Finnfoto-palkinto 2015 Merja Salolle

Finnfoto ry myöntämän valokuva-alan Finnfoto-palkinnon saaja 2015 on professori Merja Salo.

Merja Salo työskentelee kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professorina Media laitoksella Valokuvan yksikössä.

Finnfoto-palkinto annetaan vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on merkittävästi vaikuttanut suomalaisen valokuvauksen kehitykseen sekä luonut edellytyksiä valokuvan arvostuksen lisäämiselle.

Finnfoto-palkinto 2015 Merja Salolle

Suomen valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoto ry myöntämän valokuva-alan Finnfoto-palkinnon  saaja vuonna 2015 on kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo.

Finnfoto ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Tolonen ja toiminnanjohtaja Mikko Säteri luovuttavat Suomen Messusäätiön rahoittaman 3000 euron arvoisen Finnfoto-palkinnon professori Merja Salolle Helsingin Messukeskuksessa, Kuva&Kamera 2015 -tapahtumassa perjantaina 6.3.2015 klo 11.30.

Kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo (s. 1953, Hämeenlinna) on suorittanut Taideteollisen korkeakoulun koulutuskeskuksen valokuvauslinjan tutkinnon vuonna1984. Taiteen tohtoriksi hän väitteli Taideteollisessa korkeakoulussa vuonna 1997.

Tampereen yliopistossa toimittajan tutkinnon (sosionomi) 1979 suorittanut Merja Salo oli Suomen Tietotoimiston ulkomaantoimittajana 1980-1988 ja   vapaana valokuvaajana sekä kirjoittajana 1988-93. Taideteollisen  korkeakoulun (nyk. Aalto-yliopisto) kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professoriksi Merja Salo nimitettiin 1994, jossa toimessa hän jatkaa edelleen.

Valokuvaajana ja myös kirjoittajana professori Merja Salo on todellinen moniottelija. Kattavan opetus- ja tutkimusuran ohella hän on muun muassa tuottanut runsaasti valokuvaa ja valokuvausta monista näkökulmista käsitteleviä ja valottavia artikkeleita, joita on julkaistu muun muassa lukuisissa lehdissä ja kirjoissa.

Monipuolisena valokuva-alan tutkijana ja kouluttajana arvostettu Merja Salo on ollut myös suosittu luennoitsija muissa alan oppilaitoksissa kuten Helsingin Yliopiston viestinnän laitoksella ja Lahden muotoiluinstituutissa.

Valokuvaajana Merja Salo on toteuttanut niin omia valokuvanäyttelyitään kuin osallistunut lukuisiin ryhmänäyttelyihin.

Tällä hetkellä tutkimusvapaalla oleva professori Merja Salo työstää kirjaa suomalaisen valokuvauksen digitalisoitumisen historiasta. Sen on tarkoitus ilmestyä syksyllä 2015.

Kuvallisen viestinnän ja valokuvauksen professori Merja Salo on 18. Finnfoto-palkinnon saaja. Aikaisemmat palkitut ovat Matti J. Kaleva, Mikko Pekari, Tuomo-Juhani Vuorenmaa, Salme Simanainen, Kai Nordberg, Hannu Hautala, Rashid Nasretdin, Leena Saraste, Jukka Kukkonen, Sakari Nenye, Lassi Rautiainen, Pekka Punkari, Boris Fagerström, Juha Suonpää, Kari Kuukka, Benjam Pöntinen ja Laura Luostarinen. Finnfoto-palkinnon arvo on 3000 euroa ja sen rahoittaa Suomen Messusäätiö.

Vuonna 1970 perustettu Suomen valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoto ry edistää valokuvataidetta ja -kulttuuria ja toimii etenkin ammattivalokuvaajien arvostuksen ja aseman parantamiseksi sekä edistää valokuvaajien yhteistyötä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

SUOMEN VALOKUVAJÄRJESTÖJEN KESKUSLIITTO FINNFOTO RY

Mikko Säteri
Toiminnanjohtaja

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.