Uutiset

Audio Dubbado: Retuperän WBK edustaa palomiesmäistä arvokkuutta ja hyviä käytöstapoja

Walk in my shoes -sarjan haastattelussa Retuperän WBK:n taiteellinen harhaanjohtaja Audio Dubbado kertoo, kuinka hän on mennyt kylmiltään ilman treenejä ja nuotteja Smökkiin Retuperän keikalle, eikä sitten uskaltanut enää lähteä poiskaan.
Retuperän WBK:n Audio Dubbado, kuva: Atte Mäkinen.
Kuva: Atte Mäkinen.

Miksi Retuperä on sinulle tärkeä?

Ennen Otaniemeen päätymistä näin aina wappuisin Retuperää Ullanlinnan mäellä, ja kävin katsomassa paljon palokunnan konsertteja. Retuperä on aina ollut lähellä sydäntä ja tosi hauska asia. Retuperä luo juhlan tunnelmaa.

Monet orkesterit käyttävät tosi paljon aikaa intonaatioon ja vireessä soittamiseen. Se on kaikki pois musiikin tekemiseltä. Retuperällä ei ole tätä estettä, ja siksi Retuperä pystyy tekemään musiikkia paljon enemmän kuin monet muut huonommat orkesterit.

Mikä oli polkusi Retuperään ja Aaltoon?

Minulla tulee kohta seitsemän vuotta täyteen palokunnassa, ja kolme vuotta Aallossa informaatioverkostojen opiskelijana. Yksi kaveri soitti silloin seitsemän vuotta sitten palokunnassa, ja olimme yhteisen kaverin syntymäpäivillä. Hän oli lähdössä yömyöhään Retuperän keikalle, ja kysyin voinko tulla mukaan. Ei minulla ollut soitinta tai mitään muutakaan mukana.

Menimme Smökkiin keikalle, laitoin kaavun päälle ja kypärän päähän, otin torven seinältä ja soitin ilman nuotteja. Ei se ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun uusi soittaja tulee Retuperään ilman treenejä tai nuotteja.

En minä sitten enää uskaltanut lähteä Retuperästä poiskaan. Ja kun olin soittanut muutaman vuoden palokunnassa, mietin, että ehkä olisi hyvä olla joku tekosyy viettää Otaniemessä niin paljon aikaa. Päätin, että on aika hakea Aaltoon.

Ennen Aaltoon siirymistä, opiskelin ammatikseni käyrätorven soittoa. Kun olin suorittamassa asepalvelusta varusmiessoittokunnassa, siellä aukesi mahdollisuus kapellimestarialiupseerikurssille. Se meni aika hyvin, ja pari vuotta sen jälkeen Retuperän silloinen taiteellinen harhaanjohtaja oli jäämässä eläkkeelle. Se kiinnosti minua, ja minut valittiin pienen väännön jälkeen.

Minkälaista on kävellä Audio Dubbadon kengissä?

Minut voi erityisesti nähdä kävelemässä backstagelta konserttilavalle, ja se on kohta, jossa askeleeni on kevyt. Kaikki on siinä kohtaa valmista musiikin retusoinneista orkesterin harjoituttamiseen ja lipunmyyntiin saakka. Voi vaan kävellä ja nauttia, eikä tarvitse enää stressata. Se on todella palkitsevaa. Konsertissa voidaan keskittyä uudemman ranskalaisen torwimusiikin tekemiseen.

Mutta siihen kävelyyn liittyy myös ne monet matkat Servin mökkiin pitämään Retuperän harjoituksia. Raskain kohta on ehkä muutama kuukausi ennen konserttia, kun kaikki on vielä kesken, eikä välttämättä ole saatu vielä edes lipunmyyntiä avatuksi. Siellä nähdään kaikki se vaiva ja tuska, että saadaan orkesteri soittamaan niin hyvin kuin mahdollista. Silloin voi ilme kiristyä.

Minut voi erityisesti nähdä kävelemässä backstagelta konserttilavalle, ja se on kohta, jossa askeleeni on kevyt.

