Aalto Service Factoryssä on kehitetty palveluihin liittyvää tutkimusta ja opetusta

Aalto Service Factoryn toiminta päättyy vuoden 2015 lopussa.
Aalto Service Factoryn johtaja, professori Virpi Tuunainen

Aalto Service Factory (ASF) on kuuden toimintavuotensa aikana ollut avoin yhteistyöalusta Aalto-yliopistossa tehtävälle palveluihin keskittyvälle tutkimukselle, opetukselle ja yhteistyölle.

ASF on systemaattisesti rakentanut verkostoa Aalto-yliopiston eri kouluissa ja eri laitoksilla toimivien palveluista kiinnostuneiden tutkijoiden välillä. Se on tukenut eri mekanismeilla merkityksellisiä tutkimusprojekteja ja yhteyksiä lukuisten yritys- ja yhteiskuntakumppanien kanssa. Tuloksena on syntynyt mm. väitöskirjoja ja artikkeleita sekä erilaisia seminaareja ja työpajoja, ASF:n johtaja, professori Virpi Tuunainen kertoo.

ASF on myös koordinoinut palveluihin liittyviä opetustoimintoja Aalto-yliopistossa ja edistänyt teollisuuden ja akateemisen maailman keskinäistä yhteistyötä palveluinnovaatioissa ja -kehityksessä. Kansainvälisesti ASF on tehnyt yhteistyötä johtavien akateemisten laitosten ja yritysten kanssa palveluiden tutkimuksen ja kehittämisen aloilla.

Palveluissa monitieteinen opetus on erityisen tärkeää

Aalto Service Factoryn rooli on ollut tärkeä laitos- ja koulurajat ylittävän opetusyhteistyön
tukemisessa. Tänä syksynä Aalto-yliopistossa alkoi uusi monitieteinen kaikille Aallon maisteriopiskelijoille avoin sivuaine Aalto Service Minor (ASM). ASM on jatkoa Aalto Service Factoryn koordinoimalle opetusyhteistyölle. Yhteistyön tuloksena syntyi jo aiemmin palvelualojen yhteinen johdantokurssi, Aalto Introduction to Services, joka on myös ASM:n ainoa kaikille pakollinen kurssi.

– Tällaisen yleisen, monitieteisen opetuksen järjestäminen ei ole yhdenkään yksittäisen laitoksen tavoitteissa – mutta ei myöskään onnistuisi ilman eri laitosten yhteistyötä. Aalto Service Minor ja Aalto Introduction to Services ovat tästä loistavia esimerkkejä. Ne eivät olisi syntyneet ilman ASF:n panosta yhteisen tavoitteen edistämiseksi – eivätkä ilman eri laitosten palveluaineiden professorien ja opettajien yhteistyötä ja sitoutumista tavoitteeseen, sanoo ASF:n opetuksesta vastaava päällikkö Mikko Heiskala.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Monitieteinen opetus- ja tutkimusyhteistyö palvelujen alalla ei tietenkään menetä merkitystään tulevaisuudessa. Pikemminkin päinvastoin. Yhteiskunnan ja liiketoiminnan digitalisaation ja palvelullistumisen yhteys on tunnistettu jo pitkään. Molemmat koskettavat koko yhteiskunnan ja liiketoiminnan kenttää. Palveluasiantuntijoiden sekä palveluja ymmärtävien erityisasiantuntijoiden tarve vain kasvaa.

Vaikka ASF organisaationa lopettaa toimintansa vuoden 2015 lopussa, jatkuu palveluiden alalla tehtävä työ Aalto-yliopistossa useilla eri laitoksilla jo käynnistetyissä ja varmasti myös aivan uusissa muodoissa. Aalto Service Factoryn tiimiin on vuosien aikana kuulunut monia osaavia asiantuntijoita. Tänä syksynä tiimin ovat muodostaneet johtaja Virpi Tuunaisen lisäksi koordinaattori Jussi Nykänen, yritysyhteistyöpäällikkö Minna-Kaarina Forssén, tutkimuspäällikkö Esko Penttinen ja opetusasioista vastannut päällikkö Mikko Heiskala.

– Kiitän lämpimästi ASF:n koko tiimin puolesta kaikkia sidosryhmiä, niin yritysyhteistyökumppaneitamme, professoreitamme ja tutkijoitamme kuin opiskelijoita, joilla on kaikilla ollut erittäin merkityksellinen rooli Aalto Service Factoryn toiminnassa, professori Virpi Tuunainen sanoo.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan