Aivotutkimusta kaikille

Aivoaakkoset-teos kokoaa Aalto-yliopiston monialaista aivotutkimusta ja tarjoaa tutkittua tietoa ihmisaivoista ja niiden toiminnasta.
Aivoaakkoset kansi

Aivotutkimus on aina ajankohtaista: haluamme ymmärtää miten aivomme toimivat ymmärtääksemme itseämme paremmin sekä selvittää aivosairauksien taustoja voidaksemme paremmin.

Aalto-yliopiston neurotutkijoiden tuore suomenkielinen tietokirja Aivoaakkoset (toim. Synnöve Carlson ja Riitta Hari, Aalto ARTS Books 2021)tarjoaa monialaisen kokonaiskuvan aivoista ja niiden toiminnasta sekä Aalto-yliopistossa kehitetyistä uusimmista aivotutkimusmenetelmistä.

Aivot ovat hierarkkisesti järjestäytynyt hermoverkosto, joka on evoluutiossa kehittynyt ennustamaan tulevaisuutta, ei niinkään prosessoimaan ulkomaailman ärsykkeitä mahdollisimman tarkasti.

Eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamissa luvuissa perehdytään muun muassa hermosolujen viestintään hierarkkisesti järjestäytyneissä aivoverkostoissa, aivojen muovautuvuuteen muistin ja oppimisen perustana, aistimisen ja liikkumisen hermostolliseen perustaan, verkkokalvon toimintaan, kielellisiin toimintoihin ja tunteiden säätelyyn.

Kirjassa pohditaan myös tietoisuuden ja aivojen suhdetta ja avataan näkökulmia poikkeavaan aivotoimintaan. Lisäksi lukijaa houkutellaan pohtimaan luovuuden, taiteen ja neurotieteen yhteyksiä.

Oppimateriaali ja tietolähde

Teos pyrkii osaltaan tukemaan ja kannustamaan monialaista tutkimusyhteistyötä ja luomaan siihen tarvittavaa yhteistä kieltä. Se kannustaa myös lukijaa kriittiseen pohdintaan ja kyseenalaistaa aivojen ja mielen toimintaa koskevan tietämyksemme tason.

Aivoaakkoset-teos perustuu Aalto-yliopistossa jo vuodesta 2013 toteutettuun samannimiseen luentosarjaan, joka syntyi aikanaan Aalto-yliopiston monitieteisen aivoAALTO-tutkimusprojektin innoittamana.

Kirjassa ja luentosarjassa neurotieteen aktiiviset tutkijat valottavat asiantuntevasti ja selkeästi omaa tutkimusalaansa ilman, että lukijalta tai luentosarjan seuraajalta vaaditaan erityisiä taustatietoja. Kurssin osallistujina onkin ollut opiskelijoita kaikista Aallon kouluista sekä henkilökuntaa.

Aivoaakkoset on runsaasti kuvitettu ja sopii tietolähteeksi ja ajatusten herättäjäksi kaikille aivoista ja ihmismielestä kiinnostuneille. Kirja toimii myös Aivoaakkoset-kurssin opetusmateriaalina.

Osta kirja verkkokaupasta. Koodilla: aivot20 saat 20 % alennuksen loppusummasta.

Avatun kirjan sivuja.

Aalto ARTS Books

Aalto ARTS Books toimi taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin alojen kustantajana.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.