Audio Dubbado

Milloin sinulla tuntuu kivi kengässä ja miten otat sen pois?

Soitamme aina välillä vanhoissa saappaissa. Tosi vanhoista saappaista on jo pohjalliset irronneet, ja naulat saattavat törröttää pohjassa. Se on ehkä jopa vähän pahempaa kuin pelkkä kivi kengässä.

Asia ratkeaa laittamalla saappaaseen uuden pohjallisen tai villasukan.

Minkälainen on se konkreettinen tarina Audio Dubbadosta, jota kerrot kaikista mieluiten?

Kolme vuotta sitten Joensuun kaupungin orkesterin silloinen kapellimestari Eero Lehtimäki kutsui Retuperän Joensuuhun tekemään yhteisen wappukonsertin. Ajatuksena oli, että ensin Joensuu soittaa, sitten Retuperä, ja lopuksi olisi pari yhteisnumeroa. Se kuulosti hyvältä, ja sovimme samalla, että Retuperän valtakunnansovittaja Simeon Suihkutsalo sovittaa pari yhteisbiisiä.

Kun Suihkutsalo oli tehnyt sovitukset, lähetin ne Eero Lehtimäelle. Ajattelin, että hän johtaa maestrona sinfoniaorkesteria. Eero Lehtimäki vastasi, että hyvältä näyttää, onnea keikalle. Kävi ilmi, että hän oli itse aikeissa johtaa samaan aikaan Lahden orkesteria, joten Joensuu olisi sitten minulla johdettavana. Se oli aika jännittävä tilanne. Ei minulla ollut aikaisempaa kokemusta sinfoniaorkesterin johtamisesta. Mutta ei siinä mitään. Sinne mentiin ja se meni ihan hyvin. Ainakin minä viihdyin hyvin siellä orkesterin edessä, ja kyllä Joensuukin vaikutti nauttivan siitä, vaikka se oli ilmeisesti aika erilaista mihin he olivat tottuneet.

On orkestereita, jotka soittavat oikein ja orkestereita, jotka soittavat väärin. Ja sitten on vain Retuperän WBK, joka soittaa oikein väärin. Ehkä vierailumme vähän kannustaa myös Joensuuta soittamaan oikein väärin.

Mitä aaltolaiset voisivat oppia Retuperältä?

Retuperän tarkoitus on aiheuttaa pahennusta vakavasti ajattelevien piireissä. Teemme parodiaa klassisesta musiikista. Vaatii tietynlaista välinpitämättömyyttä palomieheltä tai soittajalta, että kehtaa tehdä uudempaa ranskalaista torvimusiikkia.

Meidän musiikistamme voisi myös oppia paljon. On erittäin sivistävää käydä konserteissamme. Toisaalta, kun meidät näkee tuolla liikenteessä, voi havainnoida palomiesmäistä arvokkuutta ja hyviä käytöstapoja.

Olemme tiivis yhteisö ja näemme noin kolme kertaa viikossa aina samalla porukalla. Sanoisin, että kannattaa pitää hauskaa keskenään, teki porukalla mitä hyvänsä, soitti tai vaikka pelasi lautapelejä. Mahdollisuuksia on monia, ja pitää tehdä erilaisia asioita, ettei ala käymään toisten naamat hermoille. Vaikka näinhän ei palokunnassa tietenkään käy.

Vaatii tietynlaista välinpitämättömyyttä palomieheltä tai soittajalta, että kehtaa tehdä uudempaa ranskalaista torvimusiikkia.

Audio Dubbado

Kerro jotain Retuperän wapusta?

Palomiehelle wapun aika tarkoittaa vapautumista arjen kahleista. Se tarkoittaa myös aika montaa keikkaa. Heti wappuaaton aamusta käymme herättämässä rehtorin auringon sarastaessa. Ajamme paloauton sinne, missä hän ikinä sitten asuukaan, ja toivomme, että paloauto pääsee perille saakka. Siellä soitamme pienen keikan, ja rehtori perheineen on vuodesta toiseen todella yllättynyt saapumisestamme. Jostain kumman syystä siellä saattaa olla myös pientä tarjoilua palomiehille.

