Aalto-yliopiston kesätyöpäivään osallistui ennätysmäärä työnantajia

Useilla työnantajilla hakuaika kesätöihin umpeutuu jo helmikuussa.
Aalto-yliopiston opiskelijat ovat haluttua työvoimaa.

Aalto-yliopiston Kandidaattikeskuksen aula Otakaari 1:ssä täyttyi ääriään myöten, kun yli 50 työnantajaa oli saapunut paikalle tarjoamaan kesätöitä, harjoittelupaikkoja sekä lopputyöaiheita Aallon opiskelijoille.

Kesätyönhaku on juuri nyt kuumimmillaan ja useilla yrityksistä hakuaika umpeutuu jo ennen helmikuun puoliväliä. 18.1. järjestetty tapahtuma oli tänä vuonna laajempi kuin koskaan aiemmin, sillä esimerkiksi viime vuoteen verrattuna paikalla oli nyt kaksi kertaa enemmän työnantajia.

”On upeaa nähdä, että Aallon opiskelijat kiinnostavat työnantajia yhä enenevässä määrin ja ovat haluttua työvoimaa. Tapahtuman laajuus toivottavasti kertoo myös siitä, että myös työpaikkoja on tarjolla tuplamäärä edellisvuoteen verrattuna”, sanoo Annemari Rautio Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista.

OP ja Elisa ovat yrityksiä, jotka palkkaavat joka vuosi paljon kesätyöntekijöitä.

”Meillä on maanlaajuisesti noin 500 avoinna olevaa kesätyöpaikkaa useilta eri liiketoiminta-alueilta, joista noin 150 täällä pääkaupunkiseudulla”, kertoi Jani Mikanmaa OP:n ständillä.

”Voisi sanoa, että meillä on myynnin ja asiakaspalvelun sivuainekokonaisuus tarjolla kesäksi noin 250 opiskelijalle”, kuvaili puolestaan Juho Toivola Elisan HR:stä.

HR Partneri Pia Varila IFiltä kertoi, että tänä kesänä IF palkkaa maanlaajuisesti noin 200 kesätyöntekijää.

"Opintojen alkuvaiheessa oleville on tarjolla perinteisempää asiakaspalvelutyötä, mutta opinnoissaan jo edenneille asiantuntijatehtäviä mm. viestinnässä, markkinoinnissa ja lakipuolella. Lisäksi tarjoamme lopputyöaiheita. Esimerkiksi digitalisaation vaikutus vakuutusyhtiöiden toimintamalleihin voisi olla yksi hyvä aihe tutkittavaksi", hän totesi.

Myös tekniikan toimialat monipuolisesti esillä tapahtumassa

”On hienoa huomata, että tänä vuonna etenkin rakennus- ja ICT-sektori ovat lähteneet aktiivisesti mukaan tapahtumaamme. Lisäksi on kiva havaita, että opiskelijat ovat luopuneet liiallisesta toimialasidonnaisesta ajattelusta. Tämä näkyy erityisesti IT-osaajien keskuudessa, jotka ovat nyt hyvinkin laaja-alaisesti kiinnostuneita useista eri toimialoista ja myös perinteisemmästä teollisuudesta, toteaa Riitta Kontio Perustieteiden korkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista.

Vaisala tarjoaa 20 harjoittelupaikkaa opiskelijoille Giant Leap -harjoitteluohjelmassa, joka toteutetaan kesällä 3 kk:n harjoittelujaksona.

”Motivaatio, innostuneisuus, uteliaisuus ja opintojen mukanaan tuoman osaamisen soveltaminen käytäntöön”, luetteli hyvän hakijan ominaisuuksia itsekin Giant Leap -harjoittelun myötä taloon jäänyt HR Manager Tiina Baniba-Atoko Vaisalan ständillä.

”Kiinnostus ja kokemus ohjelmoinnista, niin sillä pääsee jo pitkälle”, kannusti opiskelijoita puolestaan HR Business Partner Anne Saukkoriipi Airbus Defence & Spacen ständillä.

Opiskelijoille voi ilmoittaa (kesä)työ- ja harjoittelupaikoista maksutta Aalto CareerWebissä.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: