Design Factoryssä syntyvä vanerimalli voi säästää laivayhtiöille miljoonia

ABB:n tilaama mock-up auttaa varmistamaan, että akselitiivistevaihto onnistuu sisäkautta märkätelakassa.

Vesa Saarijärvi ja Kari Kääriäinen tarkastelevat esikuvan mittojen mukaan tehtyä mock-uppia. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Verstaan ilmassa on sahanpurua ja tuoreen puun tuoksua. Ei ihan heti arvaisi, että meneillään on yritysyhteistyö monikansallisen teollisuusjätin kanssa.

– Teemme ABB:lle mock-uppia, eli mallia laivan ruoripotkurilaitteen akselitiivisteen vaihdosta, selittää Design Factoryn laboratorioteknikko Vesa Saarijärvi ja osoittaa koivuvanerista sahattuja osia yhdistävää mallinrakentajamestari Kari Kääriäistä.

– Suunnittelupöydällä on vaikea nähdä, onnistuuko tiivisteiden vaihto sisäkautta. Tekemämme malli on kooltaan ja muodoltaan vastaava kuin se tila, jossa vaihdon suorittavan teknikon pitää työskennellä, joten ABB:n suunnittelijat voivat sen avulla varmistua operaation onnistumisesta, hän selittää.

Hyvä ja joustava kumppani

Mahdollisuus vaihtaa tiivisteet sisäkautta on laivayhtiöille houkutteleva, sillä suuren risteilyaluksen kuivatelakointi voi maksaa miljoonia euroja, eikä siihen sopivia paikkoja löydy joka satamasta. ABB:n Senior Project Manager Veli-Pekka Peljo kertoo, että sisäkauttavaihtomahdollisuus on jo yrityksen nykyisessä Azipod XO-ruoripotkurilaitteessa.

Akselitiivisteen vaihto märkätelakassa on haastava tehtävä. Kuva ABB.

– Halusimme ehdottomasti säilyttää tämän kilpailukykyä lisäävän huolto-ominaisuuden myös uudessa Azipod®-ruoripotkurilaitteessamme. Tiesimme kokemuksesta Aallon Design Factoryn hyväksi ja joustavaksi kumppaniksi, ja päätimme siksi hyödyntää heidän osaamistaan tämänkin mock-upin teossa.

Saarijärven ja Kääriäisen lisäksi työssä on ollut mukana tutkimusapulainen Sauli Larkiala, joka on tehnyt osia ja kokoonpanotyötä mock-uppiin.

– Tämä on vauhdikasta puuhaa: aikaa tehtävänannosta valmistumiseen kuluu noin kuukausi, Saarijärvi kertoo hymyillen.

Lisätietoja:

Vesa Saarijärvi
P. 050 525 0273
[email protected]

Lue myös: Suomen ABB:lta 400 000 euroa Aalto-yliopistolle

 

 

 

Lisää tästä aiheesta

Wood.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Metsä ja innovaatiot toivat Aalto-yliopistoon yli 30 suurlähettilästä

Kestävyys, vastuullisuus ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat tärkeä osa Suomen kuvaa maailmalla.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden kestäviä elämäntapoja esillä Otaniemessä

Yksi Helsinki Design Weekin päätapahtumista, Designs for a Cooler Planet, esittelee Aalto-yliopiston monialaisia tulevaisuuden ratkaisuja, kuten nanoselluloosapolkupyörän, mikrobikuulokkeet ja Ioncell-vaatteita.
Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu