Aalto-yliopiston ja HUSin yhteistyö tuo lisää innovaatioita ja uudenlaista osaamista

Tuore sopimus laajentaa Aalto-yliopiston ja HUSin pitkäaikaista yhteistyötä.
Aalto ja HUS tekevät yhteistyötä muun muassa BioMagissa.

Yliopistosairaalan ja Aallon toimiminen yhdessä on ollut hedelmällistä. Esimerkkejä viime vuosien onnistumisista ovat yrittäjyys- ja tuotekehityskiihdyttämöt Biodesign Finland ja Spark sekä Helsingin yliopiston, Aallon ja HUSin yhteinen biomagneettisten menetelmien tutkimuslaboratorio BioMag. Yhteistyötä on tehty myös terveyskylä.fi-palvelun kehittämisessä ja monissa opinnäytetöissä vuosittain. HUSin ja Aallon edeltäjäorganisaatiot ovat tehneet yhteistyötä käytännössä yhtäjaksoisesti 1970-luvulta alkaen. Nykyinen yhteistyö on osa Health Capital Helsinki -allianssia, jossa on mukana useita pääkaupunkiseudun organisaatioita.

Maanantaina 2. syyskuuta Helsingin yliopistollisen sairaalan toimitusjohtaja Juha Tuominen ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, joka tuo mutkattomuutta kaikkeen yhteistyöhön opinnäytetöistä innovaatiohankkeisiin ja koulutuksiin. Allekirjoitustilaisuudessa todettiin, että terveys ja hyvinvointi on Aalto-yliopistolle tärkeä alue, ja että HUSissa tehdään mielellään yhteistyötä tekniikan osaajien kanssa, sillä sen alan kehittämistarpeita on terveydenhuollossa aina paljon.

Yhteistyötä koordinoivat johtajat Markus Mäkelä ja Anne Pitkäranta kertoivat osapuolten odotuksista ja tavoitteista syventyvälle yhteistyölle.

”Pohjoismaiden merkittävin innovaatiokaupunginosa Otaniemi ja Suomen merkittävin erikoissairaanhoidon osaamiskeskittymä hyötyvät varmasti toisistaan, ja voivat edesauttaa Suomea ja koko maailmaa. Se voi kuulostaa kliseiseltä, mutta katsotaanpa vaikka jo laajassa käytössä olevia innovaatioita, kuten neurologian kuvantamis- ja hoitoteknologioita tai edistyksellisiä implanttibiomateriaaleja”, sanoo Aalto-yliopiston Executive in Residence Markus Mäkelä.

Aallossa sopimuksen odotetaan luovan uusia synergisiä henkilösuhteita ja yhteistyötä tutkimuksen ja innovaatioiden eteen. HUSlaisille yhteistyö lisää mahdollisuuksia innovoida, kehittää työprosesseja ja osallistua Aallon tarjoamiin koulutuksiin.

”Kun yhdistämme vahvaa osaamista lääke-, hoito- ja muista terveysalan tieteistä tekniikan, talouden ja designin tutkimukseen ja innovaatioprosessien johtamiseen, ovat tavoitteenamme vaikuttavammat tutkimustulokset ja entistä tehokkaammin syntyvät kaupalliset keksinnöt, eli loppujen lopuksi parempi hoito potilaalle”, lisää HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta.

Aalto/HUS yhteistyösopimuksen allekirjoitus

HUSin toimitusjohtaja Juha Tuominen ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittivat uuden yhteistyösopimuksen 2.9.2019 Dipolissa Espoossa. HUSin hallintojohtaja Lauri Tanner ja tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta sekä Aallon Executive in Residence Markus Mäkelä seurasivat tilaisuutta.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.