Hanne Jurmu ja Anton Vartiainen saivat Hyères Fashion Festivalin Chloé-palkinnon

Aallon kaksikko sai miestenmallistostaan myös tuomariston kunniamaininnan.

Kuva voittoisan kaksikon mallistosta. Kuva: Sara Riikonen

Aalto-yliopiston muodin opiskelijat Hanne Jurmu ja Anton Vartiainen ovat voittaneet Ranskassa järjestetyn Hyéres Fashion Festivalin Chloé-palkinnon ranskalaismerkille suunnittelemastaan asusta. Kaksikon miestenmallisto sai puolestaan tuomariston kunniamaininnan. Grand Prix -pääpalkinto meni tänä vuonna japanilaiselle Wataru Tominagalle.

– Pitkä duuni takana ja hienoa, että tehty työ herättää kiinnostusta ja keskustelua. Olemme toimineet malliston suunnittelussa noudattaen omia arvojamme, sanoo Anton Vartiainen.

– On ainutlaatuista saada esitellä mallistoa, keskustella ja heittää ideoita alan huippuammattilaisille. Ideat voivat näin päästä kasvamaan ja kehittymään, iloitsee Hanne Jurmu.

– Kaiken kilpailupaineen ja julkisen esiintymisen keskellä opiskelijamme ovat olleet uskomattoman rauhallisia ja iloisia, eikä väsymyksestä näy merkkiäkään. Heistä on vain ollut upeaa saada esitellä mallistojaan ja kertoa niiden taustoista ammattilaisille ja medialle. Todella hieno asenne ja yhteishenki kaikilla Aallon finalisteilla, kertoo professori Pirjo Hirvonen.

Kolmea mallistoa Aallosta

Kymmenestä finaaliin valitusta mallistosta peräti kolme oli aaltolaisten suunnittelemia. Tänä vuonna Hyères’n finaaliin pääsivät Rolf Ekroth miestenvaatemallistollaan, Hanne Jurmu ja Anton Vartiainen miesten yhteismallistollaan ja Akino Kurosawa naistenvaatemallistollaan.

Viime vuosina nuorille ammattilaisille suunnatun Hyères Fashion Festivalin pääpalkinnon on voittanut kaksi mallistoa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Vuonna 2012 kolmannen vuosikurssin kandiopiskelijat Siiri Raasakka, Tiia Sirén ja Elina Laitinen saivat Grand Prix -palkinnon miestenvaatemallistostaan ja keväällä 2013 pääpalkinnon pokkasi suunnittelija Satu Maaranen. Keväällä 2015 Elina Määttänen, Sophie Sälekari sekä yhteistyössä Elina Äärelä ja Heini-Maria Hynynen valittiin upeasti kilpailun kymmenen finalistin joukkoon. Viime vuoden finalisteista Elina Määttänen ja Sophie Sälekari on jo palkattu suuriin muotitaloihin Eurooppaan.

Hyères Fashion Festivalin tuomaristot koostuvat joka vuosi muotialan suurimmista kansainvälisistä vaikuttajista. Ranskan Rivieralla Hyèresissä kuuluisassa Villa Noailles'ssa jo 80-luvun alusta lähtien järjestettyä tapahtumaa pidetään yhtenä maailman arvostetuimmista alan kilpailuista. Sen toteuttavat samat tuottajat ja casting-ohjaajat, jotka tekevät Pariisin muotiviikoilla Chanelin ja Balenciagan kaltaisten suurten muotitalojen näytöksiä.

Tänä keväänä Festival International de Mode & de Photographie Hyères -kilpailun finaali käytiin 24. huhtikuuta.

Mallistokuvat materiaalipankista: http://materialbank.aalto.fi:80/public/c3142b1bc808.aspx

Lisätietoja:
Saara Koskinen
Aalto-yliopiston viestintä
p. 050 594 3422

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.