Elias Oikarinen nimitetty kiinteistötalouden Associate Professor -tehtävään

Oikarinen tutkii muun muassa hinnanmuodostusta ja dynamiikkaa asuntomarkkinoilla sekä kiinteistösijoittamista.
Professori Elias Oikarinen Väreen edessä.
Professori Elias Oikarinen. Kuva: Adolfo Vera

KTT Elias Oikarinen (s. 1973) on nimitetty Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitokselle Associate Professor -tehtävään ajalle 1.8.2019–31.7.2024. Hänen professuurinsa ala on kiinteistötalous.

Professori Oikarinen, jonka tausta on taloustieteessä, tuntee asuntomarkkinoiden toimintamekanismit laaja-alaisesti. Hänen tutkimuskohteitaan ovat muun muassa asuntomarkkinoiden dynamiikka sekä kiinteistösijoittaminen. Hän on myös kahden kiinteistöalan kansainvälisen aikakauskirjan toimitusneuvoston jäsen.

Oikarinen toimii syksyllä aloittaneessa Suomen akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa Smartland-hankkeessa työpaketin johtajana sekä koko konsortion varajohtajana. Hankkeessa tutkijat ja käytännön tekijät tunnistavat ja kehittävät maankäyttöpoliittisia toimintatapoja, joilla kaupunkikehitystä voidaan ohjata tehokkaasti kestävämpään suuntaan. Hanke kattaa Suomen 20 suurinta kaupunkia ja kaupunkialuetta, ja siinä on Aalto yliopiston lisäksi mukana Helsingin yliopisto, Turun yliopisto sekä Ilmatieteen laitos.

Oulusta kotoisin oleva Oikarinen on toiminut ennen Aaltoa Tampereen yliopistossa vakuutustieteen associate professorina sekä useissa eri tehtävissä Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on myös toiminut vierailevana tutkijana Cambridgen yliopistossa, Geneven yliopistossa ja Melbournen yliopistossa. Akateemisen työn lisäksi hän on toiminut erilaisten organisaatioiden hallituksessa sekä konsultoinut mm. julkisen sektorin toimijoita ja kiinteistöalan yrityksiä.

Oikarisella on usean vuoden kokemus opettamisesta yliopistoissa sekä yritysmaailman ja julkisen sektorin edustajien koulutuksesta eri tilaisuuksissa. Aallossa hän toimi aiemmin akatemiatutkijana lukuvuonna 2017-18. Aiemmissa tehtävissään Turun yliopistossa hän on ollut esimerkiksi kauppakorkeakoulun tohtoriohjelman hallituksen jäsen.

Oikarinen on suorittanut yliopisto-opintonsa Turun kauppakorkeakoulussa, josta hän on valmistunut maisteriksi vuonna 2000 ja väitellyt tohtoriksi 2007.

Yhteystiedot:

Elias Oikarinen, professori (Associate Professor)

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.