Hyvä muotoilu hyödyttää kaikkia – avoin DesignTalks-luentosarja alkaa

Luentosarja muotoilusta ei-muotoilijoille. Puheenvuoroissa asiantuntijat pureutuvat muotoilun hyötyihin eri tilanteissa ja eri näkökulmista. Luennot ovat englanniksi.
designtalks_banner.jpg
Kuvitus: Sabina Friman

Monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan kykyä yksinkertaistaa ja tehdä kompleksisesta ymmärrettävää. Hyvä muotoilu pyrkii parhaaseen mahdolliseen ymmärrettävyyteen, käytettävyyteen, houkuttelevuuteen ja tyylikkyyteen.

DesignTalks-sarjassa on kahdeksan kaikille avointa luentoa joulukuun 2021 ja toukokuun 2022 välisenä aikana. Jokaisella illalla on oma teemansa, jossa keskustellaan muotoilun merkityksestä eri yhteyksissä, esimerkiksi kestävän kehityksen siirtymissä, yrityksissä, kaupungeissa, luovissa projekteissa, saavutettavuudessa, ja monessa muussa.

Kaikilla luennoilla toinen puhuja on Aalto-yliopistosta ja yksi vieraileva puhuja yliopiston ulkopuolelta. Kolme ensimmäistä keskustelua pidetään Zoomin kautta.

Sarja täydentää ja jatkaa muotoilun Design Bits -johdantokurssiamme. Keskustelusarja on avoin kaikille. Aallon opiskelijat voivat saada yhden ETCS-opintopisteen osallistumalla kaikille luennoille ja palauttamalla oppimispäiväkirjan.

Luentosarjan järjestävät yhteistyössä Design Inside ja radikaali luovuus.

Design for sustainability

DesignTalks #1: Muotoilun merkitys kestävälle kehitykselle

Ensimmäinen Design Talks pureutuu kestävän kehityksen muutosten muotoiluun Idil Gaziulusoyn (Aalto-yliopisto) ja Kimmo Timosen (Adventure Club) kanssa. Kaikki ovat tervetulleita mukaan!

Design for corporations

DesignTalks #2: Muotoilun merkitys yrityksille

Miten muotoiluosaaminen on hyödyllistä kaikille yrityksille? Keskustelemassa Tua Björklund (Aalto-yliopisto) ja Juho Paasonen (Posti).

designtalks_cities

DesignTalks #3: Muotoilun merkitys kaupungeille

Mitä annettavaa muotoilulla on kaupungeille? Tervetuloa kuulemaan Núria Solsonan (Aalto-yliopisto) ja Päivi Hietasen (Helsingin kaupunki) näkemyksiä. Huomaa muuttunut päivämäärä!

The relevance of design for business

DesignTalks #4: Muotoilun merkitys tutkimukselle

Miksi muotoilu hyödyttää tutkimusta? Guy Julier (Aalto-yliopisto), Niall Shakeshaft (VTT) ja Jane Vita (VTT) kertovat kokemuksistaan.

The relevance of design for business

DesignTalks #5: Muotoilun merkitys liiketoiminnalle

Miten muotoilu hyödyttää bisnestä? Taija Turunen (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu) ja Harri Kiljander (Alpha Design Partners) jakavat näkemyksensä aiheesta.

Tapahtumat
Design Bits is Aalto's introductory online course to design for non-designers. Illustration: Paulo Dziobczenski

Design Bits -verkkokurssi muotoilusta ei-muotoilijoille (ulkoinen linkki)

Innostava johdantokurssi luovaan ongelmanratkaisuun ja muotoilun menetelmiin.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.