Heta Kaisto ja Katja Lautamatti Vuoden Tiedekynä -ehdokkaita

"Satavuotias yö: Suomen sisällissota, ylisukupolvinen muisti ja empaattinen kuuntelija" on Vuoden Tiedekynä 2023 -ehdokas.
Heta Kaisto ja Katja Lautamatti Satavuotias yö

Heta Kaiston ja Katja Lautamatin artikkeli "Satavuotias yö: Suomen sisällissota, ylisukupolvinen muisti ja empaattinen kuuntelija" on yksi kymmenestä Vuoden tiedekynä 2023 -ehdokkaasta. Koneen säätiö jakaa Vuoden Tiedekynä -palkinnon vuosittain tieteelliselle kirjoitukselle, jossa suomen kieltä on käytetty erityisen ansiokkaasti.

Ehdokasartikkeli on ilmestynyt Repeämän kuvat -teoksessa (toim. Susanna Helke ja Essi Viitanen, Aalto ARTS Books, 2022). Kaisto ja Lautamatti loivat Suomen sisällissodan muistovuonna radiokuunnelman nimeltään "Satavuotias yö". Artikkelissaan tekijät pohtivat, mitä pysähtyminen sotamuistoista koostuvan ääniteaineiston äärellä herätti heissä tutkijana, dokumentaristina, kuuntelijana ja myötäeläjänä.

Tänä vuonna kolmihenkinen esiraati valisi kymmenen ehdokasta lähes tuhannen kilpailuun ilmoitetun artikkelin joukosta. Palkinto jaetaan 17. toukokuuta ja sen arvo on 25 000 euroa. Voittajan valitsee folkloristiikan professori Lotte Tarkka

Artikkelin ansiokkaaseen suomen kielen käyttöön voi tutustua lataamalla kirja ilmaiseksi Aallon julkaisuarkistosta. Viikko sitten vuoden kauneimpien kirjojen joukkoon valittua painettua kirjaa saa Aallon verkkokaupasta.

Kaisto ja Lautamatti valmistelevat väitöskirjojaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Kuva: Anne Kinnunen

Repeämän kuvat kansi. Kansikuvassa kaksi ravihevosta. Kuva monistuu päällekkäin.

Repeämän kuvat on vuoden 2022 kauneimpia kirjoja

Suomen kirjataiteen komitea on valinnut Repeämän kuvat vuoden 2022 kauneimpien kirjojen joukkoon.

Repeämän kuvat tuo näkymätöntä näkyväksi

Aalto ARTS Booksin uutuus pohtii, kuinka dokumenttielokuvien tekijät tekevät yhteiskunnallisia ilmiöitä näkyväksi?

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille