FITech kehittää yliopistokoulutusta elinkeinoelämän kanssa

Ensimmäisenä tavoitteena lisätä tekniikan alan osaajien määrää Lounais-Suomessa.

TIEDOTE
21.11.2017

Tekniikan alan yhteistyöyliopisto FITech (Finnish Institute of Technology) aloitti toimintansa 20.11.2017 nimittämällä johtokunnan, jonka puheenjohtajaksi valittiin Aalto-yliopiston vararehtori Eero Eloranta. FITechin johtokuntaan kuuluvat sen perustajajäsenten edustajat seitsemästä tekniikan alan yliopistosta, Teknologiateollisuus ry:stä ja Tekniikan akateemiset ry:stä.

Yhteistyöyliopiston ensimmäiselle innovaatioyhteisölle, FITech Turku -hankkeelle, nimitettiin erillinen johtoryhmä, joka koostuu elinkeinoelämän, Lounais-Suomen alueen ja perustajayliopistojen edustajista. Johtoryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin Elomatic Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Manner.

FITechin tavoitteena on kehittää Suomen innovaatiokykyä korkeatasoisen koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan avulla yhteistyössä yliopistojen ja elinkeinoelämän kanssa.  FITechin ensimmäisenä tehtävänä on tukea Lounais-Suomen talouskasvua lisäämällä tekniikan alan osaajien määrää alueella.

”Osaajia tarvitaan useille teollisuuden ja muun liiketoiminnan aloille sekä suuriin että erityisesti myös pienempiin yrityksiin. Positiivisen rakennemuutoksen ratkaisu kestävällä ja innovaatioita ruokkivalla tavalla on myös kansallisen kilpailukyvyn elinehto”, toteaa Olli Manner.

”Yliopistojen perinteisen koulutuksen rinnalle on tulossa innovatiivisia yhteistyömalleja yritysten, yliopistojen ja opiskelijoiden yhdistämiseksi. Esimerkiksi kursseihin on tarkoitus integroida projekteja, joissa olisi mukana usean eri yliopiston opiskelijoita ratkomassa eri yritysten haasteita”, kertoo Eero Eloranta.

”Lounais-Suomeen tarvittavien huippuosaajien koulutuksen varmistaminen on FITechin lähiajan tärkein tehtävä”, muistuttaa Eloranta.

”Tulevaisuudessa meidän on tärkeää löytää ratkaisuja myös muihin kansallisiin haasteisiin, kuten tietotekniikan erityisosaajien vajeeseen. Valtioneuvoston vuoden 2018 budjettiesityksessä on resursointiesitys FITech Turku -hankkeen lisäksi myös muihin kohteisiin”, Eloranta lisää.Lisätietoja:

FITechin johtokunnan puheenjohtaja
Vararehtori Eero Eloranta, Aalto-yliopisto, puh. 050 432 3411

FITech Turun johtoryhmän puheenjohtaja
Hallituksen pj. Olli Manner, Elomatic, puh. 040 052 4843

FITechin johtokunta:

Eero Eloranta, Aalto-yliopisto pj
Helka-Liisa Hentilä, Oulun yliopisto
Mikko Hupa, Åbo Akademi
Jari Jokinen, Tekniikan akateemiset ry
Mervi Karikorpi, Teknologiateollisuus ry
Jarmo Partanen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Petri Suomala, Tampereen teknillinen yliopisto
Kalle-Antti Suominen, Turun yliopisto
Jukka Vesalainen, Vaasan yliopisto

FITech Turku -hankkeen johtoryhmä:

Olli Manner, Elomatic pj

Elinkeinoelämän edustajat:
Pekka Heikonen, Pemamek
Tapani Pulli, Meyer-Turku
Juha Rokka, Rolls-Royce

Alueen edustajat:
Niko Kyynäräinen, Turku Science Park Oy

Yliopistojen edustajat:
Eero Eloranta, Aalto-yliopisto
Jari Larkiola, Oulun yliopisto
Jarmo Partanen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Tapio Salakoski, Turun yliopisto
Petri Suomala, Tampereen teknillinen yliopisto
Seppo Niemi, Vaasan yliopisto
Kim Wikström, Åbo Akademi

FITech (Finnish Institute of Technology) on tekniikan alan yliopistojen muodostama verkosto, joka aloitti toimintansa vuonna 2017. Sen tavoitteena on ohjata tekniikan alan osaajia Suomen kasvualoille. Yhteistyöyliopistoon kuuluvat Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. FITechin perustajajäseniä ovat lisäksi Teknologiateollisuus ry ja Tekniikan akateemiset ry.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.