Talent Expo

Aalto Talent Expo 2023

Aalto-yliopiston suurin rekrytointitapahtuma järjestettiin 2.11.2023. Messuilla Otahallissa noin 5000 Aalto-yliopiston opiskelijaa ja 113 työnantajaa pääsivät verkostoitumaan ja luomaan yhteyksiä. Live-tapahtuman lisäksi opiskelijoilla oli mahdollisuus tavata yritysedustajia virtuaalisissa tapaamisissa.
A lot of people, fair walls and signs in the picture. A large black wall with logo A? in the middle and people standing in front of it.

Aalto Talent Expo keräsi taas marraskuussa 2023 kokoon taiteen, tekniikan ja talouden opiskelijat sekä työnantajat. Jo neljättä kertaa järjestetyllä tapahtumalla on jo vakiintuneet käytänteet ja maine niin opiskelijoiden kuin työnantajienkin keskuudessa. Monet näytteilleasettajista ovat olleet mukana tapahtumassa alusta alkaen, mutta joka vuosi iloksemme saamme mukaan myös uusia tulokkaita.

Tapahtuman markkinointi työnantajille alkaa aina jo ennen kesälomia ja jatkuu syyskuuhun, ilmoittautumisen päättymiseen asti. Jos haluat liittyä tapahtuman markkinointilistalle, voit tehdä sen täällä: Liity Aalto Talent Expo postituslistalle.

Opiskelijoille tapahtuma on jo tuttu aiemmilta vuosilta ja uudet opiskelijat pääsevät kuulemaan Aalto Talent Exposta heti opintojen alussa Day One:n juhlissa. Tapahtumaa markkinoidaan opiskelijoille niin sähköisesti uutiskirjeiden ja somen muodossa, kuin myös kotiin lähetettävällä postikortilla sekä perinteisellä vuosittaisella markkinointikiertueella eri rakennusten auloissa Otaniemessä.

Aalto Talent Expo 2023

Aalto Talent Expo 2023 lukuina

  • noin 5000 opiskelijaa vieraili messuilla
  • 113 näytteilleasettajaa
  • 5700 vierailua JobTeaserin tapahtumassa
  • 77 virtuaalista tapaamista CV&LinkedIn klinikalla, Pikamentoroinnissa ja Portfolioarvioinnissa
  • 4,2/5  opiskelijoiden keskiarvo messuille kokonaisuudessaan
  • 4,6/5 työnantajien keskiarvo tapahtumalle kokonaisuudessaan
Colorful pie chart visualising the most efficient marketing channels

Tehokkaimmat markkinointikeinot

Opiskelijamarkkinoinnin keinoista sähköpostiviestit ja uutiskirjeet (39%), Aalto JobTeaser-palvelu (36%) ja aalto.fi-verkkosivut (34%) olivat tavoittaneet opiskelijat kaikista tehokkaimmin. Myös puskaradio (27%) ja kotiin lähetetty postikortti (29%) osoittautuivat tehokkaiksi keinoiksi.

Instagram (19%), printtimainonta (15%) ja opiskelijajärjestöt (13%) saivat myös merkittävästi huomiota.

Vähiten huomiota saivat aulakiertue (4%), Muu, mikä (4%) ja Facebook (1%). Muu, mikä -kohtaan oli mainittu vastauksiksi Aalto Party sekä kurssit.

Color stickers

Värikoodaus apuna opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamisessa

Eriväriset tarrat auttoivat työnantajia myös tunnistamaan ständillään vierailevien opiskelijoiden koulutusalat. Räätälöidyt messukyltit auttoivat opiskelijoita löytämään työnantajat, jotka etsivät opiskelijoita Aallon eri kouluista. Lisäksi työnantajat kykenivät viestimään, jos olivat palkkaamassa ei-suomenkielisiä opiskelijoita tai tarjoamassa opinnäytetöitä.

82% opiskelijoista ja 86% työnantajista kokivat kohdentamisen keinot toimiviksi.
 

Palaute opiskelijoilta

4,2/5  keskiarvosana messuille kokonaisuudessaan

4,2/5  keskiarvosana virtuaalisille ohjelmille

89 % mielestä tapahtumaan osallistui tarpeeksi kiinnostavia näytteilleasettajia 

82 % mielestä oli helppoa löytää näytteilleasettajia, jotka olivat kiinnostuneita oman koulun opiskelijoista 

62% oli tullut paikalle löytääkseen kesätyön tai harjoittelupaikan, 23% löytääkseen vakituisen työpaikan

Palaute näytteilleasettajilta 

4,6/5 tapahtuma kokonaisuudessaan

4,8/5 opiskelijoiden määrä omalla ständillä/pisteellä 

4,6/5 tuki ja järjestelyt tapahtuman ajan

90% näytteilleasettajista tavoitteena messuilla oli tiedottaa organisaatiosta ja toiminnasta

87% näytteilleasettajista oli sitä mieltä, että messuosastolla vieraili heille relevantteja opiskelijoita

Avoin palaute


“Olimme erittäin tyytyväisiä osallistumiseemme ja saavutimme messuille asetetun tavoitteen eli opiskelijoiden tavoittamisen ja yrityksemme tekemisen entistä tunnetummaksi myös Aallon opiskelijoiden keskuudessa. Hyvä tapahtuma kaiken kaikkiaan!”  - Näytteilleasettaja

“Mielestäni kaikki järjestelyt oli tehty erinomaisesti! Näytteilleasettajilla oli melko nuorta väkeä eivätkä he oikein osanneet vastata kysymyksiin. Olisi jäänyt ammattimaisempi kuva yrityksistä mikäli siellä olisi ollut myös kokeneempia työntekijöitä.” - Opiskelija

“Messuista jaettiin hyvin etukäteisinfoa näytteilleasettajia varten, selkeät ohjeet sekä deadlinet. JobTeaseriin keskiviikkona lisätyt ilmoitukset hyväksyttiin vasta perjantaina, tästä olin hieman yllättynyt, että hyväksymisessä kesti näin kauan. Sisäänkäynnistä suoraan eteenpäin jatkunut käytävä tuntui ahtaalta, kun siinä oli paljon ständejä sekä ihmisiä. Muualla näytti olevan enemmän väljyyttä, tätä voisi ehkä seuraavissa messuissa hieman tasapainottaa. Kiitos hyvistä messuista!"  - Näytteilleasettaja

“Olisi kiva, mikäli yritykset jos korkeakoulun lisäksi yritykset voisivat merkitä selkeämmin minkä alan osaajia kaipaavat.” - Opiskelija

"Ihania yrityksiä ja ihmisiä. Vuoden lempitapahtuma."

- Opiskelija

Aalto Talent Expo 2023 näytteilleasettajat

Uutisia tapahtumaan liittyen 

Aalto Talent Expossa jälleen tuhansia opiskelijoita ja reilut 100 työnantajaa

Vuosittainen rekrytointi- ja kontaktointitapahtuma valtasi marraskuun alussa Otahallin,

Lue lisää
Student and company representative talking over a popcorn machine, crowds in the background
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: