Artikkelikokoelma Digitaalinen Suomi 2017 on kunnianosoitus kirjastolaitokselle

Teos auttaa ymmärtämään, kuinka tärkeästä kehityspolusta digitalisaatiossa on kyse.

Digitaalinen Suomi 2017 -julkaisu kuvaa Suomen digitalisoitumista viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta sekä digitaalisen murroksen vaikutusta maamme tulevaisuuteen lähivuosikymmeneninä. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaan sisältyvästä verkkojulkaisusta on otettu 320 kappaleen painos lahjoitettavaksi kaikille Suomen kunnallisille kirjastoille.

Lahjoitus on kunnianosoitus kirjastolaitoksen työlle suomalaisen sivistysvaltion rakentajana.
"Suomen ainutlaatuinen kirjastolaitos oli keskeisessä roolissa, kun Suomi suhteellisen myöhään, mutta poikkeuksellisen lyhyessä ajassa, nousi 1900-luvulla maailman kehittyneimpien valtioiden joukkoon", kertoo kirjan julkaisutoimikunnan puheenjohtaja, Kauppakorkeakoulun emerituskansleri Matti Lehti.

Kirjastoilla tulee olemaan merkittävä rooli sivistyksen rakentamisessa myös digitalisaation aikakaudella, sanoo Helsingin kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtaja Katri Vänttinen. Helsinki toimii koko maan kirjastojen kehittämiskirjastona, joten digimaailman lukutaitojen edistäminen on olennainen osa työtä. Digitaalinen Suomi 2017 -teos auttaa ymmärtämään, kuinka tärkeästä kehityspolusta digitalisaatiossa on kyse.

Lahjoituksen on tehnyt mahdolliseksi Aalto-yliopiston, Fortum Oyj:n, OP Ryhmän, Sitran ja Suomen itsenäisyyden juhlavuoden toimikunnan hankkeelle osoittama tuki. Lahjan luovutus tapahtuu Helsingissä, Richardinkadun kirjaston lukusalissa (3.krs) torstaina 17.8.2017 klo 14.30.

Digitaalinen Suomi 2017 on kaksiosainen artikkelikokoelma, jonka ensimmäinen osa käsittelee Suomen digitalisointia vuosina 1995-2015 ja toinen Suomen digitaalista tulevaisuutta. Julkaisu liittyy Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaan.

Lisätietoja:
Professori Matti Rossi

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.