EU:n etenemissuunnitelma grafeenia käsittelevälle tieteelle ja teknologialle

Aallon tutkijat keskittyvät erityisesti antureihin, fotoniikkaan ja optoelektroniikkaan.

EU:n grafeenia koskevassa lippulaivahankkeessa esitetään tieteen ja teknologian etenemissuunnitelma tutkimusaloille, joiden tarkoituksena on saattaa grafeeni ja siihen liittyvät 2d-materiaalit yliopistojen laboratorioista yhteiskunnan käyttöön. Aalto-yliopisto on osallistunut aktiivisesti grafeenia käsittelevän tieteen ja teknologian etenemissuunnitelman laatimiseen seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi ja sitä seuraaviksi vuosiksi.

”Tässä etenemissuunnitelmassa esitetään grafeenia käsittelevän tieteen ja teknologian valtavat mahdollisuudet monissa eri käyttötarkoituksissa, jotka voivat olla hyödyksi useimmilla arkielämämme osa-alueilla. Grafeenilla on esimerkiksi merkittävät käyttömahdollisuudet anturisovelluksissa, joiden odotetaan tulevaisuudessa edistävän esineiden ja asioiden internetiä”, toteaa lippulaivahankkeen antureita koskevan työskentelykokonaisuuden varajohtaja Pertti Hakonen.

”Fotoniikan ja optoelektroniikan käyttö on määritetty yhdeksi lupaavimmista grafeenin ja siihen liittyvien 2d-materiaalien käyttötavoista, ja niiden odotetaan pääsevän pian teolliseen prototyyppivaiheeseen”, lisää Zhipei Sun, joka muutti äskettäin Suomeen johtamaan Aallon fotoniikan tutkimusryhmää.

Sekä professori Hakonen että professori Sun ovat olleet laatimassa tätä kattavaa EU:n etenemissuunnitelmaa.

Julkisesti saatavilla oleva asiakirja julkaistiin 24. helmikuuta Royal Society of Chemistry ‑yhdistyksen Nanoscale-lehdessä. Etenemissuunnitelma kattaa seuraavat kymmenen vuotta ja sitä seuraavat vuodet, ja sen tavoitteena on auttaa tutkimusyhteisöä ja teollisuutta grafeeniin ja siihen liittyviin materiaaleihin perustuvien tuotteiden kehittämisessä.

Etenemissuunnitelman aikatauluissa ennustetaan, että ennen lippulaivahankkeen kymmenvuotiskauden päättymistä tuotteiden markkinoille saattaminen on jo lähellä joustavan elektroniikan, komposiittien ja energian aloilla.

Tutkimuksen ja teollisuuden edustajat kokoontuivat lokakuussa 2013 perustamaan grafeenia koskevan lippulaivahankkeen. Hankkeeseen kuuluu nyt 142 kumppania 23 maasta ja koko ajan kasvava määrä liitännäisjäseniä. Grafeenia koskeva lippulaivahanke perustuu Euroopan komission ehdotuspyyntöön, joka koskee tieteeseen ja teknologiaan liittyvien nykyisten suurten haasteiden käsittelyä pitkällä aikavälillä ja monialaisia T&K-toimenpiteitä.

Linkki artikkeliin

Aalto-yliopisto on yksi tämän tutkimuksen lippulaivahankkeen suomalaisista kumppaneista. Professori Pertti Hakosen ja professori Harri Lipsasen johtamat tutkimusryhmät vastaavat anturien kehittämisestä ja suurtaajuustransistorien tuottamisesta. Muita suomalaisia kumppaneita ovat Nokia Finland, Itä-Suomen yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT.

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.