toimii design director Virginie Viard Chanelilta. Muita tuomariston jäseniä ovat muun muassa Monacon prinsessa Caroline, Ranskan Voguen entinen päätoimittaja Carine Roitfeld, Purple-lehden päätoimittaja ja perustaja Olivier Zahm.

Viime vuosina kaksi mallistoa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta on voittanut Hyères Fashion Festivalin pääpalkinnon. Vuonna 2012 kolmannen vuosikurssin kandiopiskelijat Siiri Raasakka, Tiia Sirén ja Elina Laitinen saivat Grand Prix -palkinnon miestenvaatemallistostaan ja keväällä 2013 pääpalkinnon pokkasi suunnitteluja Satu Maaranen.

Kilpailu on toiminut ponnahduslautana monelle kuuluisalle kansainvälisille suunnittelijanimille kuten esimerkiksi Viktor&Rolf, Thierry Muglerin pääsuunnittelija Romain Kremer, Felipe Oliveira Baptista ja Henrik Vibskov.

Ranskan Rivieralla Hyèresissä kuuluisassa Villa Noailles'ssa jo 80-luvun alusta lähtien järjestettyä tapahtumaa pidetään yhtenä maailman arvostetuimmista alan kilpailuista. Sen toteuttavat samat tuottajat ja casting-ohjaajat, jotka tekevät Pariisin muotiviikoilla Chanelin ja Balenciagan kaltaisten suurten muotitalojen näytöksiä.

Näytös2015 kalenteriin!

Aalto-yliopiston vaatetussuunnittelun ja pukutaiteen koulutusohjelman opiskelijoiden suunnittelemat uudet mallistot esitellään yleisölle Näytöksessä perjantaina 22.5.2015 kello 18 Suvilahdessa.

Kuvat Leena Aro, mallistot ylhäältä Määttänen, Sälekari sekä Hynynen ja Äärelä

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.