ABB ja Konecranes vauhdittavat Aalto-yliopiston teollisen internetin kampusta

Otaniemessä toimiva kampus saa yrityksiltä tutkimus- ja opetuskäyttöön tuotteita ja ohjelmistoja.

ABB toimittaa Aalto-yliopistolle magneettilaakereiden testipenkin moottorit, taajuusmuuttajat sekä kunnonvalvontajärjestelmän. Kuva Santtu Teerihalme / Aalto-yliopisto.

Aalto-yliopiston teollisen internetin kampus mahdollistaa monitieteellisen tutkimuksen, koulutuksen ja innovoinnin yhdessä teollisuuspartnereiden kanssa. Nyt kaksi suurta teollisuusyritystä, ABB ja Konecranes, vauhdittavat kampuksen toimintaa toimittamalla Otaniemeen avoimen rajanpinnan laitteita ja järjestelmiä, jotka ovat sekä Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden että muiden yritysten käytössä.

ABB toimittaa hankkeeseen magneettilaakereiden testipenkin moottorit ja niiden pyörimisnopeutta säätävät taajuusmuuttajat sekä kunnonvalvontajärjestelmän. Älykkäiden tuotteiden tuottama mittaustieto kerätään yhteen ABB:n tiedonhallintaohjelmistoja hyödyntäen. Tämä tieto on oleellinen toiminnan ja uusien innovaatioiden kehittämiseksi.

– Ihmisten, palveluiden ja esineiden internet on teollisuuden suuri mahdollisuus. Yritysten ja yliopiston yhteistyö kokoaa parhaat voimat kehitystyön ja innovoinnin tueksi. Olemme iloisia siitä, että saamme olla mukana tässä uraauurtavassa hankkeessa ja aktiivisesti mahdollistamassa teollisen tuotannon uutta aikaa, jossa ihmiset, palvelut ja esineet kommunikoivat reaaliajassa, teknologiajohtaja Panu Virolainen ABB:ltä sanoo.

Innovointihenkeä

Konecranes toimittaa kampukselle älykkääseen CXT NEO -nosturiin perustuvan nosturin syksyllä 2016. Se varustetaan TRUCONNECT® -etävalvonnalla, joka mahdollistaa teollisen internetin ekosysteemin laajan integraation sekä täysimittaisen tutkimus- ja innovaatiotyön.

Esimerkkikuva Konecranesin teollisen internetin kampukselle toimittamasta nosturista. Kuva: Konecranes.

– Yhteistyön ansiosta Konecranes voi olla aktiivinen osa teollisen internetin tulevaisuutta kehittävää yhteisöä. Nosturitietojen käyttöliittymän avaaminen tutkijoille ja muille kehittäjille edistää innovaatioita, joista on pitkällä aikavälillä hyötyä kaikille ekosysteemissä toimiville, sanoo Mikko Uhari, strategia- ja teknologiajohtaja Konecranesilta.

ABB:n laitteista tutkitaan muun muassa niiden etäohjattavuutta 5G-verkon yli ja magneettilaakerien turvajärjestelmien toimintaa. Konecranesin älynosturin osalta tutkimusaiheet liittyvät laitteen anturi- ja huoltotietojen hyödyntämiseen tuotesuunnittelussa ja uusien laitteiden testaamisessa sekä toimimiseen yhdessä muiden valmistajien laitteiden kanssa.

– Avoimet järjestelmät edesauttavat yritysten välistä innovointihenkeä. Yhteistyö ABB:n ja Konecranesin kanssa antaa upeasti vauhtia teollisen internetin kampuksen toimintaan, kiittää professori Martti Mäntylä Aalto-yliopistosta.

Lisätietoja:

Professori Martti Mäntylä
puh. 050 351 2160

Aallon teollisen internetin kampus

Lue myös: Teollisen internetin kampuksen rakentaminen käynnistyy Aalto-yliopistossa

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.