DesignTalks valottaa hyvän muotoilun merkitystä ja sen hyötyjä meille kaikille

Tartu mahdollisuuteen ymmärtää paremmin muotoilun roolia ja merkitystä eri konteksteissa! Täältä löydät kaikki DesignTalks -tallenteet, jotka tarjoavat kaikille helpon keinon syventyä muotoilun maailmaan matalalla kynnyksellä.
designtalks_banner.jpg
Kuvitus: Sabina Friman

Mitä tulee mieleesi, kun ajattelet muotoilua?

Jos yhdistät sanan vaistonvaraisesti taiteeseen ja luoviin käytäntöihin, et ole varmastikaan yksin, etkä välttämättä edes väärässä. Muotoilu on kuitenkin myös paljon muuta. Sillä on valtava vaikutus siihen, miten näemme, koemme ja ymmärrämme ympäröivää maailmaa. Siitäkin huolimatta muotoilun merkittävä rooli päivittäisessä elämässämme jää usein muiden asioiden varjoon.

Jos haluaisit saada paremman käsityksen siitä, mikä muotoilun rooli ja merkitys eri konteksteissa on, DesignTalks on tehty sinulle. Kaikki keskustelutallenteet ovat nyt kenen tahansa muotoilusta kiinnostuneen saatavilla.

Seitsemässä jaksossa käsitellään muotoilun merkitystä sekä pohditaan miten se on läsnä kaikessa ympärillämme ja miksi sillä on väliä. Jokaisessa DesignTalks -keskustelussa ääneen päästetään asiantuntijoita sekä Aallosta että yliopistomaailman ulkopuolelta, jotka yhdessä valottavat muotoilun roolia tietyssä kontekstissa. Käsiteltävät aiheet vaihtelevat aina kestävästä kehityksestä liiketoimintaan, kaupunkeihin, tutkimukseen ja luovuuteen.

Aallon professorien ja tutkijoiden laaja ymmärrys, tutkimustieto ja asiantuntijuus muotoilun kentällä nivoutuu DesignTalksissa yhteen liikemaailman asiantuntijoiden ensi käden tiedon, kokemusten ja näkemysten kanssa. Yhdistelmä tarjoaa kattavan mutta helposti lähestyttävän yleiskatsauksen muotoiluun eri aihealueiden kautta.

Kaikki tallenteet on koottu alle. Uppoudu jaksoihin järjestyksessä tai kuori kermat päältä ja poimi ensin kuunteluun kiinnostavimmat aiheet – saatatpa parhaassa tapauksessa päätyä kuuntelemaan niistä jokaisen.

DesignTalks -keskustelusarja käynnistyi joulukuussa 2021 ja päättyi toukokuussa 2022. Sarja täydentää ja jatkaa Design Bits -avointa verkkokurssia, joka toimii johdantokurssina muotoiluun ja muotoiluajatteluun.

Keskustelusarjan on toteuttanut Design Inside initiative yhteistyössä Radikaalin luovuuden kanssa.

Paulo Dziobczenski
Designer in residence at Aalto University

designtalks_banner.jpg

Hyvä muotoilu hyödyttää kaikkia – avoin DesignTalks-luentosarja alkaa

Luentosarja muotoilusta ei-muotoilijoille. Puheenvuoroissa asiantuntijat pureutuvat muotoilun hyötyihin eri tilanteissa ja eri näkökulmista. Luennot ovat englanniksi.

Design Bits is Aalto's introductory online course to design for non-designers. Illustration: Paulo Dziobczenski

Design Bits -verkkokurssi muotoilusta ei-muotoilijoille (ulkoinen linkki)

Innostava johdantokurssi luovaan ongelmanratkaisuun ja muotoilun menetelmiin.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.