Design for Value -tutkimusohjelma kehittää tulevaisuuden toimitusketjuja

D4V tutkii digitalisaation vaikutusta toimitusketjuihin tavoitteena verkottunut, autonominen ja korkean tuottavuuden ekosysteemi.
Aalto University School of Engineering

Aalto-yliopisto osallistuu Dimecc D4Value (D4V) –tutkimusohjelmaan, joka tutkii ja kehittää tulevaisuuden toimitusketjuja. Ohjelman tavoitteena on edistää digitalisaation tuomia hyötyjä toimitusketjuissa ja liiketoiminnassa.

”D4V ohjelmalla on vahva kysyntä teollisuudessa”, kertoo tutkijatohtori Pekka Töytäri tuotantotalouden laitokselta. ”Pyrimme luomaan toimitusketjuja, joille on ominaista tietointensiivisyys, korkea automaatioaste, vahvat sidokset toimijoiden välillä, korkea arvonluonti ja osapuolia motivoiva arvon jakaminen eri toimijoiden kesken.”

Ohjelma tutkii kolmea toisiinsa kytkeytyvää teollista toimitusketjua: tehtaat, satamat ja autonomiset laivat.

”Digitaalisuus luo mittavia uusia arvonluonnin mahdollisuuksia, mutta toteutuakseen ne edellyttävät suuria muutoksia vakiintuneissa asenteissa ja toimintatavoissa”, Töytäri toteaa.

D4V ohjelma tutkii autonomisten toimintojen systeemi- ja verkostotason liiketoimintamalleja, turvallisuuden eri osa-alueita, lainsäädäntöä, riskienhallintaa, ja muita verkottuneen arvonluonnin haasteita. Aalto-yliopistosta mukana on kolme korkeakoulua – Perustieteiden korkeakoulun, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja Insinööritieteiden korkeakoulu. Hankkeeseen osallistuu lisäksi joukko johtavia teollisuus-, ICT- ja tutkimusorganisaatioita Tutkimusohjelmaa vetää DIMECC Oy

Ohjelman kesto on kolme vuotta, 2017–2019 ja hankkeen kokonaisbudjetti on 19 MEUR.

Lisätietoja:

Pekka Töytäri, [email protected]
tutkijatohtori, Perustieteiden korkeakoulu

Virpi Roto, [email protected]
tutkijatohtori, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Otto-Ville Sormunen, [email protected]
tutkijatohtori, Insinööritieteiden korkeakoulu

DIMECC Oy yhdistää valmistavan teollisuuden, digitaalisen teollisuuden ja akateemisen tutkimuksen tarjoamalla tuottavan alustan innovaatioiden kehittämiseen.
D4V Dimecc

URL kopioitu

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.