Aalto-yliopisto ja ABB solmivat kumppanuussopimuksen

Aalto-yliopisto ja ABB ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen keskinäisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistamiseksi.
abb_aalto_1_fi.jpg

Käytännössä sopimus tarkoittaa muun muassa tutkimus-, opetus- ja rekrytointiin liittyvän yhteistyön tiivistämistä.

– Tekemämme sopimus lisää merkittävästi yhteistyötä ABB:n kanssa esimerkiksi uusien innovaatioiden löytämisessä ja tutkimuksissa sekä uusien teknologioiden kehittämisissä. Toisaalta yhteistyö tiivistää ura- ja rekrytointipalvelumme kanssakäymistä ABB:n kanssa, kertoo Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Keijo Nikoskinen.

ABB:llä on jo 127 vuotta kestänyt yhteistyö Aalto-yliopiston edeltäjän Teknillisen korkeakoulun kanssa. Suomen ABB:n edeltäjän konepajayhtiö Strömbergin perustaja Gottfried Strömberg aloitti opintonsa 1881 Polyteknillisessä opistossa (sittemmin Teknillinen korkeakoulu), sai apurahan Saksaan täydentämään opintojaan sillä ehdolla, että hän opettaa sähkötekniikkaa kahden vuoden ajan. Näin hän tekikin vuodesta 1887 alkaen. Hänen oppilaitaan olivat kaikki sähköinsinööreiksi 1800-luvun lopulla valmistuneet sekä Polyteknillisen opiston ensimmäiset sähkötekniikan professorit.

Kumppanuussopimuksen keskeisimmät yhteistyön osa-alueet ovat osaamisen johtaminen, rekrytointi, tutkimus, verkostot sekä nuoret ja tekniikka.

Lisätiedot:
Aalto-yliopisto: Dekaani Keijo Nikoskinen, p. 050 558 8460
ABB: Toimitusjohtaja Tauno Heinola, p. 010 22 27889

Kuvassa vasemmalta sopimuksen allekirjoittajat ABB:n teknologiajohtaja Heikki Uusitalo, toimitusjohtaja Tauno Heinola ja Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Keijo Nikoskinen Aalto-yliopistosta.

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.