Eco Art 2 -opiskelijaryhmä voitti vuoden 2017 Nordic City Challenge -kilpailun

Voittajaryhmän jäsenet (vasemmalta): Thomas Rahbek, globaali terveys (Kööpenhaminan yliopisto), Madeleine Larsson, yhteiskuntatieteet (Göteborgin yliopisto), Eeva-Maija Ekman, maisema-arkkitehtuuri (Aalto-yliopisto), Aapo Markkula, taidejohtaminen (Sibelius-akatemia, Taideyliopisto) ja Maria Viitanen, maankäytön suunnittelu ja liikennetekniikka (Aalto-yliopisto).

Pohjoismaisen Eco Art 2 -opiskelijaryhmän Polku-ehdotus valittiin vuoden 2017 Nordic City Challenge (NCC) -kilpailun voittajaksi. Monialaisen ongelmanratkaisukilpailun voittajat julkistettiin 1. marraskuuta Hanasaaren ruotsalais-suomalaisessa kulttuurikeskuksessa Espoossa. Kilpailussa haettiin ideoita, joilla voitaisiin kehittää Helsingin Pasilaan.

”Pasila ansaitsee parempaa! Pasila on moninainen yhteisö, jolla ei ole mahdollisuuksia yhteiseen ilmaisuun urbaanissa tilassa. Kaupunki ja luonto ovat erottuneet toisistaan jyrkästi. Ehdotamme liikkeeseen, liitettävyyteen ja taiteeseen perustuvaa ratkaisua”, ryhmä kuvailee Polkua.

”Polku tuo suomalaisen luontopolun kaupunkiin. Pasilassa on aineksia karheaan kaupunkimaalaukseen, ja sen vieressä oleva keskuspuisto tarjoaa vehreyttä. Polku vie ihmiset matkalle kohtauspaikkojen muodostaman reitin läpi ja esittelee alueen historiaa ja olemassa olevia yhteisöllisyyden alkuja. Pasilassa otetaan uuden suomalaisen kaupunki-identiteetin ensiaskelia liittämällä luonto ja kaupunki luonnollisesti yhteen.”

”Pasilan yhteinen identiteetti rakentuu taiteelle, kulttuurille ja yrittäjyyshankkeille. Polku yhdistää sekä Itä- ja Länsi-Pasilan että luonnon ja kaupungin. Eri maantieteelliset alueet yhdistyvät kulttuuriteosten ja historiallisten maamerkkien kautta. Taiteen ja luonnon avulla valistetaan usein ihmisiä ekologisesta kestävyydestä ja tietoisuudesta ja kannustetaan heitä toimimaan itse. Polussa Pasilan tunnetut maamerkit muunnetaan merkittäviksi monumenteiksi ja uudistetaan ja virkistetään siten Helsingin vanhentunutta postikorttikuvaa”, he jatkavat.

Polun esitys on saatavilla osoitteessa https://nordicsustainablecampusnetwork.wordpress.com/outcome-of-the-nordic-city-challenge-2017/

Esitykset ovat näytteillä Helsingin kaupungin näyttely- ja infotila Laiturissa 2–4 viikkoa 20. marraskuuta alkaen.

Järjestäjät kutsuivat 24 opiskelijaa viidestä Pohjoismaasta monialaiseen Nordic City Challenge -kaupunkisuunnittelukilpailuun. Osallistujia oli muun muassa seuraavilta tieteenaloilta: kaupunkisuunnittelu, arkkitehtuuri, maisema-arkkitehtuuri, luova kestävyys, kiinteistötalous, ympäristötekniikka, ympäristöekologia, globaali terveys, taidejohtaminen, teollinen muotoilu, yhteiskuntatieteet ja ympäristö- ja luonnonvarat.

Nordic City Challenge -kilpailun tuomaristoon kuuluivat:

• Aino Kostiainen, ohjelmakoordinaattori (taide ja kulttuuri), Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus
  • Petri Kangassalo, johtokunnan jäsen, Dodo ry
  • Meri Löyttyniemi, kestävän kehityksen erityisasiantuntija, Aalto-yliopisto
  • Sami Moisio, aluesuunnittelun ja -politiikan professori, Helsingin yliopisto
  • Jalmari Sarla, Pasilan kansalaisaktivisti
  • Elina Suonranta, arkkitehti, kaupunkisuunnittelun osasto, Helsingin kaupunki

Hanketta hallinnoi Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus. Järjestäjiin kuuluivat myös Kaupunkiakatemia, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja kestävän kehityksen pohjoismainen verkosto NSCN.

Tietoa Nordic City Challenge -kilpailusta: https://nordicsustainablecampusnetwork.wordpress.com/nordic-city-challenge/

Lisätietoa:

Meeri Karvinen,

tutkija, NSCN:n koordinaattori, Aalto-yliopisto,
[email protected], 050 407 1884

Meri Löyttyniemi, tuomariston jäsen ja NSCN pj, kestävän kehityksen erityisasiantuntija, Aalto-yliopisto
[email protected], 050 313 7549

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.