Aalto-yliopisto ja VTT vahvistavat yhteistyötään

Strategisella kumppanuudella tiede, tutkimus ja osaaminen koko yhteiskunnan hyödyksi.

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ovat uusineet strategisen kumppanuussopimuksensa, jolla ne vahvistavat jo ennestään mittavaa yhteistyötään.

Tiedettä, taidetta, tekniikka ja taloutta yhdistävän yliopiston ja Pohjoismaiden suurimman soveltavan tutkimuskeskuksen tavoitteena on tarjota vahva arvoketju, jossa osaaminen ja huippututkimus jalostuvat suomalaisen yhteiskunnan ja yritysten hyödyksi, tuotteiksi, palveluiksi ja innovaatioiksi.

Tärkeä osa yhteistyötä on Otaniemen alueen tutkimus- ja koko innovaatioympäristön kehittäminen entistä vahvemmaksi kansalliseksi ja kansainväliseksi osaamiskeskittymäksi. Tavoitteiden saavuttamisessa myös Espoon kaupunki on olennainen kumppani.

Sopimuksessa on todettu, että yhteistyö rakentuu osaltaan osallistumalla yhteisesti kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimusverkostoihin. Tutkimuksellisen yhteistyön painopisteinä ovat Suomelle merkittävät tulevaisuuden alueet: mikro- ja nanoteknologia, biotalous, ICT, digitaaliset palvelut ja energia.

– Aallolla ja VTT:llä on paljon toisiaan täydentävää osaamista ja haluamme saada entistä paremmin asiantuntemuksen, uudet ideat ja tutkimustoiminnan hyödyttämään koko Suomea, toteaa Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

– Juuri nyt maamme tarvitsee vahvaa tiedeyhteisöjen ja soveltavan tutkimuksen yhteistyötä.  Aalto-yliopiston ja VTT:n kumppanuuden ja yhteistyön kautta osaamisresurssit ovat tehokkaassa käytössä. Siitä syntyy uusia arvoketjuja koko kansallisen kilpailukyvyn lisäämiseksi. Lopulta hyötyjiä ovat kansantalous ja siten myös yksittäinen kansalainen, näkee VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

Aallon ja VTT:n strategisessa yhteistyössä korostuvat monet osaamis- ja tutkimusalueet. Biotaloudessa VTT:llä ja Aalto-yliopistolla on jo nyt monia yhteisiä tutkimusprojekteja ja -ympäristöjä. Esimerkkinä Otaniemen biotalouden ja Micronovan keskittymässä tehty tutkimus, joka on menestynyt hyvin mm. EU- rahoituksen kotiuttajana.

Tutkimusympäristöissä jo pitkä yhteistyö

Mikro- ja nanoteknologioiden alueella yhteistyö on pitkään vakiintunutta ja sitä edistää VTT:n ja Aalto-yliopiston yhdessä hallinnoima mikro- ja nanoteknologian tutkimusympäristö Micronova. Aalto-yliopisto ja VTT ovat kumppaneina EU:n tieto- ja viestintätekniikan innovaatioyksikössä EIT Digitalissa, joka on neljän toimintavuotensa aikana tuottanut jo noin 40 startup-yritystä.

Energia-alueella Aalto ja VTT tekevät yhteistyötä bioenergian lisäksi ydinenergiassa ja sen turvallisuudessa. Tärkeimpiä infrastruktuureita, joihin panostetaan myös tulevaisuudessa, on mm. Otaniemen kampukselle rakenteilla oleva ydinturvallisuustalo, VTT Center for Nuclear Safety.

Yhteistyö näkyy myös julkaisuissa

Yhteistyötä ja tuloksia syntyy opetuksessa ja julkaisuissa. Esimerkkinä tutkimusyhteistyön laajuudesta on mm. se, että yli 5 % Aalto-yliopiston julkaisuista (lähes 600 artikkelia vuosina 2010–2015) on yhteisjulkaisuja VTT:n kanssa.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto: median yhteydenotot viestinnän kautta, Anu Salmi-Savilampi, viestintäpäällikkö, puh. 050 464 4585, [email protected]
VTT: Anne Ritschkoff, tieteellinen johtaja, puh. 040 514 9893, [email protected]

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa