DIALOGUES-näyttely tekstiilien tulevaisuudesta Dipolin galleriassa

DIALOGUES – Creating New Textile Futures -näyttelyssä on esillä Aalto-yliopiston tekstiiliin liittyviä tutkimusprojekteja ja opiskelijatöitä. Näyttely nähtiin marraskuussa New Yorkissa osana New York Textile Month -tapahtumaa.
An illustrated book with model wearing summery outfit lays on colourful textiles surface
Nora Bremer: Everything Comes from Something

DIALOGUES-näyttely esittelee tekstiilejä sekä luovuuden, muotoilun, teknologian ja innovaation välineenä että siltana Aalto-yliopiston tieteenalojen ja koulujen välillä. Näyttelyssä käsitellään tekstiili- ja muotiteollisuuden monia haasteita eri näkökulmista ja eri ilmaisumuodoissa, jotka vaihtelevat suunnitteluteknisistä tutkimushankkeista taideinstallaatioihin.

Näyttely jatkaa DIALOGUES-sarjaa, jossa esitellään tekstiilejä tulevaisuuden ratkaisujen välineenä. DIALOGUES käynnistyi New Yorkissa marraskuussa 2022 Aalto-yliopiston ja Parsons – The New Schoolin yhteisellä näyttelyllä ja seminaarilla, osana New York Textile Month -tapahtumaa.

Dipolissa nähtävässä näyttelyssä esitellään luovaa suunnittelutyötä, taiteellista tutkimusta, materiaaliratkaisuja ja muotoilupedagogiikkaa sekä Aalto-yliopiston monipuolista tekstiilityötä eri tieteenaloilla. Esillä on töitä useista Aallon korkeakouluista: Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Perustieteiden korkeakoulu, Kemian tekniikan korkeakoulu, Insinööritieteiden korkeakoulu ja Sähkötekniikan korkeakoulu.

”Keskeistä tekstiiliopetuksessamme on luoda silta teknisen osaamisen ja luovan suunnittelun välille. Opetuksessa painotetaan myös kattavaa ymmärrystä tekstiilien materiaaleista, rakenteista, prosesseista ja systeemeistä, jotta ala voi vastata kestävän kehityksen haasteisiin”, kertoo tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen.

”Tekstiilien maailma on monitieteinen, ja alojen välinen yhteistyö on välttämätöntä, jotta pääsemme kestävään tekstiilien tulevaisuuteen”, Salolainen korostaa.

Näytteilleasettajia ovat: Nora Bremer, Sven Bossuyt, You-Chia Chen, Elisa Defossez, Venla Elonsalo, Francesco Furlan, Ramyah Gowrishankar, Sofía Guridi, Leonardo Hidalgo Uribe, Helmiina Hirviniemi, Yun-Jung Hsieh, Leevi Ikäheimo, Iines Jakovlev, Pia Johansson, Jarno Kettunen, Yoonsik Kim, Hanna-Kaisa Korolainen, Josh Krute, Praejeen Kunawong, Miisa Lehto & Samu Salovaara, Anna-Mari Leppisaari, Helmi Liikanen, Mithila Mohan, Hilda Niemelä, Aino Ojala, Tuulikki Peltonen, Emmi Pouta, Maarit Salolainen, Laura Rusanen ja Ulla Vahteri.

Ioncell / Lindström -pyyheprojektin neule: Elina Onkinen, Kasia Gorniak, Sun-powered Textiles / Moiré-projekti: Zuzana Zmatekova, Janne Halme, Elina Ilén, BioColour / Natural Indigo -projekti: Arttu Åfeldt, Kirsi Niinimäki, Maija Fagerlund, CHEMARTS, Wearable systems Lab: Xiao Yu, Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus. Aalto-yliopiston tutkimusryhmät: Fashion/Textile Futures, Mobile Cloud Computing, Multifunctional Materials Design, Kuura/Metsä Group.

Dialogues-näyttelytiimi:

Konsepti: Maarit Salolainen
Kuratointi: Maarit Salolainen, Anna-Mari Leppisaari ja Maija Fagerlund
Tuotanto: Nora Bremer
Näyttelysuunnittelu: Hanna Anonen
Graafinen suunnittelu: Aino Salonen
Dipolin näyttelykuratointi: Edel O’ Reilly

Näyttely on avoinna: 28.11.22–28.02.23

Ma–To: 8:00–20:00 / Pe: 8:00–18:00 / La–Su: Suljettu
Dipolin galleria, Otakaari 24, 02150 Espoo / Aalto-yliopisto

Dialogues-tapahtuman avajaiset Dipolissa ovat 28.11. Puheenvuorot: Maarit Salolainen ja Kirsi Niinimäki.

Katso virtuaalinäyttely

Lisätietoja:

Maarit Salolainen, professori, Aalto-yliopisto, [email protected]

Edel O' Reilly, kuraattori, Aalto-yliopisto, [email protected]

Aalto Textiles -verkkosivut

Instagram: @aaltotextiles

Facebook: textiles.aalto

Two hands hold a green textiles surface surrounded by rich green nature all around

Aallon vahva tekstiiliosaaminen esillä New Yorkin Textile Month -tapahtumassa

DIALOGUES-näyttelyssä ja -seminaarissa luodataan tekstiili- ja muotialan tulevaisuutta ja ratkotaan alan haasteita

Interwoven-kirjan aukeama kreppisidoksesta.

Aalto-yliopiston tekstiiliopetus perustuu "tekstiiliajatteluun"

Professori Maarit Salolaisen tuore kirja Interwoven on perusteellinen katsaus Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun pedagogiikkaan

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille