Aalto-yliopisto Uusi eurooppalainen Bauhaus -aloitteen kumppaniksi

EU:n aloitteessa suunnitellaan tulevaisuuden asumistapoja muotoilun, kulttuurin, sosiaalisen osallisuuden, tieteen ja teknologian menetelmiä yhdistämällä.
Aalto_University Camilo Cortes' Reina banca Photo_Karoliina_Paappa.jpg
Yksityiskohta Camilo Cortesin puisesta Reina-penkistä. Kuva: Karoliina Paappa

Uusi eurooppalainen Bauhaus on rakennetun ympäristön kehityshanke, jossa yhdistetään muotoiluun, kestävään kehitykseen, saavutettavuuteen, kohtuuhintaisuuteen ja investointien suuntaamiseen liittyvät näkökohdat. Hanke on osa Euroopan komission European Green Deal -ohjelmaa.

Aloitteen on tarkoitus muotoutua sektoreiden välisiä raja-aitoja kaatavaksi keskustelufoorumiksi ja kokeilulaboratorioksi, joka kokoaa yhteen muun muassa arkkitehdit, taiteilijat, muotoilijat, insinöörit, tutkijat, opiskelijat ja kansalaiset.

Rakennettu ympäristö aiheuttaa yli kolmanneksen hiilijalanjäljestämme ja rakentamiseen kulutetaan vuosittain puolet maailman luonnonvaroista. Rakennettu ympäristö vaikuttaa vahvasti myös arkeemme, identiteettiimme, hyvinvointiimme sekä luonnon monimuotoisuuteen.

Euroopassa tavoitellaan Green Dealin avulla merkittäviä parannuksia rakennetun ympäristön kestävään kehitykseen lähivuosina.

Kokoon is a portable, prefabricated wooden house prototype. Photo: Anne Kinnunen
Kokoon on liikuteltava, esivalmistettu puinen prototyyppitalo. Kuva: Anne Kinnunen

Suomella on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, sillä se pyrkii EU:n ensimmäisenä jäsenvaltiona hiilineutraaliuteen.

Aalto keskittyy Bauhaus-kumppanina seuraavaan kolmeen teemaan:

1. Vähähiilinen rakentaminen hiilinielujen ja -varastojen avulla. Tutkimme, miten puurakentaminen, maisemasuunnittelu, kiertotalous, kaupunkien materiaalivirrat ja kestävä rahoitus voivat edistää hiilineutraaliustavoitteita.
  2. Paikallisidentiteetin ja -kulttuurin vahvistaminen kestävän arkkitehtuurin ja alueellisen suunnittelun avulla. Tarve korostuu matalan tulotason alueilla, jotka ovat alttiita ilmastonmuutoksesta aiheutuville katastrofeille. Arkkitehtien tulee ymmärtää yhteisön ja luonnon monimuotoisuuden tarpeet, jotta he voivat suunnitella näitä toiminnallisesti tukevia asuinympäristöjä – tämä edellyttää merkittävää ajattelutavan muutosta.
  3. Digitaalisen yhteisön rakentaminen uuden ajattelutavan ja luovien menetelmien ympärille. Suunnitelmana on luoda digitaalista oppimateriaalia ja osallistumisalustoja rakennetun ympäristöjen kehittämiseksi.

Aalto on alustavasti sitoutunut järjestämään Uuden eurooppalaisen Bauhausin yhteissuunnitteluvaiheessa seuraavat tapahtumat:

• Verkkoseminaari ammattilaisille ja tieteentekijöille (Beyond sustainability-as-usual tapahtuma 05.05.2021)
  • Kansallinen Bauhaus-verkkotapahtuma kansalaisille (kevät 2021)
  • Designs for a Cooler Planet -näyttely inspiroivista kokeiluista Otaniemen kampuksella ja verkkonäyttelynä osana Helsinki Design Weekia (syyskuu 2021)

Tarkemmat ajankohdat päivitetään myöhemmin.

Lisätiedot:

Asiantuntija Enni Äijälä, Aalto Leadership Support Services

Uusi eurooppalainen Bauhaus -aloitteen verkkosivu

New European Bauhaus: Beautiful, Sustainable, Together

Ensimmäinen pohjoismainen yhteissuunnittelutapahtuma 24.3.2021

Designs for a Cooler Planet logo

Designs for a Cooler Planet syyskuussa, tervetuloa mukaan!

Tämän vuoden tapahtuman teemana on resurssiviisaus: mitä meidän on viisasta suunnitella seuraaville sukupolville yltäkylläisessä maailmassa?

Student teamwork at Aalto University. Image: Unto Raunio

Arkkitehtuurin laitos

Koulutamme ammattilaisia suunnittelemaan ihmislähtöisiä ympäristöjä.

Architect doing handson work at the Wood Program of Aalto University. Photo by Anne Kinnunen

Wood Program

The Wood Program is a one-year program of study that focuses on wood architecture and industrial building. The program is intended for architects, engineers and other students with a background in design and strong interest in timber construction.

Aalto Everyday Experiments Design for Government Photo: Valentina Casalini

Beyond sustainability-as-usual: co-creating transformative change in sustainable living

Aallon Bauhaus-päätapahtumassa pureudutaan radikaalin mullistaviin kysymyksiin.

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Panu_Savolainen, photo by Hayley Le
Yliopisto Julkaistu:

Panu Savolainen: Toivoisin, että meillä olisi Aallossa päivä, jolloin riisutaan vallan vaatteet ja asetelmat

"Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa on hetkiä, jolloin johtajat luopuvat vallastaan. Joko valta annetaan jollekin yhteisön köyhimmälle tai päähänpotkituimmalle taholle, tai sitten valtaa ei käytä kukaan."