Aalto-yliopisto allekirjoitti kestävän kehityksen tavoitteiden sitoumuksen

Allekirjoituksella Aalto sitoutuu ensimmäisenä yliopistona Suomessa edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita toiminnassaan.
Kuva: Pinja Valja

Aalto on allekirjoittanut yliopistojen kansainvälisen kestävän kehityksen tavoitteiden (Sustainable Development Goals) sitoumuksen ensimmäisenä yliopistona Suomessa. Allekirjoituksella Aalto sitoutuu edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita osana opetusta, tutkimusta, innovaatiotoimintaa ja kampuskehitystä.

Sitoumus on yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen vastine YK:n kestävän kehityksen tavoitteille, ja sen tavoitteena on vahvistaa yliopistojen merkittävää roolia Agenda 2030 -tavoitteiden saavuttamisessa. Jo kymmenet oppilaitokset ympäri maailmaa ovat allekirjoittaneet sitoumuksen.

”Yliopistojen tehtävä on kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä, jotka ovat avainasemassa kestävämmän maailman rakentamisessa. Kannamme Aalto-yhteisönä suurta yhteiskunnallista vastuuta, ja meillä on kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseksi tutkimuksen ja koulutuksen kautta”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä. ”Uskon yhteistyön voimaan tavoitteiden saavuttamisessa – siksi haluamme rakentaa kestävää tulevaisuutta yhteistyössä kumppaneidemme kanssa sekä Suomessa että maailmalla.”

Aallon kestävän kehityksen verkosto edistää alan monitieteistä tutkimusta ja opetusta sekä sitoumuksen toteuttamista osana kaikkea yliopiston toimintaa. Myös Aalto-yliopiston johtama pohjoismaisten yliopistojen kestävän kehityksen verkosto NSCN on sitoumuksen kumppani.

Lisätiedot:

www.sdgaccord.org
www.aalto.fi/sustainability

Sirkku Linna
Kehitysjohtaja
+358 400 515 346

Meri Löyttyniemi
Kestävän kehityksen erityisasiantuntija
+358 50 313 7549

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.