FITech-verkoston yliopistojen ensimmäinen ristiinopiskeluyhteistyö käynnistynyt

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu ja Turun yliopiston teknillinen tiedekunta ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa sivuaineiden ristiinopiskelun.
FITechin opintoja voi ottaa maksutta kahdeksasta yliopistosta, yhden luukun periaatteella

Sopimus tiivistää entisestään FITech Turku -hankkeen alla alkanutta yhteistyötä meritekniikan sivuaineessa ja on osa tekniikan alan yliopistojen uudistumista.

FITech on luonut pohjan tälle yhteistyölle. FITechin puitteissa olemme pilotoineet meritekniikan sivuainetta ja oppineet siitä paljon. Tämä oppi on ollut ensiarvoisen tärkeää, kun aloimme neuvottelemaan tästä yhteistyöstä. Asioista on yleensä helppo sopia ylätasolla, mutta vasta varsinainen käytännön tekeminen paljastaa haasteet. Muutaman vuoden kestäneessä pilotoinnissa olemme löytäneet nämä haasteet ja tavat vastata niihin”, kommentoi Insinööritieteiden korkeakoulun professori Jani Romanoff sopimuksen taustalla ollutta FITech-yhteistyötä.

Meritekniikan sivuaine on ollut avoinna kaikkien FITech-verkoston yliopistojen tutkinto-opiskelijoille vuoden 2018 keväästä alkaen. Yhteistyön myötä sivuaine saa rakenteellista ja pitkäkestoista jatkoa erityisesti Lounais-Suomen alueella, jossa meriteollisuus on yksi keskeisimmistä toimialaklustereista.

”Meritekninen ala on perinteisesti suhdanneherkkää, joten meidän pitää osata vastata alan haasteisiin hyvinkin nopeasti. Perinteisten toimintamallien vasteajat eivät yksinkertaisesti riitä ja siksi meidän on pitänyt löytää uusia tapoja reagoida vaihteluihin. Yhteistyön etu on koulutuksen skaalautuvuus opiskelijoiden määrän suhdannevaihteluihin. Voimme yhteistyön kautta kouluttaa lisää osaajia alalle nopeasti ilman resurssien merkittävää kasvatusta. Toisaalta Suomi on pieni maa ja meidän on pakko pelata yhteen, jos haluamme menestyä kansainvälisessä kentässä”,Jani Romanoff sanoo.

Jani Romanoff, professori, Insinööritieteiden korkeakoulu

Meritekniikan yhteistyösopimus on esimerkki yhdeltä yliopistolta toiselle tarjottavasta kokonaisuudesta. Tämän lisäksi muitakin yhteistyön muotoja on tunnistettu: osa sivuainekokonaisuuksista soveltuu monen eri yliopiston tarjontaan ja osaa kokonaisuuksista taas on kehitetty usean yliopiston yhteistyössä.

Ensimmäisenä verkoston allekirjoitettuna sopimuksena meritekniikan yhteistyö toimii mallina tuleville ristiinopiskelusopimuksille laajemminkin tekniikan alan yliopistoissa. FITech-yliopistot ovat yhdessä laatineet aiheesta prosessikuvauksen sekä hahmottaneet yliopistojen opetussuunnitelmatyön yhtymäkohtia käytännön toteutuksen tueksi.

Kyse on tekniikan alan yliopistojen rakenteellisesta yhteistyömallista, joka on riippumatonta tulevaisuuden hankerahoituksista ja tukee yliopistojen profiloitumista.

”Suomalainen moderni, yliopistotason meritekninen koulutus on tiedelähtöistä. Olemme profiloituneet kansainvälisessä kentässä ja huippuja siinä mitä teemme. Emme voi kuitenkaan tehdä kaikkea itse, vaan siihen tarvitaan hyvää yhteistyötä”, Romanoff toteaa.

Kaikki FITech-verkostolta tulevat aloitteet tukevat tekniikan alan yliopistojen verkostomaista yhteistyötä, jossa alueellisiin ja kansallisiin osaamistarpeisiin vastataan hyödyntämällä tekniikan alan yliopistojen kärkiosaamista. Yhteistyö tukee tekniikan alan yliopistojen kehittymistä ja vastaa erinomaisesti teollisuudesta nouseviin tarpeisiin.

Lisätietoa:

Liina Vahala
projektipäällikkö, FITech Turku

FITech-verkostoyliopisto

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.