Haluatko lisätä teoreettista ymmärrystäsi organisaatioiden johtamisesta?

Organisaatiot, tietotyö ja johtajuus -opintokokonaisuus alkaa syksyllä Avoimessa yliopistossa.
Projektitutkija Jouni Virtaharjun mukaan kursseilta saa valmiuksia mm. organisaatioiden kehittämiseeen ja esimiestyöhön.

Aalto-yliopiston Avoimen yliopiston tarjontaan sisältyy syksyllä 2016 ”uusi-vanha” sivuopintokokonaisuus Organisaatiot, tietotyö ja johtajuus. Tämä viiden kurssin suomeksi opetettava kokonaisuus korvaa Avoimen yliopiston tarjonnassa pitkään olleen Muutosjohtamisen kokonaisuuden.

– Aallon edeltäjäkorkeakoulujen avoimissa yliopisto-opinnoissa on opetettu johtamista jo 1990-luvulta lähtien. Itse opetin edellisen kerran Avoimessa yliopistossa vuosina 1996–2003. Vuosituhannen vaihteessa kursseista koottiin muutosjohtamisen opintokokonaisuus, jota on nyt päivitetty ja uudistettu. Kurssien teemat säilyvät samoina, mutta opintokokonaisuuden nimen muutoksella halutaan viestiä opetuksen kehityksestä. Kurssit ovat olleet pidettyjä ja opiskelijat ovat kokeneet sisällöt merkityksellisiksi, kertoo uuden opintokokonaisuuden taustoista projektitutkija Jouni Virtaharju, joka vastaa kolmesta kokonaisuuteen kuuluvasta kurssista.

Työorganisaatioiden piirteiden ja toiminnan tarkastelua ihmistieteellisistä näkökulmista

Elämme yhteiskunnassa, joka on päivä päivältä yhä organisoidumpi. Kuulumme kaikki useisiin organisaatioihin ja lisäksi kohtaamme jatkuvasti lukuisia muita organisaatioita asiakkaan tai kuluttajan rooleissa. Organisaatioissa tehtävä työ on muuttunut tieto- ja palvelutyöksi ja entistä yleisempää on aineettomien tuotteiden ja palveluiden tuottaminen palveluntarjoajien ja kuluttajien yhteistoimintana.

– Organisaatiot, tietotyö ja johtajuus -opintokokonaisuus valmentaa opiskelijaa tähän kehitykseen liittyvien yhteiskunnallisten, organisatoristen ja yksilöllisten ilmiöiden ymmärtämiseen. Kursseilta saa valmiuksia ja välineitä organisaatioiden suunnitteluun, organisaatioiden muutospyrkimysten johtamiseen, henkilöstöhallintaan, organisaatioiden kehittämiseen ja henkilökohtaisen organisaatio- ja esimiesymmärryksen parantamiseen, Virtaharju avaa kurssien sisältöjä.

Ei vain parhaiden käytäntöjen esittelyä, vaan syvällistä opetusta organisaatioista monenlaisille opiskelijoille

Virtaharjun mukaan opintokokonaisuus ei jää työelämän 'parhaiden käytäntöjen' esittelyksi, vaan se tarjoaa opiskelijoille syvällistä ymmärrystä organisaatioiden luonteesta, niiden kehittämisestä ja johtajuudesta. Opiskelemaan ovat erittäin tervetulleita opiskelijat monilta eri taustoilta, joskin perustiedot yliopistotason johtamisen opinnoista olisi hyvä hallita jo entuudestaan. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden päästä vertaamaan omia käsityksiään ja kokemuksiaan opettajien ja vertaisopiskelijoiden kokemusmaailmaan. Samalla oppii myös itsestään.

– Osa opiskelijoista tulee kursseille varmastikin käytännön intressien ohjaamana. Heillä on töissä saattanut olla ongelma, jonka syyt ja seuraukset eivät ole täysin auenneet. Kurssit avaavat heille, miksi ja miten ihmiset käyttäytyvät organisaatioissa niin kuin käyttäytyvät. Vastaukset eivät useinkaan ole tarkkoja, vaan yliopisto-opinnot auttavat heitä laittamaan asioita laajempaan perspektiiviin. Osa opiskelijoista on varmasti myös tutkinto-opiskelijoita, joista osalla kokemus johtamisesta ja työelämästä on vielä varsin vähäistä. Tällöin heillekin valkenee, että johtaminen on sittenkin ennen kaikkea arkista ja tavallista, joskin haastavaa, puuhaa, Virtaharju kertoo.

Lisätietoja opintokokonaisuudesta (avoin.aalto.fi)

Avoin yliopisto järjestää kaikille avoimia kauppatieteellisen, taiteiden sekä tekniikan alan opintoja. Tutustu tarjontaan ja ilmoittaudu mukaan!

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.