Harjoittelu on hyvä väylä työllistymiseen myös ulkomaalaisille opiskelijoille

Osaaminen, halu oppia uutta ja oikea asenne ratkaisevat rekrytointipäätöksiä tehtäessä.
Oguzhan Gencoglu, Head of Data Science (vas.), Hung Ta, CTO, Timo Heikkinen, CEO, ja Quan Nguyen Minh, Data Scientist

”Harjoittelijan palkkaaminen on erinomainen tapa sekä yritykselle että työntekijälle tutustua puolin ja toisin. Etenkin startup-yritykselle harjoittelijan palkkaaminen on erittäin hyvä tapa löytää uusia lahjakkuuksia tiimiin. Ja kuten aina uutta työntekijää palkattaessa yrityksen tulee huolehtia harjoittelijan hyvästä perehdyttämisestä”, kertoo erityisasiantuntija Tanja Makkonen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista.

Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut tukee ulkomaalaisten perustutkinto-opiskelijoiden harjoittelua alle 50 henkeä työllistävissä mikro- ja pienyrityksissä sekä voittoa tavoittelemattomissa yhteisöissä Suomessa. Top Data Science Oy on yksi tuetun korkeakouluharjoittelun kautta palkannut yritys. Sen toimitusjohtaja Timo Heikkinen työllisti vietnamilaisen Quan Nguyen Minhin ensin harjoittelijaksi ja sittemmin vakituiseksi työntekijäksi.

Heikkisen mukaan harjoittelu ja käytännön asiat Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluiden kanssa sujuivat erittäin hyvin. Rekrytointiprosessiin liittyvät dokumentit ja ohjeet olivat selkeitä. Parasta oli motivoitunut harjoittelija, joka oli innostunut oppimaan analytiikkaa ja kehittymään yhdessä tiimimme kanssa. Harjoittelijan rekrytointipäätös vakituiseksi työntekijäksi oli helppo tehdä harjoittelujakson lopulla.

”Löysin harjoittelupaikan verkostojeni kautta”

Quan Nguyen Minh löysi harjoittelupaikan verkostojensa kautta.
”Yhtenä päivänä kaverini pyysi minua lounaalle ja vinkkasi minulle Top Data Sciencesta, jonka tiesi etsivän harjoittelijaa. Otin yritykseen yhteyttä, sain kutsun haastatteluun, jossa tein myös koodaustehtävän, ja tulin valituksi analyytikon tehtävään. Onneksi näin, koska harjoittelu ylitti kaikki odotukseni. Olen todella kiinnostunut algoritmeista ja koodaamisesta, joihin työtehtäväni painottuivat. Pidin myös siitä, että yrityksessä ei ollut hierarkiaa ja sain hyvin apua ja tukea työhöni sekä esimieheltäni että työkavereiltani”, Minh kertoo.

”Top Data Sciencen tiimi on alusta alkaen ollut monikulttuurinen, sillä perustajakolmikossa on suomalainen, vietnamilainen ja turkkilainen henkilö. Monikulttuurisuus tuo työympäristöön ja yrityskulttuuriin mukavan lisän ja on olennainen osa yrityksemme tarinaa ja erottautumistekijä moniin muihin yrityksiin verrattuna. Erinomainen osaaminen, halu oppia uutta ja oikea asenne ovat ratkaisevia tekijöitä kansallisuudesta riippumatta. Olemme avoimia ja toivotamme lisää kansallisuuksia tervetulleeksi tiimiimme”, Timo Heikkinen kertoo.

Lisätietoa:
Erityisasiantuntija Tanja Makkonen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut
Harjoitteluohjelma

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: