Cool and Icy Waters -näyttely

Näyttely esittelee Aalto-yliopiston meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusta, joka tuottaa uutta tietoa merijään rakenteesta ja käyttäytymisestä sekä laivojen ja merialueiden rakenteiden toimivuudesta ääriolosuhteissa.  Tavoitteena on turvallinen ja kestävä liikkuminen arktisilla alueilla.
Cool and Icy Waters -näyttely 4.-20.9.

Ilmaston lämpeneminen sulattaa ja ohentaa arktista jäätä, ja kasvavalle meriliikenteelle avautuu uusia väyliä jääpeitteisillä vesillä. Tulevaisuuden meret ovat nykyistä myrskyisempiä, ja laivat liikkuvat arktisilla alueilla jääolosuhteissa, jotka muuttuvat nopeasti. Meriturvallisuus ja kestävä meriliikenne tarvitsevat tutkimusta ja innovaatioita.

Jään teoreettinen ymmärtäminen, kokeet mallimittakaavassa ja oikeissa jääolosuhteissa tuottavat tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää uudenlaisia jäänmurtajia ja laatia muuttuvat olosuhteet huomioivia laivojen jääluokituksia.

Näyttely kertoo tutkimuksesta Otaniemessä sijaitsevassa Aalto Ice Tankissa ja tutkimusmatkoista hyisellä Etelämantereella.

Tutkimusta turvallisen ja kestävän merenkulun puolesta

Meritekniikkaa ja arktista tekniikkaa voi opiskella Aalto-yliopiston englanninkielisessä maisteriohjelmassa  Master's Programme in Mechanical Engineering.

Deep Sea VR -peli

Näyttelyssä on esillä myös Aalto-yliopiston Game Design & Production -maisteriohielman proiektityön demo Deep Sea VR -pelistä.

Deep Sea VR -pelin tekijät: Markus Laattala, Abhishek Jaiswal, Jenni Juntunen ja Philippe La Grassa

Näyttelyn tuottajat:

Akateemiset asiantuntijat:
Pentti Kujala, professori, meritekniikka
Jukka Tuhkuri, professori, lujuusoppi, jäämekaniikka
Mikko Suominen, tutkijatohtori
Lu Liangliang, tohtorikoulutettava

Kuratointi ja koordinaatio: Outi Turpeinen, taidekoordinaattori, TaT
Videotuotanto ja kuvitus: Mikko Raskinen, Producer
Graafinen suunnittelu: Fanni Perälä, opiskelija, Master's Programme in Visual Communication Design
Käännökset ja kielentarkistus: Joonas Lehtovaara, koordinaattori
Viestintä: Riitta Särkisilta-Lundberg

Deep Sea VR -game:
Master's Programme in Game Design & Production -maisteriohjelman opiskelijat:
Markus Laattala
Abhishek Jaiswal
Jenni Juntunen
Philippe La Grassa

Erityiskiitokset:
Helsinki Shipyard Oy
Meyer Turku
Rauma Marine

Fossiiliset energiat vaihtoon

Yli puolet käyttämästämme energiasta on uusiutumatonta. Mikään teknologia ei yksin riitä vapauttamaan meitä fossiilisista energialähteistä.

Designs for a Cooler Planet Farewell to fossil fuels