Aallon innovaatio- ja yrittäjyystoiminta arvioitiin kovatasoiseksi

Aalto-yliopisto sijoittui MIT:n 200 yliopiston vertailussa viiden nousevan yliopiston joukkoon.

Innovaatio- ja yrittäjyystoimintaa tarjoavien yliopistojen menestystä arvioi amerikkalainen Massachusetts Institute of Technology, MIT. Aalto-yliopiston menestystekijöiksi arvioitiin lahjakkaiden yksilöiden johtama tasa-arvoinen ja ruohonjuuritason työ, vahva startup-yrittäjyyttä tukeva ilmapiiri ja Aalto-yliopiston ylimmän johdon tuki.

‒ On hienoa, että Suomessa ja Aallossa tehty hyvä työ saa tunnustusta. Tähän on päästy nostamalla Aalto-yliopiston perustamisesta lähtien innovaatiotoiminta ja yrittäjyys keskeisesti mukaan koulutukseen, tutkimukseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen koko yliopistossa, Aalto-yliopiston vararehtori Hannu Seristö iloitsee.

Vertailussa arvioitiin muun muassa yliopistojen innovaatioita tukevaa ilmapiiriä, tutkimusalueiden vahvuuksia, opiskelijoiden yrittäjyysmyönteisyyttä sekä valtion tarjoamaa tukea.

Hannu Seristö pitää opiskelijoiden uraauurtavaa työtä ja yhteistyötä yrittäjien kanssa merkittävinä kasvuyrittäjyyttä edistävinä tekijöinä.

‒ Kokeneiden yrittäjien valmennus aloitteleville yrityksille muun muassa Startup Saunassa on ollut valtavan arvokasta. Myös ministeriöt ja erityisesti Tekes ovat tukeneet toiminnan kehittämistä. Yhteispelillä on saatu erittäin hyvää aikaan, mutta tekemistä riittää vielä paljonkin. Tavoitteet ovat korkealla ja kilpailu on kovaa eikä tässä muu auta kuin juosta entistä lujempaa, Seristö jatkaa.

Aalto-yliopisto sijoittui arvioidusta 200 yliopistosta viiden ”nousevan tähden” joukkoon, jotka toimivat haasteellisissa ympäristöissä ja kykenevät avaamaa uusia teitä käytännön sovelluksille innovaatioekosysteemin kannalta vähemmän suotuisissa olosuhteissa. Tähän joukkoon lukeutuvat myös University of Auckland (Uusi-Seelanti), University of Michigan (USA), KAIST (Etelä-Korea) ja Technion (Israel). Rankingissa korkeimmalle sijoittuivat alan kolme huippuyliopistoa, MIT (USA), Stanford University (USA) ja University of Cambridge (Iso-Britannia), jotka tunnetaan korkeatasoisesta tutkimuksesta, opetuksesta sekä maailmanlaajuisista, merkittävistä keksinnöistä. Stanfordin yliopiston kanssa Aalto-yliopisto on tehnyt jo vuosia läheistä yhteistyötä.

Aalto-yliopiston panostus kasvuyrittäjyysopetukseen alkaa tuottaa hedelmää. Esimerkiksi Aalto Ventures Program (AVP) on parissa vuodessa valmentanut lähes 3000 perusopiskelijaa yrittäjyyteen.

Yliopistojen arviointi julkaistiin 25. heinäkuuta. Lue koko arviointi Creating university-based entrepreneurial ecosystems evidence from emerging world leaders (rhgraham.org, pdf-tiedosto)

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.