Tämä on hauska perinne, se on ollut olemassa yhtä kauan kuin wappukin. Keikan jälkeen kiitämme, ja suuntaamme seuraavalle wappukeikalle.

Miten Retuperään voi päästä?

Retuperässä on suurin piirtein 25 aktiivisoittajaa, se on aika vaihtuva kokoonpano. Uudet koejäsenet ovat yleensä fukseja, ja kriteerejä orkesteriin pääsemiseksi on vain kolme: pitää omistaa soitin, olla hyvä tyyppi ja tehdä onnistunut koesoitto Letkumestarin puhelinnumeroon. Tai ehkä se soitin vähän vaikuttaa valintaan. Olemme kuitenkin vaskiorkesteri, jossa on mukana lyömäsoittimet.

Mitä tulee siihen, kuka on hyvä tyyppi, niin letkumestari määrittelee sen. En halua astua hänen kengilleen.

Miltä Retuperän maailmanvalloitus näyttää?

Viime vuonna olimme maailmankiertueella Italiassa, Norjassa ja Jyväskylässä. Italiassa oli erään tosifanin häät, ja matka oli samalla palomiesten virkistysreissu. Se oli melko ikimuistoinen. 

Norjassa oli pohjoismaisten akateemisten puhallinorkesterien Natom-tapahtuma, jossa olimme paikallisen Strindens-orkesterin vieraana.  Soitimme siellä myös konsertin. Jyväskylässä taas oli suomalaisten akateemisten puhallinorkesterien tapahtuma Puhallus, jonne jouduimme menemään samalla bussilla Humpsvakareiden kanssa.

Haastattelu ja teksti: Tiina Aulanko-Jokirinne

Akseli Äikäs tuli Aaltoon harvinaista polkua pitkin – Retuperän lisäksi piti keksiä joku muukin syy viettää aikaa Otaniemessä

Akseli Äikäs opiskelee Aallossa informaatioverkostoja ja harhaanjohtaa Retuperän WBK:ssa.

Lue Akseli Äikkään aka Audio Dubbadon opiskelijatarina:
Akseli Äikäs. Kuva Oona Hilli/ Aalto-yliopisto

Lue lisää Kulje kengissäni -tarinoita:

Tapio Lokki and the orange jacket, photo: Olli Suutela.

Tapio Lokki: Aina voi keksiä toisen keinon

"Jos katson omaa uraani, ylioppilaskunnan hallituksessa ja Retuperän WBK:ssa letku- ja kapellimestarina opitut taidot ovat niitä taitoja, joita tarvitsen laitosjohtajana: miten tullaan ihmisten kanssa toimeen, miten ryhmää vedetään ja miten saadaan porukka innostumaan. Se tapahtuu oman esimerkin kautta."

Uutiset
Leila Arstila, photo by Linda Lehtovirta

Leila Arstila: Vastavalmistuneena minulla on koko maailma edessä

"Voisimme oppia kuuntelemaan itseämme ja olemaan armollisempia itsellemme. Loppuun palamisen jälkeen on tosi vaikea kavuta takaisin ylös. Olisi helpompaa pysähtyä jo ennen pudotusta."

Uutiset
Emil Stråka, photo by Linda Lehtovirta.

Emil Stråka: On mielenkiintoista nähdä, miten fyysikot ja kemistit täydentävät toistensa osaamista

"On mielenkiintoista nähdä, miten fyysikot ja kemistit voivat tarkastella samaa järjestelmää ja silti päätyä hyvin erilaisiin johtopäätöksiin, kysymyksiin ja tuloksiin. Huippuyksikön kautta on mahdollista tutustua eri alojen asiantuntemukseen."

Uutiset

Kulje kengissäni

Aaltolaiset kertovat juttusarjassa, millaista on kävellä heidän kengissään. Jotta voimme ymmärtää toisen aaltolaisen ajatuksia, näkökulmaa tai hänen kohtaamiaan haasteita, meidän on hyvä kulkea pieni matka hänen kengissään.

Lue lisää
Walk in my shoes, illustration by Anna Muchenikova.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.