Aalto-yliopisto ja Meriteollisuus ry tiivistävät tutkimusyhteistyötä

Osapuolet ovat allekirjoittaneet meritekniikkaa koskevan kumppanuussopimuksen.

Kuvassa vasemmalta Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä, dekaani Gary Marquis ja rehtori Tuula Teeri sekä Meriteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Juha Heikinheimo, tutkimustoimikunnan puheenjohtaja Esko Mustamäki ja toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Meriteollisuus ry ja Aalto-yliopisto jatkavat tiivistä yhteistyötään suomalaisen meritekniikan huippuosaamisen säilyttämiseksi ja kehittämiseksi. Kumppanuussopimus koskee meriteknologian kehittämistä ja tutkimusta, ja sen pääasialliset kohteet ovat meriteknologian tunnettuuden lisääminen, kotimainen ja kansainvälinen yhteistyö, yliopistokoulutuksen kehittäminen, uusien professuurien edistäminen, Otaniemen kampuksen kehittäminen sekä alan tutkimus- ja koulutustoiminnan ja yhteistyön kehittäminen.

Aalto-yliopiston meriteknisen osaamisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus on ollut merkittävää kansallisesti ja kansainvälisesti. Sopimus varmistaa läheisen yhteistyön jatkumisen yliopiston ja Meriteollisuus ry:n ja sitä kautta koko Suomen meriklusterin kanssa.

– Aalto-yliopistosta valmistuneet diplomi-insinöörit ovat sijoittuneet kansainvälisessä meriklusterissamme keskeisiin johto- ja asiantuntijatehtäviin. Pitkäjänteisen yhteistyön jatkuminen mahdollistaa suomalaisen huippuosaamisen säilymisen kansallisen kilpailukyvyn tukijalkana, toteaa dekaani Gary Marquis Aalto-yliopistosta. Yhteisesti kehitetty kansallinen tutkimusstrategia tarjoaa myös lukuisia aiheita sekä maisteri- että tohtoritason opinnäytetöille.

– Suomen meriteollisuus on erikoistunut korkean teknologian tuotteisiin. Pysyäkseen kilpailukykyisenä meriteollisuuden on jatkuvasti kehitettävä tuotteitaan ja pystyttävä luomaan uusia innovaatioita. Tämä on mahdollista vain harjoittamalla pitkäjänteistä yhteistyötä tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Tässä Aalto-yliopistolla on aivan erityinen asema meriteknologian koulutus- ja tutkimustoimintansa ansiosta. Teknologisten ratkaisujen avain on tässä tiiviissä tutkimusyhteistyössä, jossa teoria kohtaa käytännön ratkaisut ja edellytykset, ja jolla tehdään suomalaisista tuotteista ja osaamisesta kansainvälisesti mielenkiintoisia, kuvaa tutkimusyhteistyön merkitystä Esko Mustamäki, Meriteollisuus ry:n tutkimustoimikunnan puheenjohtaja.

Sopimus kattaa Suomen meriteollisuuden strategisen tutkimusagendan, joka sisältää meriteknologian tärkeimmät tutkimuskohteet. Smart Maritime Technology Solutions 2014–2020 on Suomen meriteollisuuden tulevaisuusvisio ja sen tarkoitus on vaikuttaa tutkimuksen suuntaan kotimaassa sekä Euroopan unionissa. Agendaa päivitetään tällä hetkellä kattamaan kehitystarpeet vuoteen 2025 asti. Siihen kuuluvat liiketoiminta-alueet ovat risteilyalukset sekä offshore- ja arktinen teknologia. Pääteemoja ovat osaaminen, ympäristö ja energia, digitaalisuus ja sekä uudet liiketoimintamahdollisuudet.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto:

Dekaani Gary Marquis

Meriteollisuus ry:

Esko Mustamäki
Tutkimustoimikunnan puheenjohtaja
Toimitusjohtaja, Arctech Helsinki Shipyard

Merja Salmi-Lindgren
Toiminnanjohtaja
[email protected]

Meriteollisuus ry koordinoi alan yritysten teollisuus- ja talouspoliittista yhteistyötä. Yhdistykseen kuu-luvat meriteknisen alan laitevalmistajat, kokonaistoimittajat, suunnittelutoimistot, ohjelmisto- ja järjestelmätoimittajat sekä laivanrakennus-, korjaus- ja offshoretelakat, kaikkiaan lähes 80 jäsenyritystä. Meriteollisuus ry toimii Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistyksenä ja on SEA Europen jäsen. Suomen meriteollisuuden koko liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!