Design Factoryssä syntyvä vanerimalli voi säästää laivayhtiöille miljoonia

ABB:n tilaama mock-up auttaa varmistamaan, että akselitiivistevaihto onnistuu sisäkautta märkätelakassa.

Vesa Saarijärvi ja Kari Kääriäinen tarkastelevat esikuvan mittojen mukaan tehtyä mock-uppia. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Verstaan ilmassa on sahanpurua ja tuoreen puun tuoksua. Ei ihan heti arvaisi, että meneillään on yritysyhteistyö monikansallisen teollisuusjätin kanssa.

– Teemme ABB:lle mock-uppia, eli mallia laivan ruoripotkurilaitteen akselitiivisteen vaihdosta, selittää Design Factoryn laboratorioteknikko Vesa Saarijärvi jaosoittaa koivuvanerista sahattuja osia yhdistävää mallinrakentajamestari Kari Kääriäistä.

– Suunnittelupöydällä on vaikea nähdä, onnistuuko tiivisteiden vaihto sisäkautta. Tekemämme malli on kooltaan ja muodoltaan vastaava kuin se tila, jossa vaihdon suorittavan teknikon pitää työskennellä, joten ABB:n suunnittelijat voivat sen avulla varmistua operaation onnistumisesta, hän selittää.

Hyvä ja joustava kumppani

Mahdollisuus vaihtaa tiivisteet sisäkautta on laivayhtiöille houkutteleva, sillä suuren risteilyaluksen kuivatelakointi voi maksaa miljoonia euroja, eikä siihen sopivia paikkoja löydy joka satamasta. ABB:n Senior Project Manager Veli-Pekka Peljo kertoo, että sisäkauttavaihtomahdollisuus on jo yrityksen nykyisessä Azipod XO-ruoripotkurilaitteessa.

Akselitiivisteen vaihto märkätelakassa on haastava tehtävä. Kuva ABB.

– Halusimme ehdottomasti säilyttää tämän kilpailukykyä lisäävän huolto-ominaisuuden myös uudessa Azipod®-ruoripotkurilaitteessamme. Tiesimme kokemuksesta Aallon Design Factoryn hyväksi ja joustavaksi kumppaniksi, ja päätimme siksi hyödyntää heidän osaamistaan tämänkin mock-upin teossa.

Saarijärven ja Kääriäisen lisäksi työssä on ollut mukana tutkimusapulainen Sauli Larkiala, joka on tehnyt osia ja kokoonpanotyötä mock-uppiin.

– Tämä on vauhdikasta puuhaa: aikaa tehtävänannosta valmistumiseen kuluu noin kuukausi, Saarijärvi kertoo hymyillen.

Lisätietoja:

Vesa Saarijärvi
P. 050 525 0273

Lue myös: Suomen ABB:lta 400 000 euroa Aalto-yliopistolle

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.