Uutiset

Aikamatka Suomenlinnan kuolemanselleihin

Yle Svenska Radioteaternin, Aalto-yliopiston ja Paikkatietokeskuksen luoma 3D-virtuaaliympäristö vie katsojan vuoteen 1918.
Näkemällä ja kokemalla virtuaalikuunnelman voi saada käsitystä vankilaosaston karuista olosuhteista vuonna 1918. Kuvat: Matti Kurkela, Hannu Handolin ja Tuomas Turppa.

Suomenlinnan sodanaikaiset kuolemaantuomittujen vankisellit on avattu tänä kesänä yleisön nähtäville vuosikymmenten jälkeen. Sadan vuoden takaisen synkän tunnelman voi kokea myös Ylen, Aalto-yliopiston ja Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen luomassa 3D-virtuaalikuunnelmassa.

Ylen verkkosivuilla julkaistussa virtuaaliympäristössä käyttäjä voi liikkua vankiselleissä ja kuulla Ylen Svenska Radioteaternin tuottamia katkelmia, jotka perustuvat todellisiin vankien ja vartijoiden tarinoihin.

Vankilaosasto mallinnettiin laserkeilaimilla ja Matterport 3D-kameralla. Virtuaalimaailman alustana käytettiin Unity-pelimoottoria. Toteutuksesta vastasivat Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutti MeMo, Laserkeilauksen huippuyksikkö ja Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus.

”Tarkkoja rakennetun ympäristön malleja voidaan hyödyntää yhä enemmän tapahtumatuotannossa ja kulttuurikohteiden visualisoinnissa. Virtuaalisuus mahdollistaa kokemisen ajasta ja paikasta riippumatta. Virtuaalikuunnelma jatkaa ennakkoluulotonta ja tuloksekasta yhteistyötämme Ylen kanssa uudenlaisen digitaalisen median hyödyntämisessä”, kertovat professori Hannu Hyyppä ja projektipäällikkö Marika Ahlavuo MeMosta.

Aiempia yhteistyöprojekteja Ylen kanssa ovat Lapinlahden sairaalasta tehty 3D-virtuaalikuunnelma, sekä Lahden MM-hiihtolatujen ja Puhoksen ostokeskuksen 3D-mallinnukset.

Selliosasto mallinnettuna ylhäältä päin.

Yle Svenska Radioteaternin kaksikielistä kuunnelmaa Röster ur dödens väntrum – Ääniä kuoleman porstuasta esitetään kesän ajan myös ääni- ja valoinstallaationa paikan päällä Suomenlinnassa.

Vieraile virtuaaliympäristössä osoitteessa:
svenska.yle.fi/artikel/2018/06/24/nu-kan-du-sjalv-uppleva-sveaborgs-dodsceller-i-en-virtuell-ljudinstallation

Virtuaalikuunnelma on osa Uudenmaan liiton rahoittamaa Euroopan aluekehitysrahaston 3D-kulttuurihubi-hanketta.

Lisätietoja:

Tiedetuottaja Marika Ahlavuo
[email protected]         

3D-studiomanageri Matti Kurkela
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.
Julia Lohmann's Department of Seaweed at WEF. Photo: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Julia Lohmann: "Tiedämme liikaa ja teemme liian vähän"

Lohmannin näyttävä merileväpaviljonki on esillä Maailman talousfoorumissa Davosissa ja se kannustaa tekemään vaikeita päätöksiä ja käynnistämään ’tekemishautomoita’.
Students in the Aalto University Learning Centre / photo by Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkain 2020-2022 -hanke avaa kotimaisia lehtiaineistoja tutkimuskäyttöön

Kansalliskirjaston digitoimat kotimaiset sanoma- ja aikakauslehtiaineistot vuosilta 1930-2018 ovat nyt tutkijoiden käytettävissä.