Hackathonissa ideoitiin Otaniemen kampuksen lounasruokailun digitalisointia

Tuomaristo valitsi reaaliaikaisen asiakaspalautejärjestelmän parhaaksi uudeksi konseptiksi.
Caroline Mellberg (Aalto ARTS) vasemmalla, Anna Svartström (Aalto ARTS) ja Ekaterina Perfilyeva (Aalto BIZ) opiskelevat Creative Sustainability -maisteriohjelmassa ja muodostivat yhden tiimin.

Tieto Experience Hub, Fazer Food Services ja Aalto University Campus & Real Estate (Aalto CRE) -yksikkö järjestivät yhteistyössä 48 tunnin Hackathon-tapahtuman Otaniemen kampuksella 4.-5.2.2016.

– CXHack Fazer -tapahtumassa haettiin uudenlaisia digitaalisia palveluita hyödyntäviä ideoita tai ratkaisuja, jotka parantaisivat Amican lounasravintolassa käyvien asiakaskokemusta, Senior Project Manager Aleksi Nuuja Tiedolta kertoo.

Tapahtuma oli kaikille avoin. Noin viidestäkymmenestä osallistujasta, jotka edustivat 11 eri kansallisuutta, kymmenkunta oli Aallon opiskelijoita, muut yrittäjiä tai muita tulevaisuuden lounaskokemuksen kehittämisestä kiinnostuneita.

Digitaalisuus osaksi ruokaa, palvelua ja ravintolaympäristöä

Voittajatiimi ideoi reaaliaikaisen asiakaspalautejärjestelmän. Konseptissa palautetta voi antaa useissa eri lounasvierailun vaiheissa älykkäiden, langatonta teknologiaa soveltavien nappien avulla. Näin ravintoloitsijat pystyvät seuraamaan asiakaspolkua joustavasti ja löytämään tapoja parantaa asiakaskokemusta. Voittajatiimiin kuuluivat Rahul Abhisek (Aalto ARTS), Laura Leppälä (Aalto BIZ) ja Ann Plough (Eat Simply Eat Well - blogi) ja se palkittiin konseptistaan 1 500 euron stipendillä.

– Tiimien innovoimat digitaaliset palvelut liittyivät esimerkiksi jonotusaikojen lyhentämiseen, ravitsemuksellisesti oikeiden valintojen tekemiseen, take-away-ostoksiin, ruokahetken jakamiseen ystävien kanssa ja päivän ateriavalinnan tekemiseen. Tavoitteena oli yksinkertaisten ja asiakkaille arjessa hyödyllisten palveluiden ja sovellusten luominen, missä onnistuttiin erinomaisesti, Fazer Food Servicesin ravintolatoimintojen kehittämisestä vastaava johtaja Simon Panelius kertoo.

– Oli mukavaa ja mielenkiintoista tehdä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa ja nähdä, kuinka ideat ja ajatukset kehittyivät vain parin päivän aikana aivan raakileista lähes valmiiksi toteutettaviksi. Myös esitykset olivat hienoja ja hyvin valmisteltuja, kertoo tapahtumaan mentorin roolissa osallistunut Senior Manager, Client & Guests Insight Johanna Koskenkorva-Tapiala Fazer Food Services:ltä. Hän kiittelee myös hyviä järjestelyitä ja Aalto-yliopiston erinomaista HUB-tilaa, jossa tiimien oli helppo tehdä töitä rennolla otteella ja hyvällä draivilla.

Tuomaristo koostui korkean tason vaikuttajista. Mukana olivat muiden muassa ravintolakulttuurin innovaattori Richard McCormick ja sarjayrittäjä Taneli Tikka.

Lisätietoja:
www.tieto.com/cxhackfazer
Myös Twitterissä keskusteltiin aktiivisesti: #cxhackFazer
www.tieto.com/xhub

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: