Health Capital Helsinki nostaa Helsingin Euroopan johtavaksi terveys- ja hyvinvointialan keskittymäksi

Health Capital Helsingin avajaisia vietettiin 2. maaliskuuta.

Health Capital Helsingin avajaistilaisuus 2.3.2016 Meilahden Think Companyn tiloissa tuo yhteen lähes 400 terveys- ja hyvinvointialan edustajaa lääketeollisuudesta ja terveysteknologiasta digitaaliseen terveyteen, ruokaan ja ympäristöön.

Tilaisuudessa esiteltiin yhteistyöprojekteja, tutkimuksesta ja osaamisesta syntynyttä yritystoimintaa, nousevia teknologian osa-alueita sekä mm. lääke- ja luonnontieteiden tutkimuksen laitteita ja tuotteita. Avajaiset ovat verkostoitumistilaisuus alalla, joka on ollut kymmeniä vuosia jatkuvassa kasvussa ja vastaa noin puolesta Suomen korkean teknologian viennistä.

Tutkimustuloksista kaupallisiin sovelluksiin

Uusia innovaatioita vientituotteiksi kehittävä Health Capital Helsinki on vastaus valtion vuonna 2014 julkaisemaan kansalliseen terveysalan tutkimus- ja innovaatiostrategiaan. Toiminnan tavoitteena on tehokkaampi tutkimustulosten kaupallinen hyödyntäminen, startup-yritysten määrän lisääminen, yritysten kasvun mahdollistaminen, uusien työpaikkojen synnyttäminen ja viennin lisääminen. Health Capital Helsinki –allianssin muodostavat Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja HUS.

Health Capital Helsinki -allianssi kehittää uudenlaisen liiketoiminnan ja rahoituksen kokonaisuuden, joka lähtee Life Sciencen ja terveysteknologian toimialaa koskevan markkinaymmärryksen kehittämisestä ja integroituu päämarkkinoiden asiakas-, bisnesosaaja- ja tutkijaverkostoihin. Lisäksi allianssi kehittää julkisen sektorin innovaatiotoimintaa, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastarpeiden todentaminen ja huomioiminen innovaatiotoiminnassa mahdollistuisi ja ratkaisujen kehittäminen tapahtuisi asiakkaiden kanssa yhteistyössä. Yhdessä tekemisen mahdollistamiseksi luodaan avoimia yhteistyötiloja sekä yritystiloja.

Health Capital Helsinki on jo tukenut useamman startup-yrityksen syntyä, luonut yrityksille lisäarvoa tuottavia kontakteja asiakkaisiin, rahoittajiin ja päättäjiin ja tuonut yrityksiä alan kansainvälistä kiinnostavuutta vahvistavien tutkimus- ja kehityshankkeiden ulottuville.

Lisätietoja:
Tuula Palmén
Head of Project Office
Health Capital Helsinki

Katso myös: Aalto Health Platform (health.aalto.fi)

Health Capital Helsinki on Helsingin seudun life science- ja terveysteknologia-alojen tutkimuksen, osaamisen ja yritystoiminnan keskittymä. Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Helsingin kaupunki ja HUS muodostavat allianssin, joka kehittää näiden alojen tutkimukseen pohjautuvaa innovaatio- ja liiketoimintaympäristöä, tavoitteenaan nostaa pääkaupunkiseutu Pohjoismaiden johtavaksi seuduksi terveys- ja hyvinvointialoilla. Kehittämistoimenpiteitä koordinoi Health Capital Helsinki projektitoimisto.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!