Arkkitehtiopiskelijat ideoivat kaupunkitilaa Tapiolaan rakennettavalle aukiolle

Reetta Aarnion, Laura Kakkolan ja Anni Nokkosen Mielikki-paviljonki voitti ideakilpailun, jossa etsittiin kehitysajatuksia Tuulikinsillan aukiolle.
Mielikki

LähiTapiolan Kiinteistövarainhoito ja Aalto-yliopisto järjestivät kilpailun yhteistyössä Aallon arkkitehtuurin laitoksen kanssa. Kilpailu herätti paljon kiinnostusta ja kilpailutöitä palautettiin kokonaisuudessaan 18 kpl.

Tehtävänä kilpailussa oli löytää Tuulikinsillan aukiolle soveltuva suunnitteluratkaisu, joka aktivoisi ihmisiä käyttämään aukiota ja sen palveluita eri vuorokauden-ja vuodenaikoina. Toisin sanoen tavoitteena oli luoda viihtyisä, kutsuva kaupunkitila, joka tukisi sekä kauppakeskuksen että liiketilojen asiakasvirran kehitystä. Suunnitelmassa tuli huomioida myös Tapiolan arkkitehtuurin historialliset perinteet ja kunnioittaa puutarhakaupungin imagoa, mutta noudattaa myös kestävän kehityksen periaatteita.

Arvostelussa kiinnitettiin huomiota suunnitelman tasapainoisuuteen, mittasuhteisiin ja toiminnallisuuteen.

Professori ja pääsuunnittelija Antti-Matti Siikala tuomaristosta kuvailee voittajatyötä Mielikkiä:

- Mielikin keskeinen elementti on yksi yhtenäinen puu- ja betonirakenteinen paviljonki, joka jakaa aukion toiminnallisiin osiin. Se kuitenkin myös mahdollistaa läpikulun. Viherkummut elävöittävät aukiotilaa ja yhdistävät sen visuaalisesti laajempaan viherkenttään. Esityksessä on mietitty hyvin eri tapahtumia ja vuodenaikoja.

Yhteistyössä järjestetystä kilpailusta hyötyvät molemmat osapuolet. LähiTapiola oli kiinnostunut kuulemaan nuorten suunnittelijoiden ajatuksia modernista kaupunkitilasta ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitos puolestaan näki, että suunnittelukilpailu tarjoaisi uusille tekijöille hyvän mahdollisuuden nousta esiin ja saada kannustusta urallaan.

AINOAn kauppakeskusjohtajan Kirsi Borgin mukaan korkeatasoisten kilpailutöiden ideoita tullaan myös hyödyntämään ja lopullinen toteutussuunnitelma työstetään yhdessä Espoon kaupungin kanssa. Tuulikinsillan aukion rakennustyöt toteutetaan kauppakeskus AINOAn toisen vaiheen rakentamisen yhteydessä ja aukio valmistuu samaan aikaan AINOAn kanssa keväällä 2017.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.