Arkkitehtiopiskelijat ideoivat kaupunkitilaa Tapiolaan rakennettavalle aukiolle

Reetta Aarnion, Laura Kakkolan ja Anni Nokkosen Mielikki-paviljonki voitti ideakilpailun, jossa etsittiin kehitysajatuksia Tuulikinsillan aukiolle.
Mielikki

LähiTapiolan Kiinteistövarainhoito ja Aalto-yliopisto järjestivät kilpailun yhteistyössä Aallon arkkitehtuurin laitoksen kanssa. Kilpailu herätti paljon kiinnostusta ja kilpailutöitä palautettiin kokonaisuudessaan 18 kpl.

Tehtävänä kilpailussa oli löytää Tuulikinsillan aukiolle soveltuva suunnitteluratkaisu, joka aktivoisi ihmisiä käyttämään aukiota ja sen palveluita eri vuorokauden-ja vuodenaikoina. Toisin sanoen tavoitteena oli luoda viihtyisä, kutsuva kaupunkitila, joka tukisi sekä kauppakeskuksen että liiketilojen asiakasvirran kehitystä. Suunnitelmassa tuli huomioida myös Tapiolan arkkitehtuurin historialliset perinteet ja kunnioittaa puutarhakaupungin imagoa, mutta noudattaa myös kestävän kehityksen periaatteita.

Arvostelussa kiinnitettiin huomiota suunnitelman tasapainoisuuteen, mittasuhteisiin ja toiminnallisuuteen.

Professori ja pääsuunnittelija Antti-Matti Siikala tuomaristosta kuvailee voittajatyötä Mielikkiä:

- Mielikin keskeinen elementti on yksi yhtenäinen puu- ja betonirakenteinen paviljonki, joka jakaa aukion toiminnallisiin osiin. Se kuitenkin myös mahdollistaa läpikulun. Viherkummut elävöittävät aukiotilaa ja yhdistävät sen visuaalisesti laajempaan viherkenttään. Esityksessä on mietitty hyvin eri tapahtumia ja vuodenaikoja.

Yhteistyössä järjestetystä kilpailusta hyötyvät molemmat osapuolet. LähiTapiola oli kiinnostunut kuulemaan nuorten suunnittelijoiden ajatuksia modernista kaupunkitilasta ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitos puolestaan näki, että suunnittelukilpailu tarjoaisi uusille tekijöille hyvän mahdollisuuden nousta esiin ja saada kannustusta urallaan.

AINOAn kauppakeskusjohtajan Kirsi Borgin mukaan korkeatasoisten kilpailutöiden ideoita tullaan myös hyödyntämään ja lopullinen toteutussuunnitelma työstetään yhdessä Espoon kaupungin kanssa. Tuulikinsillan aukion rakennustyöt toteutetaan kauppakeskus AINOAn toisen vaiheen rakentamisen yhteydessä ja aukio valmistuu samaan aikaan AINOAn kanssa keväällä 2017.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.