Aallon tietojenkäsittelytiede maailman 47. paras US News -rankingissa

Sadan parhaan joukkoon ylsivät myös kauppa- ja taloustieteiden sekä avaruustieteen alat.
us_news_2018-01_web_fi_fi.jpg

Aalto paransi sijoitustaan kaikissa niissä US News Best Global Universities -yliopistonrankingin listauksissa, joissa se on mukana. Tietotekniikan alan (Computer Science) sijoitus on 47. maailmassa. Tietotekniikan alan maailman kärkikolmikossa tässä vertailussa ovat Tsinghua University, University of Texas - Austin ja Nanyang Technological University. Muista suomalaisista Helsingin yliopisto on maailman 150. ja Oulun yliopisto 183. paras.

Maailman sadan parhaan joukkoon ylsivät myös kauppa- ja taloustieteiden (Economics and Business) ala sijalla 87 ja avaruustieteen (Space Science) ala sijalla 97. Kauppa- ja taloustieteiden alan maailman kärkikolmikko tässä vertailussa on Harvard University, Massachusetts Institute of Technology ja Stanford University. Kauppa- ja taloustieteiden alan listalle ei yltänyt muita suomalaisia yliopistoja, avaruustieteessä Helsingin yliopisto on 77. ja Turun yliopisto 118.

Sekä insinööritieteiden alalla (Engineering) että materiaalitieteissä (Materials Science) Aallon sijoitus on maailman 116., muut suomalaiset jäävät näissä alarankingeissa sijoille 270–382. Taide ja muotoilu eivät ole mukana omina kategorioinaan.

Aallon sijoitus US Newsin yleisrankingissa on 255., kun rankingissa on mukana yhteensä 1 250 maailman johtavaa yliopistoa. Yleisrankingin maailman kärkikolmikon muodostavat samat yliopistot, jotka ovat kärjessä myös taloustieteiden alan listauksessa, eli Harvard University, Massachusetts Institute of Technology ja Stanford University. Suomalaisista yliopistoista Aallon edelle nousee Helsingin yliopisto ollen 81. maailmassa.

US News on julkaissut Best Global Universities -rankingia vuodesta 2014 alkaen, mutta sillä on yli 30 vuoden historia yhdysvaltalaisten yliopistojen listauksissa. US Newsin globaali ranking on uutuudestaan huolimatta varsin laajalti hyväksytty yhdeksi merkittävimmistä rankingeista yhdessä ARWUn (Shanghai), QS:n ja Times Higher Educationin (THE) kanssa. Se perustuu Clarivate Analyticsin Web of Science ja InCites -analyysityökalujen tarjoamaan bibliometriseen dataan sekä mainekyselyyn. Rankingin metodologiaa on muutettu vuosittain, joten eri vuosien tulokset eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia.

Tutustu US News Best Global Universities -rankingiin

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.